INDI-serien

F1-loppet INDOOR

Resultat:

Q1

Q2

Q3

B-heat

A-heat

Referat:

Första upplagan av F1 Indoor blev verkligen en kopia på ett riktigt Formel 1-lopp, framförallt i den bemärkelsen att kvalet ofta är den mest rafflande och mest betydelsefulla delen av racets utgång under en race-helg…Samma sak här, där kvalet handlade om hundradelar hit o dit och stora omkastningar i resultatlistorna från dem båda Q1-heaten fram till det avgörande Q3-heatet.

Q1

Vi började med två Q1-heat med sju förare i varje heat där Michael Gustavsson från Ap-X Linköping dominerade. Micke klämde till med 21.29 och var hela 9 hundradelar snabbare än sin teamkompis från Ap-X Magnus Österlund som var tvåa. Micke körde hela 42 varv på dem 15 minuter som Q1 pågick medans Magnus nöjde sig med 34 varv. Strategierna i Q1 var lite olika där vissa förare valde att rulla lite mindre varv och mera bevaka att man höll sig topp 8 för att vara vidare till Q2.

Q2

När vi väl rullade igång Q2 var det 100% under samtliga varv under det 10 minuter långa kvalet och nu tog verkligen alla i så det knakade, dels för att kvala topp sju för att vara garanterad att kör i A-heat men framför allt för att nå topp fyra för att kvalificera sig för Q3….Här snackar vi små marginaler där det inte ens räckte med tusendelar för att skilja förarna åt eller vad sägs om:

  1. Niklas Regnfors 21.266
  2. Michael Gustavsson 21.305
  3. Magnus Österlund 21.305
  4. Dick Pettersson 21.312
  5. Matz Zetterqvist 21.379
  6. Robin Pettersson 21.408
  7. Diaz Nilsson 21.481
  8. Anton Wicksell 21.502

Q3

Efter Q2 rullade vi ut på ett 5 minuter långt Q3 där Dick Pettersson från Norrköpings Rörtjänst ställdes mot hela Ap-X – trion bestående av Niklas Regnfors, Michael Gustavsson och Magnus Österlund. Efter 5 minuters körning och 15 varv körda av samtliga förare lyckades Dick vända på steken från Q2 genom att förvandla sin 4e plats i Q2 till en förstaplats och därmed ”pole-position” genom följande resultat:

  1. Dick Pettersson 21.285
  2. Magnus Österlund 21.299
  3. Niklas Regnfors 21.312
  4. Michael Gustavsson 21.344

B-heat

Andreas ”adde” Karlsson hade lite segt att komma igång i kvalet och stod ”bara” på 4e rutan när loppet startade, men efter en lugn och metodisk körning där han i tur och ordning körde om Lucas Wicksell, Linus Axman och Anton Wicksell gled han efter ungefär hälften av dem 197 varv långa loppet upp i ledning, en ledning som han sen säkert förvaltade till en ganska säker seger med ca 2 sekunder före Linus Axman. Axman gjorde ett formidabelt lopp och slog personligt rekord med 21.42 och mycket stabil körning.

5 av 7 förare körde 197 varv och det var endast 15 sekunder från ettan till femman när mållinjen skars. Eloge också till Anton Wicksell som mäktade med 196 körda och även körde loppets snabbaste varvtid på 21.292 trots att han legat nedbäddad i sjuk-bingen sen i fredags och var mycket tveksam till start ända fram till timmarna före start.

Vi säger också grattis till vår super-prao Elmy Westergren endast 14 år gammal, som började att köra gokart i Linköpings MS under hösten 2019. Nu sänkte hon sitt personliga rekord från 22.1 ner till 21.70 och mäktade med 193 körda varv. Elmy kommer även att köra omgång 3 och 4 i vår Indi-serie och det ska bli mycket roligt att följa hennes utvecklingskurva.

Grym placeringsfajt även mellan Klövern-kollegorna Daniel Karlsson och Andreas Lewau som följdes åt genom loppet. Båda körde grymt bra och Daniel hade nog tom kunnat nosa på segern om han inte hade dragit på sig 2 x alternativs-spårs-penelty. Med tanke på att han var 5.60 sekunder efter segraren Andreas Karlsson i mål och varje runda tar ca 3 sekunder hade utgången på kvällens race kunnat bli ”så mycket bättre” med lite mer lugn innanför hjälmen, men Daniel är en härlig profil som verkligen sätter färg på racen varje gång han ställer sig på startlinjen.

A-heat

Giganternas kamp, hur skulle detta sluta!?

Med facit i hand visade det sig, precis som i ett riktigt F1-race, att loppet kanske avgjordes i Q3. Betydelsen av ”pole-position” för Dick Pettersson blev så här i efterhand väldigt tydlig, nu ska vi inte ta ifrån Dick någonting, för han är en grym förare, precis som alla andra i detta startfält och han är verkligen en värdig vinnare efter ett helt perfekt genomfört race, men utvecklingen på loppet och vikten av ”pole-position” blev så slående med facit i hand.

