INDI-serien

Dags att anmäla sig

Nu börjar det dra ihop sig för en ny säsong. Här kommer årets datum för INDI-serien. För anmälan sms:a till 0708252797 eller maila fredrik.delborn@gokartarenan.se

Skicka ”Indi + för- och efternamn + (vilken viktklass) 87 eller 97 samt telefonnummer så kontaktar vi dig.

Prel.schema:

INDI Race 1: Tisdag 3 december

INDI Race 2: Tisdag 28 januari

INDI Race 3: Tisdag 10 mars

INDI Race 4: Tisdag 7 april (utomhusbanan)

Anmälda förare

87 kg

  1. Matz Zetterqvist
  2. Per Josefsson
  3. Dennis Nilsson
  4. Dick Pettersson
  5. Gustav Käcker
  6. Andreas Karlsson
  7. Stefan Österlind
  8. Christer Lang
  9. Joakim Lundin (fd Pettersson)
  10. Mathias Andersson
  11. Andreas Siverklev
  12. Henrik Björk
  13. Victor Gil
  14. Per Wilny
  15. vakant

97 kg

  1. Thomas Bergström
  2. Filip Tapper
  3. Johan Stjernstedt
  4. Mikael Wallberg
  5. Linus Axman
  6. Hasse Johansson
  7. Harry Thompson
  8. Jesper Hubner
  9. Magnus Frost
  10. Richard Frost

Beskrivning av hur serien är uppbyggd

Indi-serien växte fram som ett komplement till vår lag-serie BRC. Vi kände att vissa som ville åka lite mer och/eller kanske inte hade möjligheten att få ihop ett lag skulle kunna ha chansen att få köra i egen regi.

Upplägget som vi har byggt upp bygger på att man inte ska behöva avsätta jättemycket tid för att kunna delta. Däremot har vi tänkt att när man väl är här så ska man få köra rejält mycket…

3 racekvällar per säsong från december-mars. Under varje race-kväll ingår enklare mat/förtäring.

Pris: 1.500 kr/förare och säsong (Vid ev 4 race-sammandrag = 2.000 kr /förare och säsong)

 

Viktklasser:

87 kg klassen innebär att alla förare ska väga minst 87 kg vid invägning i samband med Race 1. Uppnår man inte denna vikt får man vikttillägg i form av 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24 eller 27 kg som  man sedan ”lastar” sin gokart med inför varje heat.

97 kg klassen innebär precis som ovan att man ska väga minst 97 kg vid invägningen i samband med Race 1. OBS! Man kan köra i 97 kg klassen även om man väger 87 kg eller mindre så länge vårt viktmagasin på 27 kg hjälper föraren att nå upp till 97 kg.

Raceupplägg:

Varje förare kör sex heat per racekväll. Dessa sex heat är uppdelade på två olika racekoncept. Tre av heaten är hämtade från Formel 1-världen med träning, kval och final-race. Dem övriga tre heaten har vi hämtat från Rallycrossen värld där man kör tre stycken ”sprintrace”. Varje sprintrace är 6 varv. Under kvällen startar man en gång i 1a startled, en gång i 2a startled och en gång i 3e startled och man möter olika förare varje gång. Sprintracen körs precis som rallycross-heat med att man en gång under racet ska åka ett alternativspår. Detta är något som skapar både spänning och kräver ett bra ”strategitänk”…

Poäng/serietabell:

Poäng får man för placering i Formel 1-finalen samt i dem 3 sprintracen.

Teoretiskt kan man köra ihop maximala 36 poäng under en racekväll fördelat på 18 poäng för seger i Formel 1-finalen samt 3 segrar i sprintracen som ger 6 poäng var. Det är hittills ingen som har kört hem full pott under en racekväll. Men segraren i 87 kg-klassen, under 2018-2019, Martin Wigren var mycket nära med 35 inkörda pinnar i ett av loppen under säsongen 2018-2019…Vi får se vem som lyckas med denna bedrift för första gången…

Efter varje racekväll summeras poängen och en serietabell skapas. Serien körs som en rak serie där föraren med flest inkörda poäng efter Race 3 är årets segrare.

