INDI-serien

Nästa träning

Endurance-träning kommer att köras lördag morgon den 14 december. 60 minuters minuters körning inkl kaffe och macka för 500 kr/bil, det går naturligtvis bra att dela på en bil och såväl INDI- som BRC-förare är välkomna. Har man någon vän som inte deltar i någon av dessa serier är även dem välkomna, ett jättebra sätt för nya förare att få känna på hetluften och få en snabb utvecklingskurva rent ”speed-mässigt”.

Begränsat antal platser…”först till kvarn”…

Anmäl er redan nu genom att sms:a ”namn + endurance 14 dec” till della på 0708252797

Anmälda till träning lördag 14 december. Samling 8:45, racetid kl 9:00-10:00

  1. Daniel Wester – Tyrax Racing och INDI
  2. Rickard Frost – INDI
  3. Michael Gustavsson – Ap-X (ev delad bil med Magnus Österlund)

INDI Race 1

Totaltabell för båda klasserna klicka här

Referat:

Då var vi igång med vår ”succé-serie” Indi-Kart.

Denna serie är en individuell racingserie med ett raceupplägg med inslag av både rallycross och Formel 1. Serien startades till säsongen 2017-2018 och vi går nu in på 3e säsongen. Serien är uppdelad i en 87+ kg-klass där 15 förare deltar, samt en 97 + kg-klass där 10 förare ingår. Till detta år är det en hel del både nya och nygamla förare som tidigare bl.a kört vår egen BRC-serien men även flera förare fr Linköpingstrakten som kört mycket seriegokart där genom åren. Väldigt kul tycker vi i arrangörs-staben och det ska bli roligt att följa resultaten under säsongen.

87+

Formel 1-del:

När Daniel Wester skar mållinjen som segrare i kvällens sista race, Formel 1-finalen som går över 30 varv så var det resultatet av en nästintill fulländad racekväll där åtvids-föraren körde ihop 29 av totalt 30 möjliga poäng.

En stark premiär gjorde även den rutinerade BRC-föraren Christer Lang som nu gjorde debut i Indi-serien. Totalt 25 inkörda poäng och en delad 2a plats i totalen med Sonstorpsföraren Andreas Karlsson.

Regerande vicemästaren, dvs 2an från ifjol (Martin Wigren deltar inte detta år) Matz Zetterqvist stod för en stabil premiär med en 3e plats i Formel 1-finalen, men med lite små-strul i sprintracen gjorde att den totala poängskörden stannade på 21 inkörda pinnar och en total 6e placering. Detta visar vilken konkurrens det är i denna serie och då ska man även komma ihåg att 5 av topp 8 från fjolårets serie inte deltar denna säsong…Snacka om kvalitet!!

Kvällen inleddes som vanligt med ”practice” och qualification”-rundorna och där var den gamle BRC-legenden Joakim Lundin tillbaka efter ett par års frånvaro…Kvaltakterna satt dock fortfarande kvar och Jocke kunde med sin aggressiva körstil hitta en varvtid som räckte till ”poole”…Väl i finalen blev det lite jobbigare då Jocke efter några småmissar slutligen föll ner till en 5e plats. En riktigt bra ”comeback” och räkna med att Jocke kommer fulladdad till nästa omgång…

Sprintdel:

Fjolårets toppförare visade verkligen klass i dessa race och bäst av alla var Daniel Wester som tillsammans med Dick Pettersson endast tappade 1 pinne i sina 3 sprintrace (14 av 15 pinnar). Rutinerade Andreas Karlsson hade också en lyckad sprintrace-kväll med 13 av 15 inkörda.

Totalsummering:

Daniel Wester fick en grym start av årets serie och leder (med dessa mått mätt) ganska klara 4 poäng före en duon bestående Christer Lang och Andreas Karlsson. Ingen direkt skräll att dessa herrar är inblandade i toppstriden och nu inleds alltså jakten på att fånga in  Wester i kommande raceomgångar…Men det finns givetvis många fler som vill vara med i denna toppstrid… Finfin debut gjorde även Henrik Björk som definitivt har speeden och kommer att bli livsfarlig när han blir lite varmare i kläderna gällande raceupplägg i framförallt sprint-racen. Växte under kvällen gjorde även Victor Gil samt dem nya förarna Mathias Andersson, Andreas Siverklev.