Dick fick verkligen jobba hårt under loppets första varv där han hade hela ”tåget” i hasorna och han var oerhört ansatt av loppets tvåa Magnus Österlund. Det var så ytterst nära att Magnus lyckades ta sig förbi Dick och gå upp i ledningen och hur loppet hade sett ut då kan vi bara ”sia” om. Nu klarade sig Dick och i samma situation som Magnus i stort sett är om Dick, men får avbryta, blir han istället själv omkörd av teamkompisen Niklas Regnfors, bakom honom kommer Michael Gustavsson och Matza ”Z” Zetterqvist och under två varv åker denna kvartett i stort sett fyra bilar i bredd innan det känns som dem helt plötsligt kommer på att så här kan vi inte åka och ”kriga” då ledaren Dick Pettersson utökar sin ledning meter för meter. När kvartetten återgår till lite mer ”tågkörning” och återigen kan öka tempot har Dicks ledning blivit hela 2.4 sekunder, en ledning som han sen kunde utöka till en segermarginal på 5.63 sekunder före tvåan Niklas Regnfors och 7.85 sekunder ned till trean Michael Gustavsson efter loppets 197 körda varv.

Vi säger stort GRATTIS till DICK PETTERSSON som tar den första inteckningen i den nyinstiftade ”vandringspokalen”…

Vecka 26 kör vi för 3e gången denna upplaga på utebanan där Daniel Wester är regerande mästare.

Vi tackar vår samarbetspartner Durkslaget för dem mycket goda och uppskattade ”burgarna” som förarna kunde förtära under kvällen.

Tack för denna kväll

//

della, Jemsö och Nilsson

 

Lite på ”allmän begäran” presenterar vi nu ”F1-loppet INDOOR”, efter succéerna på utomhusbanan både 2018 och 2019 testar vi nu ”vingarna” på detta upplägg även inomhus!!!

Tisdag 11 februari 2020 kl ca 17:30-21:30 OBS!! Samling för samtliga förare senast 17:30!!

Kvällens tisplan:

Q1, Q2 och Q3 från kl 17:40-18:40

B-final från kl 18:50-20:00

A-final från kl 20:10-21:20

Prispallen 2018: 1. Rasmus Pettersson (Indi-förare), 2. Robin Pettersson (Indi-förare), 3 Filip Tapper (Indi-förare/Tyrax Racing)

Prispallen 2019: 1. Daniel Wester (Tyrax/INDI) 2. Dick Pettersson (NKPG Rörtjänst/INDI), 3. Christer Lang (Yngve Skruv Racing/INDI)

F1-loppet är en ”kopia” på ett riktigt Formel 1-race. Max 14 platser med anmälan enl ”först till kvarn”-metoden

Vi börjar med tidskval som är uppbyggt precis som ett F1-kval, 15 minuters Q1 där samtliga 14 förare ingår, Q1 körs i 2 grupper med 7 förare i varje grupp. När Q1 är avslutat elimineras sex förare. Återstående åtta förare går då in i Q2 som körs i 10 minuter och efter detta elimineras fyra förare. Återstående fyra förare kör Q3 i 5 minuter. Efter att kvalet är avslutat har vi en startordning från 1-14 där 1-7 kör A- och 8-14 kör B-final. På inomhusbanan kommer depåområde att vara placerat på den grönmålade ytan mellan kurva 2 och 3. Där ifrån kan man se score-boarden under hela kvalet och man åker ut på banan och kör sina fullfarts-varv helt enl egen strategi, man behöver alltså inte köra 30 minuter för att vinna kvalet…det räcker teoretiskt med ett fullfarts-varv i Q1, ett i Q2 och ett i Q3 så är det klart…

Racet startar i år på ”gridden” enl kvalordning och är i år ”varvsatt” till 197 varv (dvs ca 70 minuter)

Viktning i racet är satt till 87 kg…ev förare över 87 kg kompenseras med mindre antal kg bränsle vid start.

Anmälan genom att skicka ”F1-Indoor + för- och efternamn” via sms till 0708252797 (anmälan är bindande och startavgiften återbetalas ej)

Startavgift: 1.100 kr (i startavgiften ingår vår populära ”Aw-burgarmeny” från Durkslaget där man kan välja mellan nöt- lamm- vildsvin, halloumi eller vegan-burgare inkl färsk pommes och övriga tillbehör inkl 50 cl dryck och kaffe)

Missa inte chansen att känna hur det är för Lewis Hamilton och dem övriga förarna i F1-cirkusen när man ska köra bilen fort under så lång tid och samtidigt ta hänsyn till däck, tempo, strategi och mycket annat…

Anmälda förare:

  1. Matz Zetterqvist – Ynve Skruv Racing/INDI
  2. Linus Axman – INDI
  3. Dick Pettersson – Norrköping Rörtjänst/INDI
  4. Michael Gustavsson – Ap-X
  5. Diaz Nilsson – Titab
  6. Lucas Wicksell – Titab
  7. Anton Wicksell – Titab
  8. Niklas Regnfors – Ap-X
  9. Magnus Österlund – Ap-X
  10. Andreas Karlsson – INDI
  11. Robin Pettersson – JRR Racing
  12. Daniel Karlsson – Klövern
  13. Elmy Westergren – Linköpings MS
  14. Andreas Lewau – Klövern