Slutabell 2018-2019 klicka här

F1-loppet

Loppet är fulltecknat…

Tisdag 18 juni 2019 kl ca 17:30-21:00

Prispallen 2018: 1. Rasmus Pettersson (Indi-förare), 2. Robin Pettersson (Indi-förare), 3 Filip Tapper (Indi-förare/Tyrax Racing)

Hålltider:

fr 17:45-18:30 serveras det mat på terassen, Brioche-burgare med fläskkarré och övriga tillbehör inkl 50 cl dryck

ca 18:30, samling på depåläktaren.

ca 18:45-19:30, kval (Q1, Q2 och Q3)

Fr 19:45-21:00, Race (70 minuters ”nonstop)

21:00-21:15 Prisutdelning / eftersnack

F1-loppet är en ”kopia” på ett riktigt Formel 1-race. Max 15 platser med anmälan enl ”först till kvarn”-metoden

Vi börjar med tidskval som är uppbyggt precis som ett F1-kval, 15 minuters Q1 där samtliga 15 förare ingår. När Q1 är avslutat elimineras förare 11-15 i resultatlistan. Återstående 10 förare går då in i Q2 som körs i 10 minuter och efter detta elimineras förare 6-10. Återstår gör då endast 5 bilar som kör Q3 i 5 minuter. Efter att kvalet är avslutat har vi en startordning från 1-15. Inomhusbanan fungerar som depåområde under hela kvalet och man åker ut på banan och kör sina fullfartsvarv helt enl egen strategi, man behöver alltså inte köra 30 minuter för att vinna kvalet…det räcker teoretiskt med ett fullfartsvarv i Q1, ett i Q2 och ett i Q3 så är det klart…

Racet startar i år på ”gridden” enl kvalordning och är i år ”varvsatt” till 102 varv ”nonstop” vid torrt väglag (vid blött eller varierande banförhållanden kör vi 70 minuter mot klockan)

Viktning mot 93 kg…

Anmälan genom att skicka för- och efternamn via sms till 0708252797 (anmälan är bindande och startavgiften återbetalas ej)

Startavgift: 1.300 kr

Missa inte chansen att känna hur det är för Lewis Hamilton och dem övriga förarna i F1-cirkusen när man ska köra bilen fort under så lång tid och samtidigt ta hänsyn till däck, tempo, strategi och mycket annat…

Anmälda förare:

  1. Dick Pettersson – Norrköpings Rörtjänst
  2. Gustav Käcker – Norrköpings Rörtjänst
  3. Daniel Langeville – Norrköpings Rörtjänst
  4. Dennis Nilsson – Gållösa Motorsport
  5. Filip Tapper – Tyrax Racing
  6. Michael Gustafsson – Ap-X
  7. Viktor Wåhlin
  8. Björn Pyk – Team Pyk
  9. Victor Pettersson – Team Pyk
  10. Christoffer Carnestig – Team Pyk
  11. Andreas Karlsson – Sonstorps Åkeri
  12. Andreas Lewau – Klövern
  13. Daniel Wester – Tyrax Racing
  14.  Linus Axman – Team VA
  15. Christer Lang – Yngve Skruv Racing

Starfältet fylls på löpande…

 

Slutresultat 2018-2019

Totaltabell för båda viktklasserna klicka här

Årets segrare heter Martin Wigren, 87 kg-klassen och Filip Tapper, 97 kg-klassen.

Race 4

Vi i personalen är enigt överens om att årets säsongsavslutning i Indi-serien är den bästa tävlingen i GokartArenans historia och då har vi även räknat in alla fantastiska tävlingar som körts under årens lopp i både BRC, 4-timmars, F1-loppet m.fl.

I denna bedömning tar vi med både kvalitet rent förarmässigt, underhållningsvärde och framförallt race-disciplin. Alla förare körde i stort sätt, till ”punkt och pricka” efter hur vi vill att racing ska köras. Vi bugar och bockar och vill rikta ett stort tack till alla förare för en fantastisk kväll. Även ett stort tack till Thomas Björk fr SH Catering som serverade ”guld” direkt från ”grillen”…fantastiskt gott!!

Referat 87 kg-klassen
Kval:

Ledaren inför kvällens avslutning, Martin Wigren visade direkt toppform genom att vinna kvalet på 40.62, tätt följd av Dennis Nilsson 40.66 och Matz Zetterqvist  40.69. bakom denna trio hade vi ett oerhört tajt mittfält där 10 förare kvalade mellan  40.81 – 41.04.

