BRC 2021-22 omgång 4

gokartarenan.se 2 BRC.png


BRC 4

Två intensiva racekvällar till ända och nu tar vi på GokartArenan lite vinterledigt och öppnar åter onsdag 26 januari

Första lördagsträningarna är lördag 29 januari och dessa platser går att boka online from tisdag 4 januaridå vi öppnar bokningen för 2022 (alla träningar ända fram till midsommar ligger uppe på hemsidan). BRC 5 körs 1-2 februari och Indi 2 körs tisdag 15 februari och sen rullar det på med BRC, Indi och lördagträningar ända fram mot midsommar. Vårsäsongen avslutas med F1-loppet tisdag 21 juni

Utöver detta ska vi hinna ha premiär för vår nya storsatsning ”Gokartstegen” för 2-mannalag onsdag 9 februari där varje serie-runda körs under fem onsdagar from vecka 6-12. Serierunda 2 från vecka 13-17. Under februari-mars kommer vi även starta vår nya racingskola för barn mellan 8-14 år tillsammans med Team EK Motorsport, ngt som i förlängningen förhoppningsvis även ska leda till en ungdomsserie. 

För att möta upp mot detta enorma intresse för träning och seriekörning har vi redan laddat med 10 nya motorer till våra inomhuskartar nr 20-29 som kommer att levereras i slutet av januari. Förhoppningen är att motorerna som nu sitter på ska funka hela denna inomhussäsong men vi vill ändå ”garda” oss med 10 flong nya på hyllan…

Vi har dessutom bokat 2 testdagar i februari med Sodikart och deras världsledande ”el-kart” som dels används i deras World-serie, men som även användes på det Svenska Hyrkart VM-kvalet (inofficiella SM) nere i Göteborg den 11-12 december. Vem vet, kanske vi åker ”el-kart” from nästa inomhussäsong!? Det kommer bli en oerhört rolig och intensiv säsong på GokartArenan 2022 men först ska vi hem och vila upp oss lite…

 

A-heat

Crash! Boom! Bang! hette en gammal dänga som Halmstads-sonen Per Gessle slängde ihop när Roxette var som störst och den titeln stämmer ganska bra med kvällens A-heat. Det var tajt racing, mycket känslor, VAR-granskning, tillåtna omkörningar, otillåtna omkörningar, fler varningsflaggor och gul-flaggor än någonsin och det märks att BRC nu nått upp till en helt ny nivå när samtliga lag kör under 21.11 på ”best lap-time”…Domar-trion fick jobba hårt för lönen denna kväll och racet började med att domarna fick dela ut gul flagg (straff-runda) för Ap-X redan ut på 1a varvet då Jocke Ekblad välte en däcktrave ut ur depån-linan. Det kändes som dessa 3 sekunder blev lite stressande för Ap-X gänget resten av kvällen då man tog flera omkörningar med ”hög risk” och även fick en varning och två gula till under kvällen. Inte så att man kör fult men ”dyk” in i kurva 2 och 4 är alltid hög risk och synkar man inte med föraren man ska köra om så innebär det alltid att man riskerar gul flagg och det är ngt som domarna vill poängtera för samtliga lag. Vi älskar ett bra ”dyk” och det är det enda sättet som domar-duon Delborn och Jemsö själva kör om varandra när vi racar mor varandra, men det måste också ske med en oerhörd fingertoppskänsla, annars måste vi ge ”penelty”. Det vara flera förare och lag som fick ”penelty” för ”dyk” under kvällen, så det är inte bara Ap-X som var över gränsen även om vi nu nämnde dem specifikt. Fortsätt att träna på dem, för dem måste sitta klockrent. Men när dem sitter är det underbart.

För att ytterligare förklara vad vi menar så har vi diskuterat att vi i race-omgång 6 (sista inomhus) skulle plocka bort bort ”rails-bågen” (skydds-ramen runt karten) på kartarna och bara åka med front- och sidokåporna och därmed öppna hjul. Då skulle vi se vilka lag som skulle komma i mål med hel kart eller om riskminimeringen skulle värderas högre… 

 

Efter 39 minuters 1a halvlek hade vi till sist Koopa Troopas först över linjen och laget med Jossan Pantesjö som avslutningsförare skar mållinjen hela 6.75 sekunder före Ap-X som trots fadäsen på startvarvet och ytterligare nån straffrunda ändå på ett imponerande sätt klättrade i fältet. Stort grattis till Jossan, Jimmy Knudsen och Fredrik Jeansson som därmed tog sin första seger någonsin i en racehalvlek i ett A-heat.