97+

Formel 1-del

Fjolårets dominanter i denna klass, Filip Tapper och Johan Stjernstedt stod för bra premiärer men fick ändå nöja sig med en 3e resp 4e plats i Formel 1-finalen. Naturligtvis ett bra resultat men det visar ändå att dem kommer att få jobba hårt för att kunna behålla sina ledande positioner. Två i Formel 1-finalen blev Thomas Bergström som bara blir bättre och bättre för varje säsong som går. Nu när han äntligen lyckades slå både Tapper och Stjerna så räckte det ändå inte till seger då det kommit en rookie som tidigare har kört BRC för ett antal år sedan och snuvar Bergström på segern. Jesper Hubner stod för en formidabel final och skar mållinjen tiotalet meter före Bergström.

Sprintdel:

Även här dominerade Hubner med 13 inkörda pinnar. Regerande mästaren Filip Tapper körde tillsammans med Johan Stjernstedt och Hasse Johansson in 12 pinnar. Hasse stod för några riktigt fina sprintrace där han fr 4e och 5e ruta körde in som segrare. Vid båda dessa segrar kom den klassiska ”knutna” näven från Johansson när han skar mållinjen…

Totalsummering:

Filip Tapper visade att han vill vara med och försvar sin titel även detta år. Trots att inte körningen funkade till 100% denna kväll så ligger han ändå med på en delad 3e plats i totalen på 24 pinnar. Leder gör kvällens dominant Jesper Hubner på 28 poäng före Johan Stjernstedt och Thomas Bergström.

Tre riktiga ”rookies” i form av tvillingarna Richard och Magnus Frost samt den engelsk-språkige Harry Thompson fick känna på hetluften och gjorde det riktigt bra. Att hitta en ”fart” som gör att man hänger med brukar gå ganska snabbt när man får åka med så många duktiga förare som denna serie innehåller. Det svåra den första säsongen är ofta det strategiska och att ”välja sina fajter” som Viasats formel 1-guru Janne Blomkvist ofta pratar om i Formel 1-världen…Kan dem hitta dessa ”nycklar” kommer det ramla in betydligt mer poäng i omgång 2 än vad det gjorde i premiären.

Nu är det lite jul-uppehåll och nästa race körs tisdag 28 januari.

Vi önskar alla förare en god jul och ett gott nytt år.

Della/Jemsö/Nilsson

 

Premiären närmar sig

Mindre än en vecka kvar till premiär. Passa på att vässa formen med lite träning lördag 30 november enl nedan…

Endurance-träning kommer att köras lördag morgon den 30 november. 60 minuters minuters körning inkl kaffe och macka för 500 kr/bil, det går naturligtvis bra att dela på en bil och såväl INDI- som BRC-förare är välkomna. Har man någon vän som inte deltar i någon av dessa serier är även dem välkomna, ett jättebra sätt för nya förare att få känna på hetluften och få en snabb utvecklingskurva rent ”speed-mässigt”.

Begränsat antal platser…”först till kvarn”…

Anmäl er redan nu genom att sms:a ”namn + endurance 30 nov” till della på 0708252797

Anmälda till träning lördag 30 november. Samling 8:45, racetid kl 9:00-10:00

  1. Henrik Björk – INDI
  2. JRR Racing – Jocke Skullman och Robin Pettersson
  3. Harry Thompson- INDI
  4. Linus Axman – INDI
  5. Johan Stjernstedt – INDI
  6. Elmy Westerberg – Linköpings Motorsällskap

Tisdag 3 december

OBS! ALLA FÖRARE SKA VARA PÅ PLATS SENAST 15 MINUTER FÖRE AVSATT ”TRÄNING- OCH KVALTID”

97+ kg

18:00-18:15 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 17:45

  1. Thomas Bergström
  2. Filip Tapper
  3. Johan Stjernstedt
  4. Micke Wallberg
  5. Linus Axman

97+ kg

18:15-18:30 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:00

  1. Hasse Johansson
  2. Harry Thompson
  3. Jesper Hubner
  4. Magnus Frost
  5. Richard Frost

87+ kg

18:30-18:45 Träning + tidskval (grupp 1). Samling senast 18:15

  1. Christer Lang
  2. Dick Pettersson
  3. Daniel Wester
  4. Dennis Nilsson
  5. Andreas Karlsson
  6. Stefan Österlind
  7. Per Josefsson
  8. Gustav Käcker

87+ kg

18:45-19:00 Träning + tidskval (grupp 2). Samling senast 18:30

  1. Matz Zetterqvist
  2. Jocke Lundin
  3. Mathias Andersson
  4. Andreas Siverklev
  5. Henrik Björk
  6. Victor Gil
  7. Per Willny

Från kl 18:30 serveras en ”enklare” förtäring, typ korv med bröd och tillbehör.