Starfältet fylls på löpande…

INDI Race 2

Totaltabell för båda klasserna klicka här

Kval och final-listor (klicka på länkarna nedan)

A-final 87+

B-final 87+

A-final 97+

B-final 97+

Kval 1 87+

Kval 2 87+

Kval 1 97+

Kval 2 97+

Referat:

Då var vi igång med vår INDI-serie efter ”juluppehållet”

Kvällens mest framgångsrika förare rent poängmässigt var Joakim Lundin i 87+ samt Filip Tapper i 97+. Båda körde in 27 pinnar av 30 möjliga. Jocke som är rookie i Indi-serien (har tidigare kört många säsonger i BRC men haft ett uppehåll på några år) körde även hem sin andra raka ”pole” i kvalet. Mycket imponerande…

87+

Formel 1-del:

När Daniel Wester skar mållinjen som segrare i kvällens sista race, Formel 1-finalen som går över 30 varv så visade han återigen att han kommer att bli oerhört svårslagen denna säsong. Efter att ha kvalat som fyra så lyckas han i tur och ordning ta sig förbi Dick Petterson, Matz Zetterqvist och Joakim Lundin som var topp 3 på ”gridden” och då ska man samtidigt notera att dessa herrar hade ”best lap-time” i racet på i tur och ordning 21.27, 21.19 och 21.27. Wester hade även snabbast varvtid i finalen på 21.16. Samtliga 8 förare i a-finalen låg inom spannet 21.16-21.31, ett spann som säkert skulle vara ännu mindre om alla förare hade möjligheten att få några fri varv något som är mycket sällsynt i en final då alla förare ligger på ett pärlband stora delar av finalen. Diffen mellan segraren och siste man var totalt 5.78 sekunder efter 30 varvs körning…

Sprintdel:

Även här hade Jocke Lundin en lyckad kväll med 13 av 15 inkörda poäng något som även tangerades av Matz Zetterqvist och Dick Pettersson. Andreas Karlsson och Christer Lang på 12 inkörda och Daniel Wester på 11.

Trojänaren Per Josefsson tog sin första efterlängtade seger i ett sprintrace och knöt båda händerna efter mållinjen. Grattis Per. Det var du värd efter många års slit.

Totalsummering:

Daniel Wester leder nu totaltabellen med 5 pinnar före Jocke Lundin och Andreas Karlsson. Efter topp-trion är det oerhört jämnt där det endast skiljer 1-2 poäng per placering nedåt i resultatlistan. Starkt jobbat även av våra rookies Mathias Andersson och Andreas Siverklev som satt personliga ”lap-time-rekord”, Mathias på 21.86 och Andreas på 22.16.

14-åriga Elmy Westergren gjorde debut i serien på den 15e och sista vakanta startplatsen. Elmy började köra gokart i Linköpings MS under hösten 2019 och vi vill på detta sätt ”pusha” och stötta hennes gokartsatsning genom att hon får skaffa sig race-rutin i denna serie.

97+

Formel 1-del

Thomas Bergström kvalade i stor stil och lekte hem ”pole” på 21.46, hela 12 hundradelar före tvåan Filip Tapper och 23 hundradelar före trean Jesper Hubner. Thomas tid på 21.46 hade tom räckt till en 7 plats på gridden bland förarna i 87+ som åker 10 kg lättare. Nu var frågan om Bergström skulle kunna hålla ihop hela paketet över 30 varv i finalen och äntligen få en välförtjänt seger!?

Bergström blev i finalen direkt satt under hård press av tvåan Filip Tapper. Dessa båda herrar fajtades om ledningen så hårt att dem till sist hamnade i en närkamp där Bergström åkte på en ”penalty” i form av ett alternativ-spår men även Filip blev lidande genom att trean Jesper Hubner passerade pga duellen med Bergström. När sen Bergström gick in i ”alternativet” så var helt plötsligt Hubner i ledningen och kunde sen ganska enkelt ta hem sin andra raka seger i Formel 1-momentet. Filip stabil tvåa och Bergström rullade in som tre och får alltså vänta på sin första seger…4e placerade Micke Wallberg 21.65, 5an Linus Axman 21.56, 6an Johan Stjernstedt 21.62, 7an Richard Frost 21.67 och 8an Hasse Johansson 21.70 är alla oerhört jämna varvtidsmässigt och det ska bli roligt att följa detta ”getingbo” i kommande race…

Sprintdel:

Regerande mästaren Filip Tapper samt Jesper Hubner tog 13 pinnar i sina sprintrace. Thomas Bergström och Micke Wallberg 11 pinnar medans Hasse Johansson räknade hem 10 poäng.

Totalsummering:

Jesper Hubner behåller sin serieledning på 53 poäng men är nu endast 2 poäng före Filip Tapper. Efter dessa är det oerhört tajt från 3e placerade Thomas Bergström ner till 6an Hasse Johansson där det kan bli stora svängningar med en lyckad racekväll i nästa race. Dem tre rookie-förare tvillingarna Frost och Harry Thompson har en intern fajt poängmässigt där alla tre för varje race blir lite snabbare.

