Indi 2020-21 omgång 1

Adjustments.jpeg

97+

Då har även 97+ klassen kört sin premiär…

7 av 10 förare har varit med tidigare och dem tre nya i klassen håller redan från start en jättebra nivå. Håkan Larsson med många år bakom ratten i lagserien BRC visade direkt att han kommer att bli vass. Håkan körde stabilt hela kvällen och ligger 3a i totalen efter kvällens race. Far o son Jacobsson, Jonas och Alfred har kört en del lördagsträningar och även deltagit i vårt F1-lopp på utomhusbanan. Alfred gick verkligen från klarhet till klarhet under kvällen. Efter en liten trevande inledning i framför allt ”sprintracet” hittade han verkligen rätt i B-finalen som han vann med best-lap time på 21.32. Segern i B gav honom sedan startruta 3 i A-finalen, en placering som han höll ända in i mål och putsade även till varvtiden till 21.23…  

Denna klass kommer att bli ett riktigt ”getingbo” där samtliga 10 förare under kvällen låg i best-lap time spann från 21.18 - 21.58. Detta avspeglar sig även i sprintracen där poängfördelningen blev mycket jämnt utspridd på samtliga förare. Här kommer det handla mycket om vem som kommer bäst förberedd och påläst för hur man ska lägga upp strategin i sina sprintrace.  

Kval

Kvällen inleddes med träning och kval som utgör startposition till Formel 1-finalen. Regerande mästaren Jesper Hubner visade direkt att han gärna vill försvara sin titel genom att slå till med starka 21.24. Tillsammans med 2an i kvalet Thomas Bergström, som rullande in på nytt personligt rekord med finfina 21.32, var denna duo dem ända som blev direktkvalificerade till A-final. Övriga 8 förare fick köra B-final där 1-6 får ”runner-up” platser till startrutorna 3-8 i A-finalen.

Sprintrace

Oerhört jämn poängfördelning där Linus Axman totalt var den som var vassast med 12 inkörda pinnar. Jesper Hubner och Thomas Bergström körde båda in 11 poäng medan Håkan Larsson även han kom upp på tvåsiffrigt med 10 poäng.

Roligt även att det blev så många olika heat-segrare i dem olika sprintracen!!

B-final

Förutsättningarna är dem att 6 av 8 kliver upp till A-final och det var just placering 6 (sista runner-up platsen) som Hasse Johansson och Micke Wallberg körde om när dem redan på det 6e av totalt 20 varv ”körde ihjäl varandra” som vi brukar säga. Hasse tog innerfil över krönet och satsade väl bryskt. När samtidigt Micke svänger in i ideal-spår mot apex i kurva två är kollisionen ett faktum. Båda stående helt still med bilarna rails mot rails och ingen kom loss utan hjälp och sen var den dagen förstörd med 14 varv kvar till mål. Tyvärr fick Wallberg bryta helt då en bakomvarande bil touschade Micke i samband med detta och han fick lite känning i ett revben. Det kommer säkert vara lite stelt några dagar men räkna med att rutinerade Wallberg är tillbaka till start om 4 veckor…Kvarvarande bilar kunde alltså ganska tidigt i racet känna sig säkra på platserna 1-6 som gav dem plats till A-finalen.

A-final

Hubner och Bergström stod och småpratade på balkongen när dem andra körde B-final. När det var dags för ”griddning” i A-finalen var det inte läge för nåt småprat längre…Kanonstart från båda två och dem skaffade sig direkt några meters ledning ner till Alfred Jacobsson på 3e och Håkan Larsson på 4e…Bergström klarade att följa Hubner väldigt bra dem 5-7 första varven men sen började Hubbe sakta med säkert att stretcha ut ledningen. Bergström pustade ytterligare sitt pers ner till 21.29 men var ändå till sist 3,23 sekunder efter Jesper i mål. Stark 3a och 4a dem båda nya i serien. Alfred Jacobsson och Håkan Larsson.

Härligt ”tugg” och stämning hela kvällen och det känns verkligen som att detta kommer att bli spännande att följa fortsättningen på…

Referat 87+

 

Då var årets serie äntligen igång.

En ”nygammal” och sex helt nya förare i årets startfält.

