BRC 2020-21 0mgång 2

Adjustments.jpeg

BRC 2:2/24 min första stint

BRC 2:3/24 min första stint

BRC Omgång 2

 

Trots rådande omständigheter kom 19 av 22 lag till start i denna omgång. Vi uppskattar att deltagarna stannar hemma när dem är sjuka. Bra agerat av er som kände er krassliga…

 

Vi inledde denna omgång med två stycken B-heat på tisdagskvällen med en rejäl paus mellan heaten så vi kunde tömma lokalerna, sprita kartar och utrustning till nästa gäng anlände. Skönt att vi hade tagit detta beslut redan före myndigheterna tog sina.

Vi ”gnuggar” nu geniknölarna för hur kommande omgångar av BRC ev ska kunna köras under rådande situation och oavsett vad myndigheter förespråkar så kommer vi att även i fortsättningen sprida ut omgången med två B-heat på tisdagarna och A-heatet på onsdagar så länge vi kör på inomhusbanan. Kan vara bra för er som kör A-heat att redan nu veta att det är onsdagar som gäller i fortsättningen av denna inomhus-säsong.

 

Tisdag 17 november

 

B-heat 1

Silverdalen Racing kom till start supertaggade efter en poängfattig premiär i ”blöt-föret” som rådde då. Nu visade man direkt vilken kapacitet man har då man i 1a halvlek körde 107 varv och tom varvade 2orna Östgöta Mobilkranar.

 

Till 2a halvlek fick man börja om med att starta sist som regelboken säger men man jobbade sig sakta med säkert upp genom fältet och det blev en ”episk” sista-stint där Silverdalens Tim Bjärud låg ”rails mot rails” bakom Östgötas Viktor Bergström i 9 minuter utan att komma om…Riktigt frän racing från båda dessa herrar.

 

PSN Frakt, WF Racing Team och LA Takvård kom 3a, 4a och 5a i båda halvlekarna.

 

B-heat 2

Silverdalen Racing drog hem 35 av 36 pinnar i B-heat 1, men Titab kom i nya racingdressar till kvällens omgång och ville inte vara sämre. Laget som är outstanding på ”byten” flög fram i både 1a och 2 a halvlek och vann byteskategorien på fantastiska 26.01 och tog full pott, dvs 36 pinnar. Nästa gång kör dem A-heat där dem verkligen hör hemma numera.

 

Dem rutinerade ”rävarna” från Sörmland, Yngve Skruv Racing hade en rookie med som tredjeförare och körde imponerande stabilt hela kvällen vilket ledde till två raka 2a platser i båda racen. Det forna mästarlagets poängskörd räcker dock inte till A-heat till omgång 3 utan man försöka hämta nya friska poäng i omgång 3 för ev avancemang i tabellen.

 

Gsons och Yamatörerna kom 3a respektive 4a i båda halvlekarna. Gsons (läs Tobias Brååt) brukar ju ha en förmåga att hamna i incidenter, så även denna gång. Tobias smakade på ”stolpen” i kurva 3 och fick backa sig loss vilket naturligtvis kostade enormt med tid och tunga poängavdrag i byteskategorien som baseras på ”lagets sämsta varvtid i hela racet”. Trots detta kom man tillbaka och nådde en slutlig 3e plats även i denna halvlek. Domarduon har genom åren ”skällt” mycket på käre Tobias men den här gången tyckte vi faktiskt lite synd om honom då det inte var hans fel…Men det spelar ju ingen roll vems fel det är om man i omgång efter omgång sätter sig i riskabla situationer. Racing hamnar om riskminimering och att undvika ”strul”…Spelar man ”rysk roulette” varje gång man är ute på banan kommer ”patronen” garanterat hamna fel nån gång under varje racekväll. 

 

Onsdag 18 november

 

A-heat

Åtta bilar i depålinan och regerande mästarna Ap-X rullade ut först i halvlek 1. Linköpingslaget var ju gigantiska på inomhusbanan under förra säsongen men har till denna säsong fått ”lasta” i ännu mera bly i viktlådan. Dem kör numera med 18 kg i ”lådan” men visade att det funkar bra ändå. Man vann halvlek 1 med 9 sekunder före tvåan Norrköpings Rörtjänst. Rörisarna körde grymt bra och både Gustav Käcker och Dick Pettersson drog 20.9-tider…Ngt som vi tror dem var ensamma om i denna omgång tillsammans med Atlas Victor Joge. Dick och Gustav måste naturligtvis tacka sin ”lojale” mittback Daniel Langeville som får ta ”hundpasset” och åka lite tyngre för att dessa herrar ska få briljera. Guld värt att ha såna ”lagspelare” i sitt team.

 

Omstart i omvänd startordning till halvlek två och en riktigt frän startstint (se videoproduktion på denna undersida) där Måleriservice Håkan Larsson gjorde en kanonstart och utnyttjade läget med lite köbildning som uppstod längre bak i fältet till 100%...Lagen bak i kön fick verkligen jobba för att ta sig fram i fältet och det gäller att hålla huvudet kallt i dessa lägen så man inte hamnar i trubbel. Då kan dyrbara race- och bytespoäng snabbt gå upp i rök å så är den kvällen förstörd.

