BRC 2021-22 omgång 6

gokartarenan.se 2 BRC.png


Information gällande förare i BRC

Viktig information gällande Race 7 och 8!!!

Förarna i BRC -serien blir duktigare och snabbare för varje race som går. Det är något som i grund och botten är jätteroligt och BRA.

Många förare tränar och kör olika serierace hos oss upp till 5-6 gånger i månaden och resultaten med snabbare tider och bättre racekänsla förbättras otroligt fort när man tränar mycket. Vi har nu otroligt många fler förare som kör från 20.6-21.3 vilket ger en otrolig kvalitet. Alla förare som tränar mycket på lördagar vet att vi i crew-gänget i stort sett kan dricka kaffe under dessa träningar. Vi använder inga straff- eller blåflaggor och allt bara flyter på otroligt bra vilket är toppen.

Vi oroar oss för säkerheten i BRC

Vi som arrangör av BRC-serien har ett ansvar att tävlingen genomförs på ett säkert sätt för att minimera olyckstillbuden. Vi känner nu en oro för säkerheten när lag i serien plockar in förare som aldrig suttit i en gokart förut. Det är inte schysst mot någon part att plocka med ”nybörjare” i en sån här avancerad serie. Det blir farligt både för dem själva, andra förare och riskerar ökade tillbud med 100%.

ALLA MÅSTE KUNNA REGELVERKET OCH HA JÄRNKOLL PÅ TÄVLINGSUPPLÄGGET samt kunna framföra karten på ett säkert sätt i ”ideal-spår” utan att få stoppsladdar i varje kurva.

Vi tar en jämförelse:

Det är som att jag som ansvarig för GokartArenan skulle säga åt min personal, dvs Magnus och Samuel att på onsdag tar ni med era skridskor och axelskydd och åker bort till Saab Arena för LHC saknar en back och en forward i 4e kedjan. Dem möter visst serieledarna Rögle. Jag har lovat LHC:s tränare att ni ställer upp. Detta skulle naturligtvis leda till katastrof vilket säkert alla förstår.

Det är precis samma sak här. Skicka iväg en nybörjare bland 5-9 andra lag (beroende på om vi kör inne eller ute) där alla i stort sett är semi-pro /pro på att köra hyrkart.

Vi har därför nu bestämt att till nästa säsong får man redan från början anmäla fyra ordinarie förare, om man inte får ihop sitt lag med dessa fyra, kontaktar man oss så fixar vi lämpliga reserver från Indi- eller stegenserierna. Om man ber om hjälp för sent och vi inte hinner hitta förare får man med automatik lämna wo till racet och ladda om till nästa race.

Detta upplägg med förare kommer även gälla i återstående race denna säsong, dvs Race 7 och 8.

Vi har gjort en förarlista i länken ovan där ni kan se vilka förare ni som lag får använda. Om inte dessa räcker till för att få ihop er laguppställningen kontaktar ni oss minst 24-48h före racestart så fixar vi lämpliga förare.

Vi hoppas och tror att alla förstår allvaret i detta och att vi måste använda detta verktyget för allas säkerhet. Vi hade ett allvarligt tillbud i B-heat 1 i tisdags som berodde på att flera lag hade nybörjare med i fältet som gjorde att redan efter 6 varv låg alla 7 kartarna i en stor klump vilket i sin tur ledde till en olycka och ambulansfärd för A-lagets Rickard Frost som blev drabbad som tredje person. Som tur var blev det inga frakturer som vi först befarade utan det var fragment som lossnat på ledbandet. Rickard blev dock sjukskriven i 3 veckor pga detta och det känns inte ok. Rickard hälsar dock att han hoppas vara tillbaka redan till Race 7 den 26 april på utomhusbanan.

 

Vänligen men mycket bestämt,

Fredrik Delborn


BRC 6

 

”Dellas referat”

 

Omgång 6 inleddes på tisdagskvällen med att det blev lite rörigt i första B-heatet så vi skrev om redan igår i vår nya säkerhets- och förarpolicy. Vi har sedan starten av serien för mer än 17 år sedan hela tiden anpassat och skruvat på tävlings-upplägg och regelverk från år till år vartefter kvaliteten på förarna förbättrats. Men nog tjatat om detta, nu vet alla vad som gäller from race 7 och vi har redan fått mycket positiv feedback för att vi direkt tog tag i detta och är tydliga med vad som gäller.

