BRC 2020-21 omgång 4

Adjustments.jpeg

B-heat 1

Kvällens första B-heat blev en stor succé för Silverdalen Racing. Full pott i samtliga poängkategorier där laget imponerade stort. Ordinarie förare Hasse Johansson deltog inte denna kväll men reserven Robin Svensson med många körda säsonger i BRC-serien för det tidigare BRC-laget Gårdmans Transport körde väldigt stabilt och levererade verkligen i samtliga stinter. Tim Bjärud sprängde 21.00-vallen och satt pers på 20.92. Nytt pers även på Totte Bergström på 21.15. Grattis till er båda.

Lundgrens El var tillbaka efter wo i förra omgången och var heatets stora överraskning. Lagkapten Niclas Svensson hade med sig två stycken nya förare från elfirmans ”Linköpings-filial” med erfarenhet av seriekörning fr Linköping. Trion stod för en mycket stabil körning där den lite lättare Niclas stod för spetsen med nytt personligt rekord på 20.83. Kul med nya duktiga förare som vi hoppas få se mer av i kommande omgångar.

Tyrax Racing har börjat sin klättring i tabellen efter ett wo i början på säsongen. I kvällens race var Tommy Eriksson tillbaka efter några omgångars frånvaro. ”Pers” på Tommy och tillsammans med stabil körning av Filip Tapper och Pierre Franzén körde laget in fina 31 av 40 möjliga poäng och tog ett rejält skutt uppåt i tabellen. Blir intressant att se vad Tyrax kommer med för lag till nästa omgång då man även har regerande Indi-mästaren Daniel Wester i teamet.

Klövern såg ut att gå mot seger i halvlek 2 när vi släppte ut lagen på den sista stinten. Men Daniel Karlsson lyckades inte hålla en vilt jagande Tim Bjärud fr Silverdalen Racing bakom sig, men en fin 2a plata och många fina poäng in på kontot.

Robert ”sigge” Sigurdh stod för sin bästa ”performance” någonsin enl oss i tävlingsledningen. Grym och snabb körning (med pers på 21.07), men framförallt var han inte inblandad i massa incidenter eller straffrundor etc etc. Sigge har ju genom åren fått skäll av oss i domar-teamet både en och två gånger men vi måste också vara noggranna med att berömma förare när dem börjar hitta rätt vad det gäller regeltolkningar mm.

Bra jobbat ”sigge”och grattis till en väl genomförd kväll. Väl värd.

Söderbergs Bil var också tillbaka efter wo senast och trion Dennis Malmkvist, Robban Lundgren och Samuel Erwing gör aldrig bort sig. Oerhört jämna och stabila utan trubbel på banan ger ofta jämna resultat med stabil poänginkörning. Visst kanske Dennis och Robban var ännu lite vassare för några år sedan när dem var flitiga besökare på våra träningar. Men även om träningsfliten minskat lite med åren så sitter ändå grunderna. Räkna med Söderbergs inför säsongsavslutning och dem vässar till formen ett snäpp till.

Work System är en härligt ”rookie-lag” som alltid kör dubbla lördagsträningar och för varje månad som går blir jämnare och lite snabbare på sina varvtider. Lite mer nötande så är dem snart uppe på mittfältet. Bra jobbat av ett lag som kom in som helt ”gröna” i årets serie. Ikväll fick man även hjälp av Indiföraren Jimmy Knudsen. Tack till Jimmy som ofta med kort varsel nästan alltid ställer upp om ngt lag behöver hjälp i serien. Guld värt, notera även att Jimmy bor i Nyköping och jobbar i Södertälje…

Yamatörerna hade en lite tyngre kväll resultatmässigt, saknade sitt ankare Jesper ”hubbe” Hubner, men dem övriga i laget går sakta men säkert framåt för varje omgång. Nytt pers av Richard Frost på 21.15. Grattis.

