F1-Loppet 2019-20 (Indoor)

 

F1-loppet INDOOR

Resultat:

Q1

Q2

Q3

B-heat

A-heat

Referat:

Första upplagan av F1 Indoor blev verkligen en kopia på ett riktigt Formel 1-lopp, framförallt i den bemärkelsen att kvalet ofta är den mest rafflande och mest betydelsefulla delen av racets utgång under en race-helg…Samma sak här, där kvalet handlade om hundradelar hit o dit och stora omkastningar i resultatlistorna från dem båda Q1-heaten fram till det avgörande Q3-heatet.

Q1

Vi började med två Q1-heat med sju förare i varje heat där Michael Gustavsson från Ap-X Linköping dominerade. Micke klämde till med 21.29 och var hela 9 hundradelar snabbare än sin teamkompis från Ap-X Magnus Österlund som var tvåa. Micke körde hela 42 varv på dem 15 minuter som Q1 pågick medans Magnus nöjde sig med 34 varv. Strategierna i Q1 var lite olika där vissa förare valde att rulla lite mindre varv och mera bevaka att man höll sig topp 8 för att vara vidare till Q2.

Q2

När vi väl rullade igång Q2 var det 100% under samtliga varv under det 10 minuter långa kvalet och nu tog verkligen alla i så det knakade, dels för att kvala topp sju för att vara garanterad att kör i A-heat men framför allt för att nå topp fyra för att kvalificera sig för Q3….Här snackar vi små marginaler där det inte ens räckte med tusendelar för att skilja förarna åt eller vad sägs om:

  1. Niklas Regnfors 21.266

  2. Michael Gustavsson 21.305

  3. Magnus Österlund 21.305

  4. Dick Pettersson 21.312

  5. Matz Zetterqvist 21.379

  6. Robin Pettersson 21.408

  7. Diaz Nilsson 21.481

  8. Anton Wicksell 21.502

Q3

Efter Q2 rullade vi ut på ett 5 minuter långt Q3 där Dick Pettersson från Norrköpings Rörtjänst ställdes mot hela Ap-X – trion bestående av Niklas Regnfors, Michael Gustavsson och Magnus Österlund. Efter 5 minuters körning och 15 varv körda av samtliga förare lyckades Dick vända på steken från Q2 genom att förvandla sin 4e plats i Q2 till en förstaplats och därmed ”pole-position” genom följande resultat:

  1. Dick Pettersson 21.285

  2. Magnus Österlund 21.299

  3. Niklas Regnfors 21.312

  4. Michael Gustavsson 21.344

B-heat

Andreas ”adde” Karlsson hade lite segt att komma igång i kvalet och stod ”bara” på 4e rutan när loppet startade, men efter en lugn och metodisk körning där han i tur och ordning körde om Lucas Wicksell, Linus Axman och Anton Wicksell gled han efter ungefär hälften av dem 197 varv långa loppet upp i ledning, en ledning som han sen säkert förvaltade till en ganska säker seger med ca 2 sekunder före Linus Axman. Axman gjorde ett formidabelt lopp och slog personligt rekord med 21.42 och mycket stabil körning.

5 av 7 förare körde 197 varv och det var endast 15 sekunder från ettan till femman när mållinjen skars. Eloge också till Anton Wicksell som mäktade med 196 körda och även körde loppets snabbaste varvtid på 21.292 trots att han legat nedbäddad i sjuk-bingen sen i fredags och var mycket tveksam till start ända fram till timmarna före start.

Vi säger också grattis till vår super-prao Elmy Westergren endast 14 år gammal, som började att köra gokart i Linköpings MS under hösten 2019. Nu sänkte hon sitt personliga rekord från 22.1 ner till 21.70 och mäktade med 193 körda varv. Elmy kommer även att köra omgång 3 och 4 i vår Indi-serie och det ska bli mycket roligt att följa hennes utvecklingskurva.

Grym placeringsfajt även mellan Klövern-kollegorna Daniel Karlsson och Andreas Lewau som följdes åt genom loppet. Båda körde grymt bra och Daniel hade nog tom kunnat nosa på segern om han inte hade dragit på sig 2 x alternativs-spårs-penelty. Med tanke på att han var 5.60 sekunder efter segraren Andreas Karlsson i mål och varje runda tar ca 3 sekunder hade utgången på kvällens race kunnat bli ”så mycket bättre” med lite mer lugn innanför hjälmen, men Daniel är en härlig profil som verkligen sätter färg på racen varje gång han ställer sig på startlinjen.

A-heat

Giganternas kamp, hur skulle detta sluta!?

Med facit i hand visade det sig, precis som i ett riktigt F1-race, att loppet kanske avgjordes i Q3. Betydelsen av ”pole-position” för Dick Pettersson blev så här i efterhand väldigt tydlig, nu ska vi inte ta ifrån Dick någonting, för han är en grym förare, precis som alla andra i detta startfält och han är verkligen en värdig vinnare efter ett helt perfekt genomfört race, men utvecklingen på loppet och vikten av ”pole-position” blev så slående med facit i hand.