19:15-20:45 ”Sprintrace”

20:50-21:05 B-final 97+

21:10-21:25 B-final 87+

21:30-21:45 A-final 97+

21:45-22:00 A-final 87+

 

Dags att anmäla sig

Nu börjar det dra ihop sig för en ny säsong. Här kommer årets datum för INDI-serien. För anmälan sms:a till 0708252797 eller maila fredrik.delborn@gokartarenan.se

Skicka ”Indi + för- och efternamn + (vilken viktklass) 87 eller 97 samt telefonnummer så kontaktar vi dig.

OBS! Serien är slutsåld, vill ni stå på reservlista!? Maila eller sms:a enl ovan!

Prel.schema:

INDI Race 1: Tisdag 3 december

INDI Race 2: Tisdag 28 januari

INDI Race 3: Tisdag 10 mars

INDI Race 4: Tisdag 7 april (utomhusbanan)

Anmälda förare

87 kg

  1. Matz Zetterqvist
  2. Per Josefsson
  3. Dennis Nilsson
  4. Dick Pettersson
  5. Gustav Käcker
  6. Andreas Karlsson
  7. Stefan Österlind
  8. Christer Lang
  9. Joakim Lundin (fd Pettersson)
  10. Mathias Andersson
  11. Andreas Siverklev
  12. Henrik Björk
  13. Victor Gil
  14. Per Wilny
  15. Daniel Wester

97 kg

  1. Thomas Bergström
  2. Filip Tapper
  3. Johan Stjernstedt
  4. Mikael Wallberg
  5. Linus Axman
  6. Hasse Johansson
  7. Harry Thompson
  8. Jesper Hubner
  9. Magnus Frost
  10. Richard Frost

Beskrivning av hur serien är uppbyggd

Indi-serien växte fram som ett komplement till vår lag-serie BRC. Vi kände att vissa som ville åka lite mer och/eller kanske inte hade möjligheten att få ihop ett lag skulle kunna ha chansen att få köra i egen regi.

Upplägget som vi har byggt upp bygger på att man inte ska behöva avsätta jättemycket tid för att kunna delta. Däremot har vi tänkt att när man väl är här så ska man få köra rejält mycket…

4 racekvällar per säsong från december-april. Under varje race-kväll ingår enklare mat/förtäring.

Pris: 2.000 kr /förare och säsong)

 

Viktklasser:

87 kg klassen innebär att alla förare ska väga minst 87 kg vid invägning i samband med Race 1. Uppnår man inte denna vikt får man vikttillägg i form av 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24 eller 27 kg som  man sedan ”lastar” sin gokart med inför varje heat.

97 kg klassen innebär precis som ovan att man ska väga minst 97 kg vid invägningen i samband med Race 1. OBS! Man kan köra i 97 kg klassen även om man väger 87 kg eller mindre så länge vårt viktmagasin på 27 kg hjälper föraren att nå upp till 97 kg.

Raceupplägg:

Varje förare kör sex heat per racekväll. Dessa sex heat är uppdelade på två olika racekoncept. Tre av heaten är hämtade från Formel 1-världen med träning, kval och final-race. Dem övriga tre heaten har vi hämtat från Rallycrossen värld där man kör tre stycken ”sprintrace”. Varje sprintrace är 6 varv. Under kvällen startar man en gång i 1a startled, en gång i 2a startled och en gång i 3e startled och man möter olika förare varje gång. Sprintracen körs precis som rallycross-heat med att man en gång under racet ska åka ett alternativspår. Detta är något som skapar både spänning och kräver ett bra ”strategitänk”…

Poäng/serietabell:

Poäng får man för placering i Formel 1-finalen samt i dem 3 sprintracen.

Teoretiskt kan man köra ihop maximala 36 poäng under en racekväll fördelat på 18 poäng för seger i Formel 1-finalen samt 3 segrar i sprintracen som ger 6 poäng var. Det är hittills ingen som har kört hem full pott under en racekväll. Men segraren i 87 kg-klassen, under 2018-2019, Martin Wigren var mycket nära med 35 inkörda pinnar i ett av loppen under säsongen 2018-2019…Vi får se vem som lyckas med denna bedrift för första gången…

Efter varje racekväll summeras poängen och en serietabell skapas. Serien körs som en rak serie där föraren med flest inkörda poäng efter Race 3 är årets segrare.