Nästa race i Indi-serien körs tisdag 10 mars. Notera att det även finns några lediga plaster till F1 Indoor tisdag 11 februari för er som vill köra mot bra ”sparring-partner” för att på så sätt komma ännu bättre förberedda till nästa race. Mer info och anmälan finns längre ned på denna undersida…

Tack för denna kväll,

Della/Jemsö/Nilsson

Tisdag 28 januari

DÅ startar vi upp våra race-serier efter jul- och nyårsuppehållet. Först ut är INDI-serien race 2 som körs tisdag 28 januari enl schemat nedan!! Välkomna,

Här kommer hela ”vår-säsongens” schema så att ni kan planera beroende på vilka serier ni deltar i…

Racekalender vårsäsong 2020

Tisdag 28 januari – INDI Race 2

Tisdag 11 februari – ”F1-loppet INDOOR” På allmän begäran kör vi nu detta succé-race även i en inomhusversion

Tisdag 25 februari – BRC Race 5

Tisdag 10 mars – INDI Race 3

Tisdag 24 mars – BRC Race 6

Tisdag 7 april – INDI Race 4 (utomhus), FINAL

Tisdag 21 april – BRC 7 (utomhus)

Tisdag 5 maj – BRC 8 (utomhus), FINAL

OBS! ALLA FÖRARE SKA VARA PÅ PLATS SENAST 15 MINUTER FÖRE AVSATT ”TRÄNING- OCH KVALTID”

97+ kg

18:00-18:15 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 17:45

  1. Hasse Johansson
  2. Linus Axman
  3. Richard Frost
  4. Harry Thompson
  5. Magnus Frost

97+ kg

18:15-18:30 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:00

  1. Jesper Hubner
  2. Johan Stjernstedt
  3. Thomas Bergström
  4. Filip Tapper
  5. Micke Wallberg

87+ kg

18:30-18:45 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 18:15

  1. Gustav Käcker
  2. Dennis Nilsson
  3. Victor Gil
  4. Per Josefsson
  5. Mathias Andersson
  6. Andreas Siverklev
  7. vakant startplats (sms della på 0708252797 om ni känner ngn som är intresserad)

87+ kg

18:45-19:00 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:30

  1. Daniel Wester
  2. Christer Lang
  3. Andreas Karlsson
  4. Dick Pettersson
  5. Joakim Lundin
  6. Matz Zetterqvist
  7. Henrik Björk
  8. Per Wilny

Från kl 18:30 serveras en ”enklare” förtäring, typ korv med bröd och tillbehör.

19:15-20:45 ”Sprintrace”

20:50-21:05 B-final 97+

21:10-21:25 B-final 87+

21:30-21:45 A-final 97+

21:45-22:00 A-final 87+

 

Nästa träning

Endurance-träning kommer att köras lördag morgon den 14 december. 60 minuters minuters körning inkl kaffe och macka för 500 kr/bil, det går naturligtvis bra att dela på en bil och såväl INDI- som BRC-förare är välkomna. Har man någon vän som inte deltar i någon av dessa serier är även dem välkomna, ett jättebra sätt för nya förare att få känna på hetluften och få en snabb utvecklingskurva rent ”speed-mässigt”.

Begränsat antal platser…”först till kvarn”…

Anmäl er redan nu genom att sms:a ”namn + endurance 14 dec” till della på 0708252797

Anmälda till träning lördag 14 december. Samling 8:45, racetid kl 9:00-10:00

  1. Daniel Wester – Tyrax Racing och INDI
  2. Rickard Frost och Jesper Hubner – INDI
  3. Ap-X bil 1 (Michael Gustavsson och Magnus Österlund)
  4. Ap-X bil 2 (Niklas Regnfors och Jocke Ekblad)
  5. Atlas Sol bil 1 (2 förare i bilen)
  6. Atlas Sol bil 2 (2 förare i bilen)
  7. Linus Axman – INDI
  8. JRR Racing – Rasmus Pettersson och Robin Pettersson
  9. Elmy Westergren – LMSK (på reservlistan och kör ev som 9e bil)

INDI Race 1

Totaltabell för båda klasserna klicka här

Referat:

Då var vi igång med vår ”succé-serie” Indi-Kart.

Denna serie är en individuell racingserie med ett raceupplägg med inslag av både rallycross och Formel 1. Serien startades till säsongen 2017-2018 och vi går nu in på 3e säsongen. Serien är uppdelad i en 87+ kg-klass där 15 förare deltar, samt en 97 + kg-klass där 10 förare ingår. Till detta år är det en hel del både nya och nygamla förare som tidigare bl.a kört vår egen BRC-serien men även flera förare fr Linköpingstrakten som kört mycket seriegokart där genom åren. Väldigt kul tycker vi i arrangörs-staben och det ska bli roligt att följa resultaten under säsongen.