 

B-heat 1

Efter omstarten hade Måleriservice en stor kväll och körde hem full pott med 40 av 40 möjliga poäng trots att man i 1a halvlek startade näst sist och i 2a halvlek sist.

 

Bakom Måleriservice körde som vanligt PSN Frakt oerhört stabilt. Kapten Caroline Svensson med besättning hämtade hem 35 poäng och har nu häng på en plats i A-finalen beroende på hur dem kör i Race 7.

 

LA Takvård har sen man fick in Tommy Bjärud i laget för varje omgång närmat sig lagen ovanför i resultatlistorna. NU körde man 65 varv i halvlek två vilket verkligen bevisar detta. Fortsätt i denna stil så kommer nästa säsong bli en ”islossning”….Ni är verkligen på g!

 

Kusin-lagen Yamatörerna och A-laget hade en tyngre kväll. Ironiskt nog var det just dessa lag som kraschade ihop när Rickard Frost i A-laget skadade sig.

 

B-heat 2

Något försenade startade vi B-heat 2 och lagen tog poäng i respektive poäng-kategori väldigt symmetriskt.

Koopa Troopas vann samtliga kategorier och drog full pott, Gsons Åkeri kom två i samtliga, J2 Motorsport kom tre i samtliga. Work System kom fyra i både halvlek 1 och 2 men kom femma i bytet. Östgöta Mobilkranar kom femma i båda halvlekarna och noterade en fjärde plats i bytet.

 

Quality Racing kom tyvärr inte till start pga sjukdom i laget.

 

A-heat

WF Racing Team vann 2 halvlek och noterade därmed sin första seger i en racedel i ett A-heat. Extra plus i kanten till Hugo Ohlsson som verkligen höjt sin körning till en ny nivå med stabila och jämnare varvtider jämfört med förra säsongen. Fortsätt så!!!

 

Norrköpings Rörtjänst var annars laget som poängmässigt gick bäst under kvällen. 34 inkörda poäng och man avancerar därmed till en tredjeplats i totalen, endast 3 poäng efter JRR och 10 efter Ap-X. Daniel Langeville har verkligen höjt sin körning till en ny nivå under denna säsong både gällande snabbhet men framförallt strategimässigt där han inte längre kämpar lika hårt för sin race-position.

 

Just gällande detta har fler lag mycket att utveckla. Rörtjänst är väldigt duktiga på detta. Vid omstarten av 2a halvlek startade Rörtjänst Gustav Käcker näst sist med Ap-X bakom sig, Gurra gick redan i kurva 2 på första varvet ut i ytterfil och släppte förbi Ap-X och kunde sen gå med i deras omkörningar utan att riskera så mycket. Han lämnade över riskerna som ändå en omkörning innebär till en konkurrent. Smartness på hög nivå och då kör ändå Gurra på 20.7-20.9 tider…Ap-X karten gjorde under denna stint flera omkörningar som Gurra enkelt kunde gå med i…När Ap-X gick för sin 3e eller 4e omkörning gick det fel med alternativ-spårsbestraffning som följd och laget föll tillbaka till ursprungspositionen sist igen. Rörtjänst hade dock legat med bakom och fått full valuta för sin manöver och avancerat fint i fältet.

