BRC 2022-23 omgång 7
BRC Race 7
BRC Race 7 körs på utomhusbanan tisdag den 11 april.
Kalenderårets första utomhusrace och nu ska grundserien avgöras. Pga påskhelg 7-10 april så kommer vi inte köra någon lördagsträning den 8 april utan vi hänvisar till vår tisdagträning den 4 april då man får chansen att känna på banan, kartarna och däck. Vi har precis fått klartecken från vår leverantör i Tyskland att dem åter kan leverera Dunlop SL1 vilket innebär att vi är tillbaka på detta race även till utomhusbanan under race 7 och 8.
Boka träning:
Tisdag 28 mars, inomhus. Här kör många av våra förare fr kart-school/akademin och Svezia-serien. Tisdagsträningarna har ökat för varje månad som gått och sist körde vi 3 fullbokade heat med 9-10 kartar/heat. Här får man verkligen en bra möjlighet att träna under bra förutsättningar.
Tisdag 4 april, utomhus. Här finns chansen att förbereda sig på bästa sätt inför race 7 och 8.
Träning bokar ni online på https://gokartarenan.se/boka-traning
Dellas referat "so far" 2022-2023
Vi drog under 2022 igång Gokartstegen, Svezia Rental Kart League, Svezia National Kart-school och Svezia Academy. För er som kör BRC är årets stora nyhet att vi "bantat" startfältet och ökade kraven för att få delta i BRC.
Vi tycker detta fallit mycket väl ut. BRC ska vara våran "pro-serie" och här ska man verkligen ha ett starkt intresse för att köra och vi vill att man ska se det lite som sin sport för att få delta. Dem som inte uppfyller detta krav har vi hänvisat till vår nya 2-mannaserie Gokartstegen som numera fungerar som ett språngbräde- och utvecklings-serie för att kunna ta sig in i BRC.
Steg 1 i detta ny-tänk med en bantad BRC-serie var framförallt säkerheten, "lika barn leka bäst...". Det blev helt enkelt en säkerhetsfråga för oss när företag anmälde lag till BRC och kom med nya föraruppställningar till varje race som till sist gjorde att vi kände att vi fick tumma på vår säkerhetspolicy...
Nu funkar det perfekt, alla team kommer i stort sett med samma trio till varje race och har man en gubbe borta ersätter vi eller laget själva med en förare av BRC-klass. Vi tycker också att det är väldigt roligt att flera BRC-förare även kör i Gokartstegen, ofta med sin son eller dotter, men också omvänt med sin far eller mor. Gokartstegen har för dessa BRC-förare blivit ett perfekt sätt att träna på exempelvis omkörningar då man kan kan finslipa detaljerna i hur man bygger upp en omkörning mot förare som kanske kör några tiondelar långsammare än förarna i BRC. Vi kan verkligen se en stark utveckling inom just detta moment. SÅ för er som tycker det är svårt att köra om i BRC, testa "stegen" och ta med en kompis/son/dotter/mor/far. Perfekt träning inför BRC för en mycket prisvärd startavgift.
Serierunda 2 körs på utomhusbanan och körs 19/26 april och 3/10/17 april. Anmälan via https://gokartarenan.se/stegen
BRC- säsongen 2022-2023
Hösten inleddes med några tunga "blöt-race" där lagen verkligen fick bekänna färg då vi gick från "soft" (Dunlop) till "hard" (Itakka) på våra utomhus-kartar. Några lag gillade detta byte av däck mer än andra. Regerande mästarna JRR Racing som varit helt formidabla i "blött" väglag under tidigare säsonger var helt plötsligt inte lika överlägsna längre. Måleriservice som även tidigare varit ett kompetent "blöt-racelag" gick från klarhet till klarhet på dem nya däcken och dominerade hösten och gick in i inomhus-säsongen som serieledare. Målar-grabbarna började redan under förra säsongen att träna betydligt mer än tidigare vilket resulterade i en fin 2a plast i totalen under säsongen 21-22. Inomhussäsongen har även den flutit på bra för Rikard, Håkan och Eric och dem ligger i skrivande stund tvåa i grundserietabellen.
JRR fick som sagt var en tung start på dem nya "hard" däcken jämfört med tidigare höstar. Laget tränar inte heller lika mycket längre vilket naturligtvis märks direkt, framförallt på inomhusbanan, men laget ligger ändå i skrivande stund trea i grundserien och vi skulle inte bli förvånade om dem nu vässar formen inför Race 7 och 8 och tar sin tredje raka titel. Laget bestående av Robin, Rasmus och Jocke är oerhört stabila på utomhusbanan.