87+

Formel 1-del:

När Daniel Wester skar mållinjen som segrare i kvällens sista race, Formel 1-finalen som går över 30 varv så var det resultatet av en nästintill fulländad racekväll där åtvids-föraren körde ihop 29 av totalt 30 möjliga poäng.

En stark premiär gjorde även den rutinerade BRC-föraren Christer Lang som nu gjorde debut i Indi-serien. Totalt 25 inkörda poäng och en delad 2a plats i totalen med Sonstorpsföraren Andreas Karlsson.

Regerande vicemästaren, dvs 2an från ifjol (Martin Wigren deltar inte detta år) Matz Zetterqvist stod för en stabil premiär med en 3e plats i Formel 1-finalen, men med lite små-strul i sprintracen gjorde att den totala poängskörden stannade på 21 inkörda pinnar och en total 6e placering. Detta visar vilken konkurrens det är i denna serie och då ska man även komma ihåg att 5 av topp 8 från fjolårets serie inte deltar denna säsong…Snacka om kvalitet!!

Kvällen inleddes som vanligt med ”practice” och qualification”-rundorna och där var den gamle BRC-legenden Joakim Lundin tillbaka efter ett par års frånvaro…Kvaltakterna satt dock fortfarande kvar och Jocke kunde med sin aggressiva körstil hitta en varvtid som räckte till ”poole”…Väl i finalen blev det lite jobbigare då Jocke efter några småmissar slutligen föll ner till en 5e plats. En riktigt bra ”comeback” och räkna med att Jocke kommer fulladdad till nästa omgång…

Sprintdel:

Fjolårets toppförare visade verkligen klass i dessa race och bäst av alla var Daniel Wester som tillsammans med Dick Pettersson endast tappade 1 pinne i sina 3 sprintrace (14 av 15 pinnar). Rutinerade Andreas Karlsson hade också en lyckad sprintrace-kväll med 13 av 15 inkörda.

Totalsummering:

Daniel Wester fick en grym start av årets serie och leder (med dessa mått mätt) ganska klara 4 poäng före en duon bestående Christer Lang och Andreas Karlsson. Ingen direkt skräll att dessa herrar är inblandade i toppstriden och nu inleds alltså jakten på att fånga in  Wester i kommande raceomgångar…Men det finns givetvis många fler som vill vara med i denna toppstrid… Finfin debut gjorde även Henrik Björk som definitivt har speeden och kommer att bli livsfarlig när han blir lite varmare i kläderna gällande raceupplägg i framförallt sprint-racen. Växte under kvällen gjorde även Victor Gil samt dem nya förarna Mathias Andersson, Andreas Siverklev.

97+

Formel 1-del

Fjolårets dominanter i denna klass, Filip Tapper och Johan Stjernstedt stod för bra premiärer men fick ändå nöja sig med en 3e resp 4e plats i Formel 1-finalen. Naturligtvis ett bra resultat men det visar ändå att dem kommer att få jobba hårt för att kunna behålla sina ledande positioner. Två i Formel 1-finalen blev Thomas Bergström som bara blir bättre och bättre för varje säsong som går. Nu när han äntligen lyckades slå både Tapper och Stjerna så räckte det ändå inte till seger då det kommit en rookie som tidigare har kört BRC för ett antal år sedan och snuvar Bergström på segern. Jesper Hubner stod för en formidabel final och skar mållinjen tiotalet meter före Bergström.

Sprintdel:

Även här dominerade Hubner med 13 inkörda pinnar. Regerande mästaren Filip Tapper körde tillsammans med Johan Stjernstedt och Hasse Johansson in 12 pinnar. Hasse stod för några riktigt fina sprintrace där han fr 4e och 5e ruta körde in som segrare. Vid båda dessa segrar kom den klassiska ”knutna” näven från Johansson när han skar mållinjen…

Totalsummering:

Filip Tapper visade att han vill vara med och försvar sin titel även detta år. Trots att inte körningen funkade till 100% denna kväll så ligger han ändå med på en delad 3e plats i totalen på 24 pinnar. Leder gör kvällens dominant Jesper Hubner på 28 poäng före Johan Stjernstedt och Thomas Bergström.

Tre riktiga ”rookies” i form av tvillingarna Richard och Magnus Frost samt den engelsk-språkige Harry Thompson fick känna på hetluften och gjorde det riktigt bra. Att hitta en ”fart” som gör att man hänger med brukar gå ganska snabbt när man får åka med så många duktiga förare som denna serie innehåller. Det svåra den första säsongen är ofta det strategiska och att ”välja sina fajter” som Viasats formel 1-guru Janne Blomkvist ofta pratar om i Formel 1-världen…Kan dem hitta dessa ”nycklar” kommer det ramla in betydligt mer poäng i omgång 2 än vad det gjorde i premiären.

Nu är det lite jul-uppehåll och nästa race körs tisdag 28 januari.

Vi önskar alla förare en god jul och ett gott nytt år.