 

Robban Sigurdh för Klövern var inte nöjd med domarna i denna ”stint” då han tycket att han blev ”manglad” av NA:s Allservice Robert Karlsson i samband med att Karlsson körde om Sigurdh i sistakurvan efter drygt 3 minuter (se videoproduktion) in i ”stinten”. Robban Karlsson har kört i våra serier sen 2006 och vad vi i domar-teamet kan komma ihåg så har ”mäster” Karlsson aldrig fått nån form av bestraffningsflagga genom alla år. Han är definitivt en av dem som kör allra snyggast och stilrenast helt utan misstag, av samtliga förare vi har haft med genom åren. Karlsson är dessutom fruktansvärt grym i våt-körning och hanterar bilen bäst av alla i denna kategori. Sigurdh är ju lite som Brååt, dvs har hamnat i många konstiga racing-situationer genom åren.  

 

Vi domar-teamet har gjort och kommer att även i framtida race att göra missbedömningar. Det är ngt alla får leva med, vi kan inte se allt när det är åtta bilar på banan. Men vi gör så gott vi kan och vi tycker själva att serien är väldigt ”ren” och att alla förare kör väldigt schysst. Vi tror inte att det går att få det 100% rent men vi är väldigt nära…(vi har from årets säsong också börjat med att video-filma framförallt startstinten i 2a halvlek där dem flesta incidenter upptår pga den omvända startordningen…Detta för att vi i efterhand ska kunna titta och ev korrigera våra domar-misstag)

 

Men om man i race efter race hela tiden hamnar i dessa situationer kan man ställa sig frågan: varför just jag varje gång!? Det är ju i stort alltid ett fåtal förare som är inblandade i dem få incidenter som finns kvar.

 

Om ni känner att ni blivit ”orättvist” behandlade får ni gärna ringa till oss dagen efter race, då ni själva fått lite distans och adrenalinet lagt sig. Då kan vi titta på eventuella videoupptagningar mm. Just ovan nämnda situationer, Brååts stolpe och Sigurdhs kurva 4 finns ju med i videoproduktioner som vi har lagt ut på vår facebook-sida och även här på hemsidan. 

 

Nu hamnade Brååt o Sigurdh lite i ”skott-gluggen” i detta referat men dem är två härliga profiler som förgyller många race och vi hoppas och tror att dem kan ta att dem nu fick statuera exempel…

 

…och nu tillbaka till racen…

 

Slut-stinterna 2 och 3 i denna halvlek bjöd på stor dramatik då JRR ledde med ca 2 sekunder före NA:s och lika mycket till över Ap-X när det var dags för byte. NA:s Micke ”räser” Svensson som kör NA:s slutstint fastnar då med skon under gaspedalen i samband med bytet vilket gör att Ap-X med Niklas Regnfors kommer ut som tvåa bakom JRR:s Robin Pettersson. Niklas börjar en stark slutforcering och käkar ca 10-15 hundradelar på Robin under dem första 8-9 varven på stinten och är efter halva stinten alltså ifatt. Då lyckas dock Robin fart på grejorna och lyckas även han sänka sina varvtider med 10-15 hundradelar ner till Niklas nivå. Loppet avgörs  i kurva 3 när det återstår ca 7-8 varv av racet. Dem åker i stort sett ”rails mot rails” in i kurva 3 då Niklas gör ett misstag och sätter karten lite i stolpen, 21.98 på varvtiden och luckan blir ca 2 meter vilket stod sig in i mål.

 

Slutord:

Nu går vi en lite osäker framtid till mötes pga rådande situation. INDI-premiären den 1 december är redan nu flyttade till efter nyår. BRC 3 inomhus 15-16 decemberär alltså också i farozonen, vi kommer att följa utvecklingen noga och hålla er informerade om vilket beslut vi tar.

 

Vi kommer dock att köra våra träningar lördag 12 december och redan nu är 2 heat fullbokade och vi har precis ”öppnat” upp ett 3 heat för att alla som vill ska kunna deltaga. Anmäl er via https://gokartarenan.se/boka-traning för att säkra er plats redan nu.

 

Tack för denna gång,

Della/Jemsö/Nilsson


BRC omgång 2

Pga rådande situation har tävlingsledning tagit beslutet att göra följande ändringar för att genomföra omgång 2 på bästa möjliga sätt,

- A-heat körs onsdag 18 november

- 2 st B-heat tisdagen den 17 november

- 30 minuters lucka från målgång i heat 1 till samlingstid i heat 2

under tisdagen.

-  Bara förare/personal får uppehålla sig i våra lokaler under pågående race (dvs ingen publik under denna omgång). Håll avstånd, kom bara om ni är friska,

 För er som vill träna på inomhusbanan finns just nu 5 lediga platser i träningsheat 3 lördagen den 14 november. Boka er plats online på https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tisdag 17 november, inomhusbanan:

 ”B-heat 1” med samling 17:20, racetid ca 17:40-19:00

  1. WF Racing Team

  2. Östgöta Mobilkranar

  3. PSN Frakt

  4. STM Sweden

  5. LA Takvård

  6. Silverdalen Racing

  7. Tyrax Racing

 

Tisdag 17 november, inomhusbanan:

 ”B-heat 2” med samling 19:30, racetid ca 19:50-21:10

  1. Yamatörerna

  2. Titab Pac

  3. Lindéns Bygg

  4. Yngve Skruv Racing

  5. Gsons Åkeri

  6. Work System

  7. Lundgrens El

 

Onsdag 18 november, inomhusbanan:

 ”A-heat” med samling 18:00, racetid ca 18:20-19:40

  1. JRR Racing

  2. Söderbergs Bil

  3. NA:s Allservice

  4. Klövern

  5. Måleriservice

  6. Norrköpings Rörtjänst

  7. Atlas Sol

  8. Ap-X

Föregående
Föregående

BRC 2020-21 0mgång 3

Nästa
Nästa

BRC 2020-21 omgång 1