Sprintrace:

Även här imponerade Wigren genom att som första förare någonsin  i tävlings historia köra in tre raka heatsegrar och därmed ta ”full pott” på 18 pinnar. Totaltvåan Matz Zetterqvist körde hem 15 pinnar och trean Robin Pettersson 14 pinnar. Fyran Pontus Mattson knep tre raka 2a platser i sina sprintrace och fick därmed ihop 15 pinnar. 14 poäng körde även Anton Isaksson ihop.

F1-finalerna:

B-finalen blev en stenhård fajt mellan Anton Isaksson och Daniel Wester där Daniel till slut stod som segrare och knep ”runner-up”-platsen som innebär 9e startruta i  A-finalen.

A-finalen kontrollerades av Martin Wigren fr ”pole” men Matz Zetterqvist som startade 3a på ”gridden” kunde genom ett tidigt ”jokerspår” avancera förbi 2an Dennis Nilsson och kom sen tätt upp i rygg på Wigren. Ut på sista varvet var ställningen oförändrad, men in i kurva 4 kunde Matz göra en attack och ta sig förbi och därmed knipa segern och plocka hem 18 mycket värdefulla poäng i ”totalen”…Extrapoängen som Matz körde till tack vare omkörningen på sista varvet visade sig vara mycket avgörande i totaltabellen. Matz passerade i och med detta Robin Pettersson i totalen och slutade som totaltvåa i årets serie. Tre blev alltså Robin Pettersson på totalt 114 poäng, Matz Zetterqvist 115 poäng och Martin Wigren vinnare på 124 inkörda poäng. Alla förare i finalen hade varvtider från Dennis Nilssons 40.37 ner till 40.64. Mycket imponerade tider i så hård trafik med förare både framför och bakom genom hela racet. Kan vara så att dessa tider kommer att ligga kvar på vår topplista under hela 2019…

Vi gratulerar Martin Wigren till en mycket välförtjänt seger i Årets INDI-seri 87+.

Slutabell klicka här

Referat 97 kg-klassen
Kval:

Ledaren i totalen och regerande mästaren, Filip Tapper fick kämpa hårt i kvalet och hans 41.21 räckte ”bara” till en 4e plats på ”gridden”. Naturligtvis ett bra resultat, men med tanke på att värsta konkurrenten Johan Stjernstedt körde hem ”pole” på 40.95 så bäddade detta för en riktigt spännande kväll. Thomas ”totte” Bergström går från klarhet till klarhet under denna säsong och kvalade nu som tvåa på imponerande 41.04. Stark kval också av Micke Wallberg på 41.09.

Sprintrace:

Kvällen ”kung” i sprintracen var Thomas Bergström som körde in mest poäng av alla, 15 points. Johan Stjernstedt började med en seger och en andraplats vilket innebar 11 inkörda poäng efter två race och just här och då så var han bara en poäng efter Tapper med ett sprintrace kvar. Notera då också att han hade kvalat tre placeringar bättre, så i teorin var det ”ledning” i totalen. Filip kom dock tillbaka genom en att plocka fem poäng i SR3 mot Johans 3 poäng och ledningen drygades åter ut till totalt 3 poäng inför den avslutande finalracet.

F1-finalen:

Finalen utvecklades till att en toppkvartett bestående av Johan Stjernstedt, Thomas Bergström, Micke Wallberg och Filip Tapper fick en lucka. Pelle Willny åkte lite i ”ingenmansland” och bakom honom hade vi en grym ”mittfältskamp” mellan Hasse Johansson, Tommy Eriksson, Jocke Pettersson och Mats Glad.

Stjernstedt lyckades hålla undan och vinna finalen vilket innebar att Tapper alltså var tvungen att ta sig förbi nån av duon Wallberg/Bergström för att vinna totalt. Efter bra körning med loppets snabbast varvtid på 40.86 så lyckades Filip ta sig förbi Thomas Bergström upp till en tredjeplats och precis knipa den poängen som gjorde att den regerande mästaren kunde försvar sin titel med en ”ynka” poäng.

Vi gratulerar Filip Tapper till andra raka segern i INDI-seri 97+.

Slutabell klicka här

 

All info om Race 1-3 hittar ni under fliken ”Tävlingsserier BRC & INDI”