Della/Jemsö/Nilsson

 

Premiären närmar sig

Mindre än en vecka kvar till premiär. Passa på att vässa formen med lite träning lördag 30 november enl nedan…

Endurance-träning kommer att köras lördag morgon den 30 november. 60 minuters minuters körning inkl kaffe och macka för 500 kr/bil, det går naturligtvis bra att dela på en bil och såväl INDI- som BRC-förare är välkomna. Har man någon vän som inte deltar i någon av dessa serier är även dem välkomna, ett jättebra sätt för nya förare att få känna på hetluften och få en snabb utvecklingskurva rent ”speed-mässigt”.

Begränsat antal platser…”först till kvarn”…

Anmäl er redan nu genom att sms:a ”namn + endurance 30 nov” till della på 0708252797

Anmälda till träning lördag 30 november. Samling 8:45, racetid kl 9:00-10:00

  1. Henrik Björk – INDI
  2. JRR Racing – Jocke Skullman och Robin Pettersson
  3. Harry Thompson- INDI
  4. Linus Axman – INDI
  5. Johan Stjernstedt – INDI
  6. Elmy Westerberg – Linköpings Motorsällskap

Tisdag 3 december

OBS! ALLA FÖRARE SKA VARA PÅ PLATS SENAST 15 MINUTER FÖRE AVSATT ”TRÄNING- OCH KVALTID”

97+ kg

18:00-18:15 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 17:45

  1. Thomas Bergström
  2. Filip Tapper
  3. Johan Stjernstedt
  4. Micke Wallberg
  5. Linus Axman

97+ kg

18:15-18:30 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:00

  1. Hasse Johansson
  2. Harry Thompson
  3. Jesper Hubner
  4. Magnus Frost
  5. Richard Frost

87+ kg

18:30-18:45 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 18:15

  1. Christer Lang
  2. Dick Pettersson
  3. Daniel Wester
  4. Dennis Nilsson
  5. Andreas Karlsson
  6. Stefan Österlind
  7. Per Josefsson
  8. Gustav Käcker

87+ kg

18:45-19:00 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:30

  1. Matz Zetterqvist
  2. Jocke Lundin
  3. Mathias Andersson
  4. Andreas Siverklev
  5. Henrik Björk
  6. Victor Gil
  7. Per Willny

Från kl 18:30 serveras en ”enklare” förtäring, typ korv med bröd och tillbehör.

19:15-20:45 ”Sprintrace”

20:50-21:05 B-final 97+

21:10-21:25 B-final 87+

21:30-21:45 A-final 97+

21:45-22:00 A-final 87+

 

Dags att anmäla sig

Nu börjar det dra ihop sig för en ny säsong. Här kommer årets datum för INDI-serien. För anmälan sms:a till 0708252797 eller maila fredrik.delborn@gokartarenan.se

Skicka ”Indi + för- och efternamn + (vilken viktklass) 87 eller 97 samt telefonnummer så kontaktar vi dig.

OBS! Serien är slutsåld, vill ni stå på reservlista!? Maila eller sms:a enl ovan!

Prel.schema:

INDI Race 1: Tisdag 3 december

INDI Race 2: Tisdag 28 januari

INDI Race 3: Tisdag 10 mars

INDI Race 4: Tisdag 7 april (utomhusbanan)

Anmälda förare

87 kg

  1. Matz Zetterqvist
  2. Per Josefsson
  3. Dennis Nilsson
  4. Dick Pettersson
  5. Gustav Käcker
  6. Andreas Karlsson
  7. Stefan Österlind
  8. Christer Lang
  9. Joakim Lundin (fd Pettersson)
  10. Mathias Andersson
  11. Andreas Siverklev
  12. Henrik Björk
  13. Victor Gil
  14. Per Wilny
  15. Daniel Wester

97 kg

  1. Thomas Bergström
  2. Filip Tapper
  3. Johan Stjernstedt
  4. Mikael Wallberg
  5. Linus Axman
  6. Hasse Johansson
  7. Harry Thompson
  8. Jesper Hubner
  9. Magnus Frost
  10. Richard Frost

Beskrivning av hur serien är uppbyggd

Indi-serien växte fram som ett komplement till vår lag-serie BRC. Vi kände att vissa som ville åka lite mer och/eller kanske inte hade möjligheten att få ihop ett lag skulle kunna ha chansen att få köra i egen regi.

Upplägget som vi har byggt upp bygger på att man inte ska behöva avsätta jättemycket tid för att kunna delta. Däremot har vi tänkt att när man väl är här så ska man få köra rejält mycket…

4 racekvällar per säsong från december-april. Under varje race-kväll ingår enklare mat/förtäring.

Pris: 2.000 kr /förare och säsong)

 

Viktklasser:

87 kg klassen innebär att alla förare ska väga minst 87 kg vid invägning i samband med Race 1. Uppnår man inte denna vikt får man vikttillägg i form av 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24 eller 27 kg som  man sedan ”lastar” sin gokart med inför varje heat.

97 kg klassen innebär precis som ovan att man ska väga minst 97 kg vid invägningen i samband med Race 1. OBS! Man kan köra i 97 kg klassen även om man väger 87 kg eller mindre så länge vårt viktmagasin på 27 kg hjälper föraren att nå upp till 97 kg.