Slutabell 2018-2019 klicka här

F1-loppet

Loppet är fulltecknat…

Tisdag 18 juni 2019 kl ca 17:30-21:00

Prispallen 2018: 1. Rasmus Pettersson (Indi-förare), 2. Robin Pettersson (Indi-förare), 3 Filip Tapper (Indi-förare/Tyrax Racing)

Hålltider:

fr 17:45-18:30 serveras det mat på terassen, Brioche-burgare med fläskkarré och övriga tillbehör inkl 50 cl dryck

ca 18:30, samling på depåläktaren.

ca 18:45-19:30, kval (Q1, Q2 och Q3)

Fr 19:45-21:00, Race (70 minuters ”nonstop)

21:00-21:15 Prisutdelning / eftersnack

F1-loppet är en ”kopia” på ett riktigt Formel 1-race. Max 15 platser med anmälan enl ”först till kvarn”-metoden

Vi börjar med tidskval som är uppbyggt precis som ett F1-kval, 15 minuters Q1 där samtliga 15 förare ingår. När Q1 är avslutat elimineras förare 11-15 i resultatlistan. Återstående 10 förare går då in i Q2 som körs i 10 minuter och efter detta elimineras förare 6-10. Återstår gör då endast 5 bilar som kör Q3 i 5 minuter. Efter att kvalet är avslutat har vi en startordning från 1-15. Inomhusbanan fungerar som depåområde under hela kvalet och man åker ut på banan och kör sina fullfartsvarv helt enl egen strategi, man behöver alltså inte köra 30 minuter för att vinna kvalet…det räcker teoretiskt med ett fullfartsvarv i Q1, ett i Q2 och ett i Q3 så är det klart…

Racet startar i år på ”gridden” enl kvalordning och är i år ”varvsatt” till 102 varv ”nonstop” vid torrt väglag (vid blött eller varierande banförhållanden kör vi 70 minuter mot klockan)

Viktning mot 93 kg…

Anmälan genom att skicka för- och efternamn via sms till 0708252797 (anmälan är bindande och startavgiften återbetalas ej)

Startavgift: 1.300 kr

Missa inte chansen att känna hur det är för Lewis Hamilton och dem övriga förarna i F1-cirkusen när man ska köra bilen fort under så lång tid och samtidigt ta hänsyn till däck, tempo, strategi och mycket annat…

Anmälda förare:

  1. Dick Pettersson – Norrköpings Rörtjänst
  2. Gustav Käcker – Norrköpings Rörtjänst
  3. Daniel Langeville – Norrköpings Rörtjänst
  4. Dennis Nilsson – Gållösa Motorsport
  5. Filip Tapper – Tyrax Racing
  6. Michael Gustafsson – Ap-X
  7. Viktor Wåhlin
  8. Björn Pyk – Team Pyk
  9. Victor Pettersson – Team Pyk
  10. Christoffer Carnestig – Team Pyk
  11. Andreas Karlsson – Sonstorps Åkeri
  12. Andreas Lewau – Klövern
  13. Daniel Wester – Tyrax Racing
  14.  Linus Axman – Team VA
  15. Christer Lang – Yngve Skruv Racing

Starfältet fylls på löpande…

 

Slutresultat 2018-2019

Totaltabell för båda viktklasserna klicka här

Årets segrare heter Martin Wigren, 87 kg-klassen och Filip Tapper, 97 kg-klassen.

Race 4

Vi i personalen är enigt överens om att årets säsongsavslutning i Indi-serien är den bästa tävlingen i GokartArenans historia och då har vi även räknat in alla fantastiska tävlingar som körts under årens lopp i både BRC, 4-timmars, F1-loppet m.fl.

I denna bedömning tar vi med både kvalitet rent förarmässigt, underhållningsvärde och framförallt race-disciplin. Alla förare körde i stort sätt, till ”punkt och pricka” efter hur vi vill att racing ska köras. Vi bugar och bockar och vill rikta ett stort tack till alla förare för en fantastisk kväll. Även ett stort tack till Thomas Björk fr SH Catering som serverade ”guld” direkt från ”grillen”…fantastiskt gott!!