B-heat 2

Om vi har skällt mycket på ”sigge” Sigurdh i Klövern så har vi nog skällt ännu mer på Gsons lagkapten Tobias Brååt. Brååten är väl den förare som varit inblandad i flest startvarvskrascher i 2a halvlek dem senaste åren. Vi säger inte alltid att det varit Brååtens fel men han är nästan alltid inblandad i dem få krascher som varit. Om det är en tillfällighet eller inte får framtiden utvisa…

Idag hade dock kapten Brååt överlåtit startstinten till rutinerade lagkamraten Jimmy Pettersson som lugnt och rutinerat styrde igenom 1-stinten på ett lysande sätt. Släppte om några riktigt snabba toppförare utan att bråka och gick in bakom i suget utan att tappa mark.   

Efter en kanonstint av ”rookien” Robin Jonsson så var helt plötsligt Gsons uppe i ledningen när kapten Brååt gick ut på den 3e och sista stinten. Skillnad mot att sitta i stolpen i kurva 3 på första varvet…

Tobias som är en snabb förare höll stången bra från en vilt jagande Martin Lindén i Lindéns Bygg ändå fram till det återstods ca 1 minut av racet. Då var snabbe Martin ifatt och inne i ”omkörningsmode”…Martin hade två riktigt fina omkörningsmöjligheter men backade rutinerat tillbaka för att förhindra krasch då Brååt vid första försöket gjorde en ”spegling” på ca 30 cm över krönet och blev naturligtvis varnad för detta. Även andra försöket över krönet gjorde Brååt en minimalisk ”spegling” och hade inte Martin backat hade det naturligtvis slutat med krasch för båda i kurva 2 och båda lagen hade blivit passerade av minst 2-3 lag. Domarduon hade när Tobias skar mållinjen fortfarande inte bestämt sig för om laget skulle bli skulle få en ”penalty” men vi valde dock att fria denna gång med mycket stor tvekan…

Lite smolk i segerbägaren och den riktigt stora hyllningen av oss i tävlingsledningen får Brååt tack vare detta vänta på ett tag till…#viserallt (nästan)…    

I övrigt ett mycket roligt race med ”derby” mellan ”finspångsligan” där Victor Joge i Atlas återigen var snabbare än vännen Björn Pyk i Lindéns Bygg. Alltid viktig intern kamp mellan dessa förare.

WF Racing börjar hitta allt mer rätt med sin tunga ryggsäck på 21 kg i blylådan och man tog ikväll segern i byteskategorien vilket innebar 11 oerhört sköna poäng förutom sina racepoäng.

Östgöta Mobilkranar börjar blir stabila på tider runt 21.1-21.2 och var strax bakom topp 4 i båda halvlekarna.

LA Takvård har tyvärr missat några race men kom ikväll till start med lite hjälp med 3e förare av oss på GokartArenan. Lite mer träning och race så kommer dem hänga med bättre och bättre för varje månad som går.

STM meddelade tidigt wo men siktar på att fullfölja säsongen from det att utomhusracen drar igång. Vi tackar STM för bra framförhållning med sitt wo något som underlättar för oss i tävlingsledningen för att kunna förbereda racen för att det ska bli så bra och rättvist som möjligt under varje raceomgång.

A-heat

Att släppa iväg ett A-heat i inomhushallen en onsdagskväll i mars är en fröjd, så mycket kvalitet bakom rattarna men även mycket adrenalin och energi som ska ut under kommande 64 minuter i fullt racetempo, en fruktansvärd jakt och så mycket små detaljer här och där under racet som gör hela skillnaden där ett enda litet felbeslut kan leda till en stress i körningen som sen laget får leva med under hela racekvällen.

Att se hur dem olika lagen är uppbyggda med olika viktsammansättningar och strategier, men också att se vilka fajter lagen väljer att ta och mot vilka av motståndarna. Att ibland tänka mer på antalet meter man förlorar på en ”fajt” än antalet kartar men ev släpper förbi sig eller lyckas köra om till sist gör hela skillnaden efter 39 minuter resp 24 minuter i respektive halvlek. Dessutom får man inte glömma bort bytespoängen som är oerhört betydelsefulla när grundserien är färdig-körd efter sju omgångar.