 

Måleriservice smög med bakom och körda in finfina 14 poäng som en 3e plats ger. Laget har sedan man fick in Erik Jämtheden i laget verkligen hittat ”flowet” och vi tycker dem mer o mer ser ut lite som ett mini-JRR, syns inte så mycket, hörs inte så mycket. Kommer 3a i första, 2a i andra och 3a på bytet och sen har man kört in 33 poäng under kvällen och är tillsammans med Ap-X poängbäst totalt under kvällen, JRR strax bakom denna duo på 32 inkörda.

Lagkapten Rikard Johansson släppte tom vid ett tillfälle ganska snällt förbi sig en varvad Henka Nilsson för Rörtjänst då Henka hade bra ”speed”…istället för att kämpa ihjäl sig mot ett varvat lag så lät ”målarn” Henka göra jobbet och kunde på så sätt själv köra mycket snabbare varvtider än om han istället skulle stångat sig blodig för att hålla Nilsson bakom sig då han ändå var varvad. Det är såna små detaljer som kan vara hela skillnaden när tabellen ska summeras efter dem 7 grundserieomgångarna.

 Andra halvlek blev en enkel promenadseger för JRR som vann överlägset hela 7,51 sekunder före Måleriservice. Joakim Skullman defilerade enkelt i mål precis i rygg på Jossan i Koppa Troopas som därmed var nära att bli varvade efter en mycket trasslig halvlek med mycket race-fajter och tom ngn gul-flagga. Domar-duon hjälpte dock inte till för att genomföra varvningen med blå-flagg då Skullman hade haft en ganska svag afton varvtidsmässigt och att vi tyckte att han fick en behaglig resa bakom Jossan dem 5 sista varven in mot mål, ledningen var dessutom så oerhört stor att vi såg att det var hur lugnt som helst, något som Skullman tackade oss för efter racet:

-Jag tänkte, hoppas dem inte ger Jossan blå-flagg för jag vill hellre ligga här bakom henne och bara flyta med fram mot ännu en heat-seger. 

I dem stora fotbollsligorna pratar experterna i studion ofta om domarna och att dem ibland inte har rätt ”feeling” för spelet då dem inte själva alltid spelat på högsta nivå. Vi slår oss inte för bröstet och påstår att vi är bäst men vi försöker alltid döma (och dela ut blå-flaggor och andra flaggor) efter hur racet ser ut, det är inte alltid vi till 100% följer det som står i regelverket till punkt o pricka utan man måste alltid ta hänsyn till så många parametrar i sin bedömning. Om nån får sladd och sätter karten i stolpen ut ur kurva 3 så är det en parameter i vår bedömning om man sen blir utsatt för ett ”dyk” in i kurva 4. Eller om man överkör ut ur kurva 2 och hamnar ute på röd/vit eller tom grönmålat, då det en parameter att ta med genom kurva 3 och även vidare till kurva 4. 

I det här fallet tog vi beslutet att Skullman inte riktigt hade haft farten under kvällen. Han satt med 5 varv kvar till mål helt säkert bakom Jossan vilket till 100% skulle leda till heatseger. En blåflagg i detta läge skulle inte hjälpa honom, utan snarare kunna stjälpa en ev heatseger.

Vädligt stökigt bakom JRR och Måleriservice vilket ledde till att det blev väldigt stora diffar i fältet. Koopa Troopas Jeansson och Silverdalens Hasse J körde ihjäl varandra både en och två gånger och sen var det gonatt för båda lagen i den halvleken. Koopa 6a och Silverdalen 7a och därmed sist. Båda lagen hade fullt möjligt nått en 3e-4e plats och fina poäng i totalen utan denna interna ”batalj”. Vad man dessutom kanske inte tänker på när man sitter därute i karten och har en sån fajt som herrarna hade är att poängsystemet för byteskategorien baseras på sämsta varvtid alla kategorier (det är ju normalt sett det sämsta bytet om man inte är inblandad i massa skit) och pga av en av dessa racefajter kom Koopa och Silverdalen 6 och 7 även i bytet på 28.26 och 29.11. 

Vi tog oss nöjet att titta på hur det skulle sett ut om dem undvikit dessa onödiga race-fajter…då hade Koopa sin sämsta bytestid på finfina 27.20 vilket gett en 2a plats och 10 poäng in på kontot (mot 6p nu) och Silverdalen hade 27.47 som sämsta byte vilket gett en 3e plats och 9 poäng i totalen (nu blev det 5)….