Referat 87 kg-klassen
Kval:

Ledaren inför kvällens avslutning, Martin Wigren visade direkt toppform genom att vinna kvalet på 40.62, tätt följd av Dennis Nilsson 40.66 och Matz Zetterqvist  40.69. bakom denna trio hade vi ett oerhört tajt mittfält där 10 förare kvalade mellan  40.81 – 41.04.

Sprintrace:

Även här imponerade Wigren genom att som första förare någonsin  i tävlings historia köra in tre raka heatsegrar och därmed ta ”full pott” på 18 pinnar. Totaltvåan Matz Zetterqvist körde hem 15 pinnar och trean Robin Pettersson 14 pinnar. Fyran Pontus Mattson knep tre raka 2a platser i sina sprintrace och fick därmed ihop 15 pinnar. 14 poäng körde även Anton Isaksson ihop.

F1-finalerna:

B-finalen blev en stenhård fajt mellan Anton Isaksson och Daniel Wester där Daniel till slut stod som segrare och knep ”runner-up”-platsen som innebär 9e startruta i  A-finalen.

A-finalen kontrollerades av Martin Wigren fr ”pole” men Matz Zetterqvist som startade 3a på ”gridden” kunde genom ett tidigt ”jokerspår” avancera förbi 2an Dennis Nilsson och kom sen tätt upp i rygg på Wigren. Ut på sista varvet var ställningen oförändrad, men in i kurva 4 kunde Matz göra en attack och ta sig förbi och därmed knipa segern och plocka hem 18 mycket värdefulla poäng i ”totalen”…Extrapoängen som Matz körde till tack vare omkörningen på sista varvet visade sig vara mycket avgörande i totaltabellen. Matz passerade i och med detta Robin Pettersson i totalen och slutade som totaltvåa i årets serie. Tre blev alltså Robin Pettersson på totalt 114 poäng, Matz Zetterqvist 115 poäng och Martin Wigren vinnare på 124 inkörda poäng. Alla förare i finalen hade varvtider från Dennis Nilssons 40.37 ner till 40.64. Mycket imponerade tider i så hård trafik med förare både framför och bakom genom hela racet. Kan vara så att dessa tider kommer att ligga kvar på vår topplista under hela 2019…

Vi gratulerar Martin Wigren till en mycket välförtjänt seger i Årets INDI-seri 87+.

Slutabell klicka här

Referat 97 kg-klassen
Kval:

Ledaren i totalen och regerande mästaren, Filip Tapper fick kämpa hårt i kvalet och hans 41.21 räckte ”bara” till en 4e plats på ”gridden”. Naturligtvis ett bra resultat, men med tanke på att värsta konkurrenten Johan Stjernstedt körde hem ”pole” på 40.95 så bäddade detta för en riktigt spännande kväll. Thomas ”totte” Bergström går från klarhet till klarhet under denna säsong och kvalade nu som tvåa på imponerande 41.04. Stark kval också av Micke Wallberg på 41.09.

Sprintrace:

Kvällen ”kung” i sprintracen var Thomas Bergström som körde in mest poäng av alla, 15 points. Johan Stjernstedt började med en seger och en andraplats vilket innebar 11 inkörda poäng efter två race och just här och då så var han bara en poäng efter Tapper med ett sprintrace kvar. Notera då också att han hade kvalat tre placeringar bättre, så i teorin var det ”ledning” i totalen. Filip kom dock tillbaka genom en att plocka fem poäng i SR3 mot Johans 3 poäng och ledningen drygades åter ut till totalt 3 poäng inför den avslutande finalracet.

F1-finalen:

Finalen utvecklades till att en toppkvartett bestående av Johan Stjernstedt, Thomas Bergström, Micke Wallberg och Filip Tapper fick en lucka. Pelle Willny åkte lite i ”ingenmansland” och bakom honom hade vi en grym ”mittfältskamp” mellan Hasse Johansson, Tommy Eriksson, Jocke Pettersson och Mats Glad.

Stjernstedt lyckades hålla undan och vinna finalen vilket innebar att Tapper alltså var tvungen att ta sig förbi nån av duon Wallberg/Bergström för att vinna totalt. Efter bra körning med loppets snabbast varvtid på 40.86 så lyckades Filip ta sig förbi Thomas Bergström upp till en tredjeplats och precis knipa den poängen som gjorde att den regerande mästaren kunde försvar sin titel med en ”ynka” poäng.

Vi gratulerar Filip Tapper till andra raka segern i INDI-seri 97+.

Slutabell klicka här

 

All info om Race 1-3 hittar ni under fliken ”Tävlingsserier BRC & INDI”