Ap-X fick som vanligt en liten halv-knackig inledning på säsongen, man trivs ju betydligt bättre på en torr och fin inomhusbanan än en kall, hal och blöt höstbana utomhus. Men när väl inomhus-säsongen drog igång har man som vanligt varit dominanta och man leder nu grunderserien och har en rejäl lucka ner till 2an vilket ger fina odds för att man står i pole-position till finalen den 9 maj. Laget består av Micke, Jocke o Niklas med Jonte som en stark reserv när ngn haft förhinder.
Titab närmar sig toppen mer o mer för varje säsong som går. Under fjolåret började Lukas även att köra Indi-serien och han har i år gått vidare till Svezia och även tränat flitigt. Detta märks naturligtvis i resultat-listorna och han har verkligen blommat ut som ett starkt ankare i teamet som är överlägset bäst på att göra snabba/säkra och effektiva byten. Laget består av bröderna Lukas och Anton som tillsammans med tredjel-länken Andreas haft samma laguppställning i många år nu vilket naturligt är en av anledningarna till att man är väldigt "in-nötta" på just bytes-tekniken.
WF Racing Team fick också en tung start i höstas men har sakta men säkert avancerat i tabellen. Elmy Westergren kör i BRC, Stegen, Svezia och tränar oerhört flitigt. Hon var även nere på kvalet till Hyrkart-VM där hon kom på en fin 19e plats i sin klass. Tillsammans med team-kamraterna Alfred och Axel blir laget en "dark horse" när det börjar att dra ihop sig mot final den 9 maj.
Koopa Troopas har kört oerhört stabilt hela säsongen och har verkligen anpassat sig till att dem är ett av 3-4 lag där ingen får åka "light". Både Jimmy och Josefine kör Svezia och Fredrik körde ifjol Indi så här finns det bra "ämne" under samtliga race-stinter.
Norrköpings Rörtjänst brukar vara ett av 3-4 lag som klarar att åka med "vita" siffror i tabellen genom hela säsongen. I år har dock två wo pga sjukdomar ställt till det för "rörisarna" men man visade i Race 6, där man vann storstilat att man nu är tillbaka på allvar. Gustav, Dicken och Daniel siktar nog på att klättra ytterligare i tabellen.
Silverdalen kör med ett oerhört rutinerat lag där lagkapten Thomas alltid manar på sina lagkamrater Tim och Micke. Laget fick en tung start i höstas och har hela tiden legat precis utanför A-heat. Laget kan bli en överraskning om dem får till det på utebanan för kapaciteten finns när det stämmer.
Gsons Åkeri med Tobbe, Jimmy och Robin har fajtats med Silverdalen och J2 under hela säsongen. Denna trio är på Formel 1-språk ett oehört kompetent "mittfält".
J2 Motorsport med Jonas, Johan o Vikort kan man trycka på "CTRL C" på Silverdalen och Gsons för att få en bra beskrivning på årets säsong. Ska bli kul att se J2 på utebanan där dem ibland kan slå till med riktigt vassa race.
PSN Frakt med lagkapten Carro har tagit ännu ett "steg" denna säsong. Carro har sänkt sin snittvarvtider rejält och det märks då dem har bra häng på mittfältet strax ovan. Rutinerade gubbar brevid carro i form av Micke och Jonathan.
ESW Group kom in som det enda "rookie-laget" till årets säsong. Accesen till detta var att rutinerade BRC-föraren Max Lindkvist ingick i laget och han tillsammans med Rikard och Lowe verkligen gjort det bra. Vi brukar säga att 1a året är man med för att se och lära, andra året kan man försöka undvika sista-platsen i racen och det 3e året kan man börja göra resultat. EW ligger i framkant på den beskrivningen. Framförallt då man varit flitiga på att träna. Dock har tränings-frekvensen gått ner lite under dem senaste månaderna och då märks det direkt att det är svårt att undvika sistaplatserna i race-delarna. Men om man fortsätter att vara träningsflitiga kommer detta lag att inom ngt år att vara ett stabilt BRC-lag.
För info gällande Race 7, scrolla ner...
Tack för denna gång, vi ses den 11 april
Della/Jemsö/Samuel/Jakke/Ek
Våra olika segment för er som älskar att köra "rental"
Det har hänt mycket på Klinga det senaste året, här kommer en kort sammanfattning av våra olika race-segment:
BRC-serien
Vår första serie som startades redan hösten 2005. Numera vår "elitserie för lag" där man måste kvalificera sig via våra underliggande segment för att delta.