Nu dessutom sten-sist i racet (6a-7a) mot en potentiell 3e-4e plats utan dessa fajter, gör att dessa två racefajter kostade varje lag ca 6-7 poäng i totalen. Ngt att ta med sig nästa gång man racar mot nån på det sättet. En vunnen placering i andra halvlek ger 1 p extra, här blev alltså insatsen 1 mot 6 (7), ganska dåliga odds på den på den fajten…

Silverdalen begärde VAR på en av fajterna ngt som avslogs då domarna efter video-granskning fortfarande ansåg Silverdalen själva som ansvariga då man slog ”fäll-kniv” på sig själv pga av en dålig kurva 4 och att Koopa redan var uppe på sidan då Silverdalen flyttade bilen i sidled vilket ledde till indcidenten. 3 sekunders ”penelty” istället på Silverdalen vilket iofs inte spelade ngn roll då man ändå kom sist. 

Både Titab och Rörtänst fick köra kvällens race med reserver då Dick Pettersson (skadad) och Lukas Wicksell (sjuk). In i deras ställe gjorde både Henka Nilsson (Rörtjänst) och Mikael ”räser” Svensson (Titab) fina insatser som reservförare, guld värt att ha så bra reserver att plocka in. Tack för hjälpen!

Vi hälsar även Robin Pettersson i JRR välkommen tillbaka som fått stå över dem tre första serieracen pga sjukdom i familjen.

 

B-heat

Tyvärr några wo i tisdagens b-heat pga sjukdoms-symptom och resor. Söderbergs, QO Racing och Lindens Bygg fick alla kasta in handduken denna kväll.

Kvällens stora vinnare och dominanter var WF Racing Team som drog hem full pott på hela 40 poäng och avancerade därmed upp till en total 3e plats. Äntligen kunde man köra med ord lag nu när Hugo Olsson var tillbaka och laget imponerade verkligen både kör- och strategimässigt. Ska bli spännande att se dem i A-heat i februari. Syskonen Axel och Elmy Westergren har nu verkligen lärt sig att köra karten även med 16.5 kg i bly i ryggsäcken. Elmy knäckte 21.00-vallen med 16.5 kg bly på lördagsträningen den 18 dec och den unga tjejen går framåt för varje pass hon kör. Elmy var en av flera Östgötar som testade på Hyrkart-VM-kvalet nere i Göteborg förra helgen. Verkligen roligt för Elmy.

I det andra heatet var Yamatörerna nästan lika framgångsrika med 39 av 40 möjlig och laget tog därmed ett rejält kliv upp i tabellen.

Klövern som vanligt stabila med 32 poäng, men får ändå nöja sig med B-heat även i februari.

Östgöta Mobilkranar var tillbaka och Vikke Bergström fick känna på hur det var att köra med lagkamratens Håkans sko under chassit. Vikke var tvungen att komma in i depån, lyfta upp karten och plocka bort skon för att få karten i kördugligt skick igen…

A-laget hade också en bra kväll med 36 pinnar in på kontot. J2 30 poäng och PSN 27.

Tommy Bjärud gjorde comeback och hjälpte LA Takvård som reserv och stod för en bra insats, tror tom han gjorde pers på 21.20, bra Tommy!!

Work System hade också med en nyanställd som skötte sig bra, inte lätt att komma in i dessa heat första gången.

 

Nu tackar vi för hösten 2021 och hälsar er varmt välkomna tillbaka from lördag 29 januari.

God Jul o Gott nytt år önskar vi på GokartArenan.

Della/Jemsö/Nilsson


Race 4

Inomhus 21-22 december

Kalenderårets sista race är BRC omgång 4 som körs på inomhusbanan. Vi kör två stycken B-heat tisdagen den 21 december samt A-heat onsdag 22 december

Vi har redan två fullbokade träningsheat lördag 18 december på förmiddagen…pga den snabba åtgången på platserna har vi även lagt upp ett eftermiddags-pass kl 15-16 för er som vill träna inför BRC 4 (även övriga är välkomna). Just nu 4 av 8 platser bokade i detta heat. Ni bokar er plats online på https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tisdag 21 december

”B-heat” med samling 17:20, racetid ca 17:40-19:10

1. WF Racing Team

2. A-laget

3. Quality Office Racing

4. Lindéns Bygg

5. Work System

6. LA Takvård

7. Östgöta Mobilkranar

 

Tisdag 21 december

”B-heat” med samling 19:20, racetid ca 19:40-21:20

1. Gsons Åkeri

2. Klövern

3. PSN Frakt

4. J2 Motorsport

5. Yamatörerna

6. Söderbergs Bil

Föregående
Föregående

BRC 2021-22 omgång 4 A-Heat

Nästa
Nästa

BRC 2021-22 omgång 3 A-Heat