INDI omgång 5



Dellas referat

Säsongsavslutningen skedde i ösregn vilket vi som arrangörer tyckte var kul och rättvist. När vi nu summerar sluttabellen kan vi konstatera att vi under säsongen kört tre inomhus race för att sedan avsluta med ett torr- och ett blötrace på utomhusbanan, dvs förarna har fått visa upp sina kunskaper under alla varianter av underlag och banor som vi har att erbjuda på Klinga och det finns väl ingen som kan säga att tabellen efter dessa fem omgångar ljuger!? Serievinnarna Håkan Larsson i 97 kg och Michael Gustafsson 87 kg har helt enkelt varit dem bästa förarna denna säsong.

 

97 kg  

Tyvärr kom bara sex av nio förare till start denna kväll. Kanske var det vädret som skrämde bort några av dem förarna som låg lite längre ner i tabellen och inte hade pallplatser att åka för.

 

Tidskval

Vi inledde med tidskvalet och det blev i stort sett en kopia på den totala serietabellen inför kvällen. Håkan Larsson i pole, före Bergström och Tapper. Hasse Johansson börjar hantera våt bana allt bättre och kvalade in som fyra. Linus Axman femma och Alfred Jakobsson sexa.

 

Sprintrace

Pga många wo så gjorde vi om sprintracen så att samtliga sex förare körde samtidigt i sprint-racen. Även här var topp-duon Larsson och Bergström mest lyckosamma med totalt 15 inkörda poäng av 18 möjliga.

 

Final

Årets suverän Håkan Larsson rattade sig igenom dem 18 varven i blötan på ett mycket säkert sett och vann med några sekunders marginal före Filip Tapper. Thomas Bergström ”spände” bågen lite för hårt och snurrade tidigt i loppet vilket gjorde att han kom långt efter dem övriga. Thomas lyckades kämpa sig ifatt en av dem övriga förarna och kom till sist femma. Hård fajt om 4e platsen mellan Linus Axman och Hasse Johansson som till sist Linus gick segrande ur. Hasse hade dock 2 p att gå på i totalen jämfört med Linus så han behövde inte ta ut det sista då han ändå visste att han var ”safe” så länge han låg precis bakom Axman.

 

Vi säger grattis till Håkan Larsson som kört helt suveränt hela säsongen. Thomas Bergström tar ett litet kliv för varje säsong som går och Thomas som ifjol kom trea i totalen slutade nu två, bra jobbat!! Filip Tapper blev tre i totalen och bytte alltså plats med Bergström detta år.

 

Alfred Jakobsson har verkligen utvecklats detta år och vi tror att gubbarna i denna serie verkligen kommer att få jobba med Jakobsson jr nästa säsong.

 

Stabilt som vanligt av Hasse Johansson och Linus Axman som blir femma och sexa.

 

Jocke Ekblad har verkligen levererat höga poäng dem race han deltagit men sjukdomar och ”blöt-races-fobi” håller ju naturligtvis inte om man vill komma upp på pallen.

 

Jonas Jakobsson har även han tagit ett enormt kliv detta år. Trivs ju bättre på utebanan en inne men även där har han sänkt sina varvtider till en helt ny nivå.

 

Björn Gustafsson kom in i omgång 2 efter några avhopp i serien och ”Björna” har gjort det bra med tanke på dessa förutsättningar. Man ska komma ihåg att många i startfältet har kört många säsonger nu och verkligen håller en hög nivå.

 

Oerhört bra stämning i detta gäng, precis som vi vill ha det.

 

Tack för denna säsong.

Della/Jemsö/Nilsson/Elmy

 

87 kg

Totaltvåan Daniel Wester visade direkt i kvalet att han verkligen inte hade gett upp hoppet om totalsegern i årets serie. Daniel vann kvalet med 7 hundradelar före Dick Pettersson med totalledaren Michael Gustafsson på en stabil 3e plats. Samtliga förare inom 21 hundradelar vilket får anses som tajt i detta väglag. Oerhört tajt bakom denna trio där hela ”mittfältet” åkte på 54-rundor i kvalet.

 

Sprintrace

Dick Pettersson hade stor ”show” och körde hem tre raka heatsegrar med 15 pinnar in på kontot som slutbetyg.

Dicken hade naturligtvis varit med och kämpat om pallplatserna även denna säsong om det inte vore för skada och därmed ”wo” i Race 1 i december.

 

Under sprintracen pratade ”crew-gänget” över radion även om att Christer Lang verkligen började hitta rätt och det visade sig senare under kvällen att vi hade rätt i vad vi såg.