Jag tar chansen att citera vår legendariska förbundskapten Tommy Söderberg som efter den klassika segern mot England på Råsunda 1998 myntade detta uttryck:

 

Just "Boom boom, swop swop" sa Tommy Söderberg om Fredrik Ljungberg efter en 2-1-seger mot England på Råsunda hösten 1998.

I samma mening myntade han det lika klassiska uttrycket om att Johan Mjällby var ett kärnkraftverk.

"Det behövs en mix för att ett lag ska fungera. Johan och Fredrik symboliserar kärnkraften och artisteriet. Att se Fredrik driva bollen på lätta steg och lura motståndarna är en fröjd. Det går som 'boom, boom, swop, swop'".

 

Det är samma sak i BRC-serien, det gäller att ha en Ljungberg men även i Mjällby i laget för att det ska fungera på bästa sätt. Men kanske även en bra förbundskapten (läs Tommy Söderberg) som får ihop hela laget och strategin på bästa möjliga sätt.

 

Summering av kvällen

 

JRR leder fortfarande serien hela 13 poäng före fjolårsmästarna Ap-X och det känns som att laget hittat ett lugn och en bra plan för att hålla i detta hela grundserien ut. Ikväll tog man 34 av 40 möjliga poäng och trots att Ap-X hela tiden var steget före i racen så kändes det aldrig som att JRR blev stressat och gav sig in i massa trubbel eller konstiga fajter. Man jobbade på lugnt och metodiskt och slutresultatet blev ju väldigt bra.

 

Ap-X körde grymt i racen och vann både första och andra halvlek. 8 poäng på bytet gav 37 av 40 inkörda men fortfarande 13 poäng efter i totalen. Räkna med att laget fr Linköping kommer att göra allt för under resterande omgångar försöka äta ifatt avståndet för att därmed komma åt ”pole-position” till finalen i juni.

 

Titab går hem med 34 av 40 inkörda och laget har ju en grym trygghet att man i stort sett alltid vinner bytena med 11 friska pinnar in på kontot. 26.02 som sämst samt övriga bytestider på 25-or men även två höga 24-tider. Helt brutalt bra.

 

NAs Allservice hade reserven Anton Mogeswärd med för andra racet i rad. Anton går fr klarhet till klarhet och satte pers med lagets snabbaste varvtid på 21.08 på sista stinten. Bra jobbat Anton.

27 av 40 möjliga poäng inkörda.

 

Yngve Skruv Racing börjar hitta tillbaka till gammal god form igen. Laget som har en härlig sammansättning där man kan dra paralleller till fotbollskapten Söderberg igen.

Micke Dahlberg är Johan Mjällby – ”kärnkraftsverket” med mycket vikt i bilen alla dagar i veckan tar rollen som mittback för att dem andra ska få göra målen.

Matz Zetterqvist som Fredrik Ljungberg – det går ofta som ”swop swop – bom bom” när Zäta tar positioner i fältet.

Christer Lang – När Christer trivs i bilen går det fort, ikväll hade han rätt känsla och sprängde vallen och satt några fina 20.9-tider.

28 av 40 inkörda efter en stabil kväll i alla poängkategorier.

 

Norrköpings Rörtjänst, här har vi också ett lag där alla har sina roller, med tre helt olika förare i tre helt olika viktklasser. Fram till omgång 4 var ”rörisarna” tillsammans med JRR och Ap-X dem enda lagen som kört alla A-heat i årets serie. Lite tyngre kväll just idag där några dåligt valda ”fajter” förstörde kvällen både vad det gäller race- och framförallt bytespoäng. Rörtjänst får ladda om i ett B-heat i omgång 5.