Dick fick verkligen jobba hårt under loppets första varv där han hade hela ”tåget” i hasorna och han var oerhört ansatt av loppets tvåa Magnus Österlund. Det var så ytterst nära att Magnus lyckades ta sig förbi Dick och gå upp i ledningen och hur loppet hade sett ut då kan vi bara ”sia” om. Nu klarade sig Dick och i samma situation som Magnus i stort sett är om Dick, men får avbryta, blir han istället själv omkörd av teamkompisen Niklas Regnfors, bakom honom kommer Michael Gustavsson och Matza ”Z” Zetterqvist och under två varv åker denna kvartett i stort sett fyra bilar i bredd innan det känns som dem helt plötsligt kommer på att så här kan vi inte åka och ”kriga” då ledaren Dick Pettersson utökar sin ledning meter för meter. När kvartetten återgår till lite mer ”tågkörning” och återigen kan öka tempot har Dicks ledning blivit hela 2.4 sekunder, en ledning som han sen kunde utöka till en segermarginal på 5.63 sekunder före tvåan Niklas Regnfors och 7.85 sekunder ned till trean Michael Gustavsson efter loppets 197 körda varv.

Vi säger stort GRATTIS till DICK PETTERSSON som tar den första inteckningen i den nyinstiftade ”vandringspokalen”…

Vecka 26 kör vi för 3e gången denna upplaga på utebanan där Daniel Wester är regerande mästare.

Vi tackar vår samarbetspartner Durkslaget för dem mycket goda och uppskattade ”burgarna” som förarna kunde förtära under kvällen.

Tack för denna kväll

//

della, Jemsö och Nilsson

 

Lite på ”allmän begäran” presenterar vi nu ”F1-loppet INDOOR”, efter succéerna på utomhusbanan både 2018 och 2019 testar vi nu ”vingarna” på detta upplägg även inomhus!!!

Tisdag 11 februari 2020 kl ca 17:30-21:30 OBS!! Samling för samtliga förare senast 17:30!!

Kvällens tisplan:

Q1, Q2 och Q3 från kl 17:40-18:40

B-final från kl 18:50-20:00

A-final från kl 20:10-21:20

Prispallen 2018: 1. Rasmus Pettersson (Indi-förare), 2. Robin Pettersson (Indi-förare), 3 Filip Tapper (Indi-förare/Tyrax Racing)

Prispallen 2019: 1. Daniel Wester (Tyrax/INDI) 2. Dick Pettersson (NKPG Rörtjänst/INDI), 3. Christer Lang (Yngve Skruv Racing/INDI)

F1-loppet är en ”kopia” på ett riktigt Formel 1-race. Max 14 platser med anmälan enl ”först till kvarn”-metoden

Vi börjar med tidskval som är uppbyggt precis som ett F1-kval, 15 minuters Q1 där samtliga 14 förare ingår, Q1 körs i 2 grupper med 7 förare i varje grupp. När Q1 är avslutat elimineras sex förare. Återstående åtta förare går då in i Q2 som körs i 10 minuter och efter detta elimineras fyra förare. Återstående fyra förare kör Q3 i 5 minuter. Efter att kvalet är avslutat har vi en startordning från 1-14 där 1-7 kör A- och 8-14 kör B-final. På inomhusbanan kommer depåområde att vara placerat på den grönmålade ytan mellan kurva 2 och 3. Där ifrån kan man se score-boarden under hela kvalet och man åker ut på banan och kör sina fullfarts-varv helt enl egen strategi, man behöver alltså inte köra 30 minuter för att vinna kvalet…det räcker teoretiskt med ett fullfarts-varv i Q1, ett i Q2 och ett i Q3 så är det klart…

Racet startar i år på ”gridden” enl kvalordning och är i år ”varvsatt” till 197 varv (dvs ca 70 minuter)

Viktning i racet är satt till 87 kg…ev förare över 87 kg kompenseras med mindre antal kg bränsle vid start.

Anmälan genom att skicka ”F1-Indoor + för- och efternamn” via sms till 0708252797 (anmälan är bindande och startavgiften återbetalas ej)

Startavgift: 1.100 kr (i startavgiften ingår vår populära ”Aw-burgarmeny” från Durkslaget där man kan välja mellan nöt- lamm- vildsvin, halloumi eller vegan-burgare inkl färsk pommes och övriga tillbehör inkl 50 cl dryck och kaffe)

Missa inte chansen att känna hur det är för Lewis Hamilton och dem övriga förarna i F1-cirkusen när man ska köra bilen fort under så lång tid och samtidigt ta hänsyn till däck, tempo, strategi och mycket annat…

Anmälda förare:

  1. Matz Zetterqvist – Ynve Skruv Racing/INDI

  2. Linus Axman – INDI

  3. Dick Pettersson – Norrköping Rörtjänst/INDI

  4. Michael Gustavsson – Ap-X

  5. Diaz Nilsson – Titab

  6. Lucas Wicksell – Titab

  7. Anton Wicksell – Titab

  8. Niklas Regnfors – Ap-X

  9. Magnus Österlund – Ap-X

  10. Andreas Karlsson – INDI

  11. Robin Pettersson – JRR Racing

  12. Daniel Karlsson – Klövern

  13. Elmy Westergren – Linköpings MS

  14. Andreas Lewau – Klövern

Starfältet fylls på löpande…

IMG_0468.jpg
Föregående
Föregående

F1 Loppet 2019-20 (Outdoor)

Nästa
Nästa

4 Timmars 2019