 

De här är detaljer som fler lag behöver fila på, vi startar tex 1a halvlek i omvänd tabellordning med 2 sekunders mellanrum vilket gör att ledarlaget går ut 12 sekunder bakom på inomhusbanan och 18 sekunder på utomhusbanan. Om man då leder loppet under dem första varven men redan efter 3-4 varv har blivit uppkäkad av laget bakom kanske man ska tänka till på om man ska skydda sin position eller om man ska tänka tvärtom. Om jag släpper om och ligger bakom kan jag förbättra mina varvtider med 3-4 tiondelar per varv med hjälp av draghjälp av den snabbare föraren…Ska man istället skydda sin banposition kör man säkert 3-4 tiondelar långsammare än vad man kan prestera om man får åka fritt. Slår man ihop denna ekvation snackar vi 6-8 tiondelar per varv och då bjuder man verkligen in till att topplagen i omgång efter omgång kan vandra igenom hela fältet och vinna 1a halvlek trots att man startar så långt efter. Nu är det många som strider för sin ledning och sen packar det ihop sig bakom med både 1, 2, 3 och 4 kartar och sen är alla topplagen om redan ut på andra stinten.

 

Serieledarna Ap-X kunde återigen vinna 1a halvlek på grund av ovan nämnda strategier av motståndarna och hämta hem 18 poäng i halvlek 1. Man var sedan en bit in i 1a-stinten i 2a halvlek på väg att säkra hela totalsegern i grundserien (man ledde just då totaltabellen med ca 12-13 poäng något som hade varit mycket svårt för konkurrenterna att hämta in i Race 7)…Ap-X föraren och nyblivne banrekordhållaren Michael Gustavsson tar då ett oerhört dåligt beslut då han på sitt 3e och därmed sista bytesvarv försöker sig på ett dyk in i sistakurvan på JRR:s Robin Pettersson. Ap-X blir stående inkilade under sargen och innan vi fått loss kartar och dem bytt sin förare hade det hunnit gå 42 sekunder. Förutom att man redan här skrev under testamentet på att komma sist i race-delen för 2a halvlek garanterade även testamentet för att man ville komma sist i byteskategorien eftersom man var inne på sitt 3e och sista varv och var tvungen att byta…Nu skiljer det fortfarande 7 poäng mellan Ap-x och JRR och skulle race 7 gå i regn är det ytterst tveksamt och Ap-X kommer att klara att hålla JRR bakom sig. Hade man haft 12-13 poäng hade nog regn- och utomhusspecialisterna JRR fått det tufft men nu har dem fortfarande chansen tack vare Gustafssons risktagning med så långt kvar av racet.

Vi noterar att Gustafsson föll mer än aktierna på Moskva-börsen…Från hyllad, nybliven banrekordhållare på inomhusbanan på lördagen till total ”soppatorsk” och bränt ”kylarlock” fyra dagar senare. Men vi tackar för showen och dem roliga ”gesterna” på vår video-inspelning, när en slagen hjälte sitter inklämd, helt uppgiven under sargen, med armarna  rakt ut…

The show must go on!!!

 

Nästa BRC, Race 7 körs på utomhusbanan tisdag 26 april, träningar med 24 platser finns upplagda både den 9 april och den 23 april. Boka er plats online via https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tack för denna gång,

Della/Jemsö/Nilsson


Race 6

Inomhus 1-2 mars

Omgång 6 är säsongens sista race är inomhus. Vi kör två stycken B-heat tisdagen den 1 mars samt A-heat onsdag 2 mars.

Uppdelade race-dagar, ca 20 min paus fr målgång b-heat 1 till samling b-heat 2 på tisdagens race, handsprit, tillgängligt för omkl både uppe och nere för ev ombyte mm mm

Vi har redan nu 19 av 24 kartar bokade i våra tre träningsheat lördag 26 februari på förmiddagen…Ni som vill boka ngn av återstående kartar gör det online via https://gokartarenan.se/boka-traning

Tisdag 1 mars

”B-heat” med samling 17:20, racetid ca 17:40-19:10

1. A-laget

2. Måleriservice

3. Yamatörerna

4. PSN Frakt

5. Lindéns Bygg

6. LA Takvård

7. Söderbergs Bil

 

Tisdag 1 mars

”B-heat” med samling 19:20, racetid ca 19:40-21:20

1. Koopa Troopas

2. Gsons Åkeri

3. J2 Motorsport

4. Quality Office Racing

5. Work System

6. Östgöta Mobilkranar

Föregående
Föregående

BRC 2021-22 omgång 6 A-Heat

Nästa
Nästa

BRC 2021-22 omgång 5 A-Heat