Raceupplägg:

Varje förare kör sex heat per racekväll. Dessa sex heat är uppdelade på två olika racekoncept. Tre av heaten är hämtade från Formel 1-världen med träning, kval och final-race. Dem övriga tre heaten har vi hämtat från Rallycrossen värld där man kör tre stycken ”sprintrace”. Varje sprintrace är 6 varv. Under kvällen startar man en gång i 1a startled, en gång i 2a startled och en gång i 3e startled och man möter olika förare varje gång. Sprintracen körs precis som rallycross-heat med att man en gång under racet ska åka ett alternativspår. Detta är något som skapar både spänning och kräver ett bra ”strategitänk”…

Poäng/serietabell:

Poäng får man för placering i Formel 1-finalen samt i dem 3 sprintracen.

Teoretiskt kan man köra ihop maximala 36 poäng under en racekväll fördelat på 18 poäng för seger i Formel 1-finalen samt 3 segrar i sprintracen som ger 6 poäng var. Det är hittills ingen som har kört hem full pott under en racekväll. Men segraren i 87 kg-klassen, under 2018-2019, Martin Wigren var mycket nära med 35 inkörda pinnar i ett av loppen under säsongen 2018-2019…Vi får se vem som lyckas med denna bedrift för första gången…

Efter varje racekväll summeras poängen och en serietabell skapas. Serien körs som en rak serie där föraren med flest inkörda poäng efter Race 3 är årets segrare.

Slutabell 2018-2019 klicka här

F1-loppet

Loppet är fulltecknat…

Tisdag 18 juni 2019 kl ca 17:30-21:00

Prispallen 2018: 1. Rasmus Pettersson (Indi-förare), 2. Robin Pettersson (Indi-förare), 3 Filip Tapper (Indi-förare/Tyrax Racing)

Hålltider:

fr 17:45-18:30 serveras det mat på terassen, Brioche-burgare med fläskkarré och övriga tillbehör inkl 50 cl dryck

ca 18:30, samling på depåläktaren.

ca 18:45-19:30, kval (Q1, Q2 och Q3)

Fr 19:45-21:00, Race (70 minuters ”nonstop)

21:00-21:15 Prisutdelning / eftersnack

F1-loppet är en ”kopia” på ett riktigt Formel 1-race. Max 15 platser med anmälan enl ”först till kvarn”-metoden

Vi börjar med tidskval som är uppbyggt precis som ett F1-kval, 15 minuters Q1 där samtliga 15 förare ingår. När Q1 är avslutat elimineras förare 11-15 i resultatlistan. Återstående 10 förare går då in i Q2 som körs i 10 minuter och efter detta elimineras förare 6-10. Återstår gör då endast 5 bilar som kör Q3 i 5 minuter. Efter att kvalet är avslutat har vi en startordning från 1-15. Inomhusbanan fungerar som depåområde under hela kvalet och man åker ut på banan och kör sina fullfartsvarv helt enl egen strategi, man behöver alltså inte köra 30 minuter för att vinna kvalet…det räcker teoretiskt med ett fullfartsvarv i Q1, ett i Q2 och ett i Q3 så är det klart…

Racet startar i år på ”gridden” enl kvalordning och är i år ”varvsatt” till 102 varv ”nonstop” vid torrt väglag (vid blött eller varierande banförhållanden kör vi 70 minuter mot klockan)

Viktning mot 93 kg…

Anmälan genom att skicka för- och efternamn via sms till 0708252797 (anmälan är bindande och startavgiften återbetalas ej)

Startavgift: 1.300 kr

Missa inte chansen att känna hur det är för Lewis Hamilton och dem övriga förarna i F1-cirkusen när man ska köra bilen fort under så lång tid och samtidigt ta hänsyn till däck, tempo, strategi och mycket annat…

Anmälda förare:

  1. Dick Pettersson – Norrköpings Rörtjänst
  2. Gustav Käcker – Norrköpings Rörtjänst
  3. Daniel Langeville – Norrköpings Rörtjänst
  4. Dennis Nilsson – Gållösa Motorsport
  5. Filip Tapper – Tyrax Racing
  6. Michael Gustafsson – Ap-X
  7. Viktor Wåhlin
  8. Björn Pyk – Team Pyk
  9. Victor Pettersson – Team Pyk
  10. Christoffer Carnestig – Team Pyk
  11. Andreas Karlsson – Sonstorps Åkeri
  12. Andreas Lewau – Klövern
  13. Daniel Wester – Tyrax Racing
  14.  Linus Axman – Team VA
  15. Christer Lang – Yngve Skruv Racing

Starfältet fylls på löpande…

 

Slutresultat 2018-2019

Totaltabell för båda viktklasserna klicka här

Årets segrare heter Martin Wigren, 87 kg-klassen och Filip Tapper, 97 kg-klassen.

Race 4

Vi i personalen är enigt överens om att årets säsongsavslutning i Indi-serien är den bästa tävlingen i GokartArenans historia och då har vi även räknat in alla fantastiska tävlingar som körts under årens lopp i både BRC, 4-timmars, F1-loppet m.fl.