 

B-final

Två runner-up platser stod på spel iom att Jonas Weber lämnat wo. Kampen stod till att börja med mellan Fredrik Jeansson, Christer Lang och Jimmy Knudsen. Men efter att Knudsen snurrat bort sig kunde Fredrik och Christer bevaka loppet in mot målflagga.

Fredrik upp i A på griddplats 7 och Christer fr ruta 8.

 

A-final

Racet startar och Lang kör med stort ”smartness” från sin 8e och sista startruta och går i alternativet direkt. Längst fram är det en enorm fajt där Wester och Dick Pettersson båda håller ledningen i inledningen. Micke G, Daniel Sandberg mfl åker precis bakom med ständiga positionsbyten (vilket naturligtvis den sluge Lang längre bak i fältet kan sitta och le åt). Micke G är den som först förstår att det inte går att ligga kvar i den här klungan och frigör sig genom att ta alternativet. När sen Dicken snurrar och senare även Wester så kommer Christer Lang bakifrån och tar en mycket fin ”skalp” genom att överlägset vinna finalen med 5 sekunders marginal från sista startruta!!! Mycket poäng in på kontot och Christer avancerar upp till en total andraplats i årets serie. Grattis till Christer som verkligen gjort en fin säsong.

 

Micke Gustafssons taktiska manöver gav honom en lika klar andraplats i racet bakom Christer, vilket räckte för att behålla den totala ledningen och för andra året i rad vinna serien. Grattis till Micke som nu även börjar bemästra blöt bana. Vi anar att han siktar på en 3e raka nästa år vilket skulle innebära att vandringspokalen stannar hemma i Tallboda för gott.

 

Team-kamrater från Linköpings lag-serie Daniel Wester och Daniel Sandberg får dela på tredje platsen i årets serie då båda kört in exakt lika många poäng både i race- och sprintdelarna. Bra gjort av ”rookien” Sandberg att så snabbt kunna anpassa sin körning fr Linköping till inne- och utebana på Klinga samt även blött underlag. Är heller inte helt lätt att så snabbt komma in i alla taktiska drag som den här serien innebär för att kunna prestera på högsta nivå. Räkna med att Sandberg under nästa säsong vill ta ett litet kliv till…men som vi alltid sagt, denna serie håller enormt hög kvalitet och skillnaden mellan succé eller fiasko under en race-kväll kan ibland vara hårfin.

 

Stort tack till alla inblandade,

Vi i crew-gänget har precis som ni förare verkligen gjort vårt yttersta under varje race-kväll för att denna serie ska kunna hålla den nivå den gör. Tillsammans har vi nog skapat Sveriges jämnaste och fränaste hyrkartserie. Våra kollegor (som driver andra banor) ute i landet ”häpnar” när dem ser kval-listorna från en indi-kväll på våra sociala medier där tio förare kan kvala inom 8 hundradelar. Dem undrar hur det är möjligt…Det har vi, tillsammans med er förare skapat och det är ngt som vi alla ska vara stolta över.

 

Della/Jemsö/Nilsson/Elmy  


Raceomgång 5

Nu ska allt avgöras. 5e och sista omgången körs på utomhusbanan tisdag 10 maj, glöm inte varma kläder och ev regnutrustning. Omgången körs utomhus oavsett väder.

Vi kör 97+ från kl 17:30-19:20 och därefter 87+ fr 19:40-22:00.

Träna inför racet!?? Finns två träningsheat nu på lördag 7 maj, Fåtal platser kvar

Säkra er träningsplats redan idag på: https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tisdag 10 maj 

Startnummer till sprintrace: Sprintrace omg 5

97 +

Samling ca 17:20

17:40-18:00 (6 min träning + 10 varv tidskval)

Håkan Larsson

Thomas Bergström

Filip Tapper

Alfred Jacobsson

Linus Axman

Hasse Johansson

Joakim Ekblad

Jonas Jacobsson

Björn Gustavsson

18:10-18:50 (Sprintrace 1-6)

4 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår 

19:00-19:15 (Final)

18 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

Tisdag 10 maj

87 +

Samling ca 19:20

19:40-20:00 (6 min träning + 10 varv tidskval)

Michael Gustafsson

Daniel Wester

Daniel Sandberg

Christer Lang

Jimmy Knudsen

Ludvig Gustavsson

Fredrik Jeansson

Dick Pettersson

Samling ca 19:40

20:00-20:20 (6 min träning + 10 varv tidskval)

Mikael Mild

Lukas Wicksell

Andreas Karlsson

Josefine Pantesjö

Jonas Weber

Per Josefsson

Erik Nordenberg

 

20:20-21:10 (Sprintrace 1-9)

4 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

21:20-21:30 (B-final)

12 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår, runner-up till A-final för segraren

21:40-21:55 (A-final)

18 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

Nästa
Nästa

INDI omgång 4