Indi-serien vs Svezia Rental Kart League
Indi-serien har vi för lagt på hyllan inför denna säsong. Istället har vi erbjudit dessa förare plaster i vår nya satsning Svezia Rental Kart League som vi driver tillsammans med Magnus Ek på Team EK Motorsport Linköping, med mer än 40-års erfarenhet från tävlingsbanorna både i Sverige, Norden och Europa. Här har vi vävt ihop det bästa från tävlingskarting och "rental" och skapat en serie som gått fr 4-klasser med ca 25 förare till att idag, ett år senare innefatta sex klasser med 10 förare/klass där åldersspannet går från 7-73 år, helt fantastiskt rolig utveckling.
Gokartstegen
Stegen är nu inne på sin 2a säsong och vi har precis slutfört serierunda 1 som körts på inomhusbanan under feb/mars. Varje serierunda består av fem race som körs på onsdagar. Teamen består av två förare och man kör ett förenklat upplägg av BRC där varje racekväll innehåller 8 minuters uppvärmning och 32 minuters race. Lagen är uppdelade i Division 1 och 2 beroende på kvalitet. Efter avslutad serierunda går 1-2an i div 2 upp i div 1 och dem två sista lagen i div 1 åker ner i division 2. Nästa serierunda går på utomhusbanan fr 19 april - 17 maj. From serierunda 2 kommer även här Magnus Ek ingå i vår stab, tillsammans med Eken kommer vi erbjuda dem ungdomar i kart-school, akademi och även Svezia-serien som har intresse att köra i "lag" att delta, oerhört trevlig serie att köra tillsammans med en kompis, pappa eller mamma, son eller dotter. Vi siktar på att köra serierunda 2 med 8-10 lag/division.
Kart-school
Eken och Della drillar Östergötlands barn- och ungdomar på måndagar. Vi har nu avverkat fyra stycken femveckors-rundor sen starten den 30 maj 2022. På dessa fyra rundor är det totalt ca 80 barn- och ungdomar runtom i Östergötland och angränsande län som fått leva sin dröm inom kartingvärlden hos oss på Klinga. Vi utbildar i klasserna 7-9 år och 10-17 år, där många av dessa förare gått vidare till vår akademi och Svezia Rental Kart League. Vissa av dessa ungdomar kommer nu även att göra entré i Gokartstegen när vi startar serierunda 2.
Academy
Kan Ferrari, kan vi...
Klart vi måste ha en Svezia Academy. Här kör våra barn- och ungdomar när dem gått ett antal "rundor" av vår Kart-school. Här ingår just nu 13 st förare som verkligen satsar på det här med "rental-karting", dem tränar på lördagsmornarna under Eken o Della vid 3-4 tillfällen/månad. Tanken är att vi ska sätta ihop ett "Team" så dem som ingår i vår Academi (men även seniorer som är intresserade) ska kunna åka både nationella och internationella tävlingar i SWS-series med mer än 100.000 anslutna förare över hela världen.
Några av våra förare på Klinga fick redan nu i december följa med Eken ner till Göteborg och känna på hetluften i det svenska kvalet till Hyrkart-VM.
Svezia Rental Kart League
Sex deltävlingar från november till maj.
Pro Kart Young 7-9 år - här kör våra små-knattar från Kart-school
Pro Kart Junior 10-14 år 65kg - här kör både förare fr Kart-school och Akademin
Pro Kart Junior 14-19 år 75kg - här kör förare fr Gokartstegen och Akademin, men även BRC (Elmy Westergren-WF Racing Team)
Pro Kart Senior 19 år+ 82kg - här kör Indi- och BRC-förare som Daniel Sandberg (Indi), Michael Gustavsson (Ap-X), Jimmy Knudsen (Koopa Troopas), Lukas Wicksell (Titab)
Pro Kart Senior 45 år+ 85kg - här kör ett härligt gäng racing-entusiaster i ett ålders-spann fr 45-73 år
Pro Kart Indi 19 år + 87kg - här kör bla Alfred Jakobsson (WF Racing Team), Andreas Karlsson (Indi och superreserv i BRC), Filip Tapper (Indi), Håkan Larsson (Måleriservice), Josefine Pantesjö (Koopa Troopas), Linus Axman (Indi och tidigare BRC)
Nyfiken på Svezia-serien: maila till fredrik.delborn@gokartarenan.se
BRC Race 7
Tisdag 11 april på utomhusbanan.
Samling 18:00
Racetid fr ca 18:20-19:50
Kvällen startordning:
1. EW Group 00:00
2. PSN Frakt +2s
3. J2 Motorsport +4s
4. Gsons Åkeri +6s
5. Silverdalen Racing +8s
6. Norrköpings Rörtjänst +10s
7. Koopa Troopas + 12 s
8. WF Racing Team + 14 s
9. Titab Pac + 16 s
10. JRR Racing +18s
11. Måleriservice +20s
12. Ap-X +22s