18 av 40 möjliga ikväll

 

Måleriservice är ett lag som vandrar lite mellan A- och B-heat. I förra omgången i ett B-heat hämtade man hem 38 av 40 möjliga men ikväll blev det naturligtvis betydligt tuffare men ändå 17 av 40 inkörda vilket innebär att det blir B-heat i nästa omgång.

 

PSN Frakt körde för första gången någonsin i ett A-heat. Kul att se lag som sakta men säkert blir bättre och bättre för varje säsong man deltar. Nu fick man äntligen känna på hetluften i ett A-heat och slutresultatet blev 13 inkörda poäng men man var hela tiden med och räkna med att man nu går ner i B-heat i nästa omgång för att hämta ny luft för att prova i A igen inom kort.

 

NU är det lördagsträning inomhus lördag 27 mars. Två heat är bokade med 7 av 8 platser och vi kommer att släppa ett 3e heat så fort dessa platser blir bokade. Vill några köra tillsammans kontaktar ni oss så öppnar vi upp det 3e redan nu.

Boka era platser på https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Även lördagträning 10 april ligger öppen för onlinebokning på hemsidan, men då på utebanan med 2 heat med 12 platser per heat.

 

Nästa BRC (race 5) körs inomhus tisdag 13 och onsdag 14 april. Efter detta körs resterande race, dvs 6 och 7 samt finalen på utomhusbanan.

 

Tack för denna gång!!

Della/Jemsö/Nilsson

 


Racetime!!!!

Vi ber er vänligen meddela oss om ni av covid-symptomer eller av annan anledning inte kan delta i denna omgång. Maila till fredrik.delborn@gokartarenan.se i så god tid som möjligt. Detta för att vi ev ska kunna göra en ”rookad” i heaten så att vi tex får 6 bilar i båda b-heaten istället för 7 bilar i ett heat och 5 i det andra. Vi vill att det ska bli så bra och jämlikt som det bara går och enda möjligheten att fixa till detta är att vi får hjälp av er med viss framförhållning, dvs inte 1h före racestart. Tack på förhand!!

BRC omgång 4 körs på inomhusbanan tisdag 16e och onsdag 17e mars.

Pga rådande situation har vi precis som i omgång 2 och 3 av försiktighetsskäl delat upp omgången 4 på två racekvällar. Vi kör 2 st B-heat tisdag den 16e samt 1 st A-heat onsdag den 17e.

Under tisdagen kör vi B-heat 1 och tömmer lokalerna med ca 30 minuters mellanrum innan förarna i B-heat 2 har sin samlingstid. Under denna tid spritas bilar och hjälmar precis som förra gången.

 -  Bara förare/personal får uppehålla sig i våra lokaler under pågående race (dvs ingen publik i denna omgång). Håll avstånd, kom bara om ni är friska. Ren balaklava (men ta gärna med egen hjälm och övrig utrustning), handsprit och engångshandskar finns tillgängligt för dem som vill.

 

Tisdag 16 mars, inomhusbanan:

 ”B-heat 1” med samling 17:20, racetid ca 17:40-19:00

1.      Atlas Sol

2.      WF Racing Team

3.      Östgöta Mobilkranar

4.      Lindéns Bygg

5.      Gsons Åkeri

6.      LA Takvård

7.      STM Sweden

 

Tisdag 16 mars, inomhusbanan:

 ”B-heat 2” med samling 19:30, racetid ca 19:50-21:10

1.      Silverdalen Racing

2.      Yamatörerna

3.      Klövern

4.      Söderbergs Bil

5.      Tyrax Racing

6.      Work System

7.      Lundgrens El

 

Onsdag 17 februari, inomhusbanan:

 ”A-heat” med samling 18:00, racetid ca 18:20-19:40

1.      JRR Racing

2.      Ap-X

3.      Måleriservice

4.      Norrköpings Rörtjänst

5.      Titab Pac

6.      NA:s Allservice

7.      Yngve Skruv Racing

8.      PSN Frakt

Föregående
Föregående

BRC 2020-21 omgång 5

Nästa
Nästa

BRC 2020-21 0mgång 3