I denna bedömning tar vi med både kvalitet rent förarmässigt, underhållningsvärde och framförallt race-disciplin. Alla förare körde i stort sätt, till ”punkt och pricka” efter hur vi vill att racing ska köras. Vi bugar och bockar och vill rikta ett stort tack till alla förare för en fantastisk kväll. Även ett stort tack till Thomas Björk fr SH Catering som serverade ”guld” direkt från ”grillen”…fantastiskt gott!!

Referat 87 kg-klassen
Kval:

Ledaren inför kvällens avslutning, Martin Wigren visade direkt toppform genom att vinna kvalet på 40.62, tätt följd av Dennis Nilsson 40.66 och Matz Zetterqvist  40.69. bakom denna trio hade vi ett oerhört tajt mittfält där 10 förare kvalade mellan  40.81 – 41.04.

Sprintrace:

Även här imponerade Wigren genom att som första förare någonsin  i tävlings historia köra in tre raka heatsegrar och därmed ta ”full pott” på 18 pinnar. Totaltvåan Matz Zetterqvist körde hem 15 pinnar och trean Robin Pettersson 14 pinnar. Fyran Pontus Mattson knep tre raka 2a platser i sina sprintrace och fick därmed ihop 15 pinnar. 14 poäng körde även Anton Isaksson ihop.

F1-finalerna:

B-finalen blev en stenhård fajt mellan Anton Isaksson och Daniel Wester där Daniel till slut stod som segrare och knep ”runner-up”-platsen som innebär 9e startruta i  A-finalen.

A-finalen kontrollerades av Martin Wigren fr ”pole” men Matz Zetterqvist som startade 3a på ”gridden” kunde genom ett tidigt ”jokerspår” avancera förbi 2an Dennis Nilsson och kom sen tätt upp i rygg på Wigren. Ut på sista varvet var ställningen oförändrad, men in i kurva 4 kunde Matz göra en attack och ta sig förbi och därmed knipa segern och plocka hem 18 mycket värdefulla poäng i ”totalen”…Extrapoängen som Matz körde till tack vare omkörningen på sista varvet visade sig vara mycket avgörande i totaltabellen. Matz passerade i och med detta Robin Pettersson i totalen och slutade som totaltvåa i årets serie. Tre blev alltså Robin Pettersson på totalt 114 poäng, Matz Zetterqvist 115 poäng och Martin Wigren vinnare på 124 inkörda poäng. Alla förare i finalen hade varvtider från Dennis Nilssons 40.37 ner till 40.64. Mycket imponerade tider i så hård trafik med förare både framför och bakom genom hela racet. Kan vara så att dessa tider kommer att ligga kvar på vår topplista under hela 2019…

Vi gratulerar Martin Wigren till en mycket välförtjänt seger i Årets INDI-seri 87+.

Slutabell klicka här

Referat 97 kg-klassen
Kval:

Ledaren i totalen och regerande mästaren, Filip Tapper fick kämpa hårt i kvalet och hans 41.21 räckte ”bara” till en 4e plats på ”gridden”. Naturligtvis ett bra resultat, men med tanke på att värsta konkurrenten Johan Stjernstedt körde hem ”pole” på 40.95 så bäddade detta för en riktigt spännande kväll. Thomas ”totte” Bergström går från klarhet till klarhet under denna säsong och kvalade nu som tvåa på imponerande 41.04. Stark kval också av Micke Wallberg på 41.09.

Sprintrace:

Kvällen ”kung” i sprintracen var Thomas Bergström som körde in mest poäng av alla, 15 points. Johan Stjernstedt började med en seger och en andraplats vilket innebar 11 inkörda poäng efter två race och just här och då så var han bara en poäng efter Tapper med ett sprintrace kvar. Notera då också att han hade kvalat tre placeringar bättre, så i teorin var det ”ledning” i totalen. Filip kom dock tillbaka genom en att plocka fem poäng i SR3 mot Johans 3 poäng och ledningen drygades åter ut till totalt 3 poäng inför den avslutande finalracet.

F1-finalen:

Finalen utvecklades till att en toppkvartett bestående av Johan Stjernstedt, Thomas Bergström, Micke Wallberg och Filip Tapper fick en lucka. Pelle Willny åkte lite i ”ingenmansland” och bakom honom hade vi en grym ”mittfältskamp” mellan Hasse Johansson, Tommy Eriksson, Jocke Pettersson och Mats Glad.

Stjernstedt lyckades hålla undan och vinna finalen vilket innebar att Tapper alltså var tvungen att ta sig förbi nån av duon Wallberg/Bergström för att vinna totalt. Efter bra körning med loppets snabbast varvtid på 40.86 så lyckades Filip ta sig förbi Thomas Bergström upp till en tredjeplats och precis knipa den poängen som gjorde att den regerande mästaren kunde försvar sin titel med en ”ynka” poäng.

Vi gratulerar Filip Tapper till andra raka segern i INDI-seri 97+.

Slutabell klicka här

 

All info om Race 1-3 hittar ni under fliken ”Tävlingsserier BRC & INDI”