Topp 7 i A-finalen har samtliga tider mellan 20.92-21.11 och då inkluderar det rookien Jimmy Knudsen fr Nyköping som är helt ny och endast kört ett par ”lördagsträningar” före start samt Tim Bjärud också helt ny i serien men som tidigare kört ca 3-4 omgångar i BRC + några lördagsträningar. Imponerande!! Räkna med att båda dessa herrar kommer blir ännu snabbare ju fler race dem får i ”benen”…

 

Även övriga nykomlingar stod för bra prestationer, Josefine Pantesjö körde stabilt hela kvällen och nådde som snabbast 21.39. Oscar Larsson fr Stockholm kom 5 minuter före start och nådde under kvällen 21.45 utan att ha kört ett enda varv på banan före start. Erik Nordenberg och Henrik Vilhelmsson har några tiondelar till att hämta men räkna med att dem kommer att sänka sina tider ju mer dem får köra/träna…Erik 21.77 och Henrik 21.48 under kvällen vilket är lovande inför kommande race.

 

Kval

Kvällen inleddes med träning och kval som utgör startposition till Formel 1-finalen. Kvällens två giganter, dem båda förhandsfavoriterna Dick Pettersson och Michael Gustavsson visade direkt att dem är nån tiondel snabbare än den jagande klungan bakom…

”Dicka” tog hem ”pole” på 21.02 medan Micke var 6 hundradelar bakom på 21.08. Övriga fem förare som blev direktkvalificerade till A-final låg från 21.18-21.29.

 

Sprintrace

Fjolårstrean i totalen Christer Lang åkte med startnummer 1 eftersom både totalsegraren Daniel Wester och tvåan Jocke Lundin inte deltar detta år. Detta innebar att Christer fick starta i ”pole” i sitt första sprintrace något som han förvaltade väl och tog en säkert ”fem-poängare” genom att skära målinjen först efter 6 körda varv.

Legenden Matz ”zäta” Zetterqvist samt Michael Gustafsson tog övriga heatsegrar i sprintomgång 1.

 

I sprintomgång 2 segrade Andreas Karlsson, Jimmy Knudsen (rookie) samt Tim Bjärud (rookie).

 

I den 3e och avslutande rundan var det idel etablerade namn i segrarlistan:

Matz Zetterqvist, Dick Pettersson och Michael Gustavsson.

 

Totalt i sprintracedelen drog Dick Pettersson och Micke G ihop 13 poäng var, Matza Z och Andreas Karlsson strax bakom på 11 var.

 

B-final

20 varv b-final med en ”runner-up” plats till A-finalen i potten. Dennis Nilsson startade i pole och hade genom hela loppet Jakob Öhrn jagandes bakom sig. Jakob körde väldigt bra men hade hela tiden en liten lucka på mellan 1-3 meter fram till Dennis som till sist skar mållinjen först och därmed fick köra 30 nya varv från 8e rutan i A-finalen. Bakom Jakob låg Victor Gil och fiskade med ungefär samma avstånd, dvs 1-3 meter fram till Jakob genom hela loppet. Stark 4a i loppet blev Jossan Pantesjö som endast var 5 tiondelar bakom Gil i mål.

 

A-final

Giganternas kamp…

 

Dennis Nilsson fick nöja sig med att behålla sin 8 plats som han startade ifrån genom att han vann B-final. Dennis nådde inte riktigt upp till dem varvtiderna han hade i B-finalen. Det är ju ganska tufft att köra 20 varv B-final före man ska köra 30 varv A-final…Men väl kämpat genom hela racet.

 

Kvartetten Matz Z, Andreas Karlsson, Tim Bjärud och Christer Lang låg som på ett snöre genom samtliga 30 varv anförda av Matz Z. Detta gäng skar också målinjen inom 1 sekund och samtliga hade varvtider fr 21.05 – 21.14.

 

3an Jimmy Knudsen kom loss från tåget bakom och var ca 1,5 sekunder före Matz Z i mål. Jimmy noterade 21.00 som bästa varvtid och räkna med att Jimmy till nästa race kommer att vilja vara ännu närmare toppduon framför honom.

 

Dick Pettersson tog pole 6 hundradelar för Micke G…När finalen var färdigkörd efter 30 varv hade dem båda giganterna noterat nästan identiska ”best-laptimes”:

Dick: 20.923

Micke: 20.930

 

…det skiljde alltså endast 7 tusendelar.

 

Desamma under själva loppet. Micke nådde nästan inte under hela loppet ”mode” för att kunna göra en omkörningsattack på Dick. Det skiljde hela tiden ca 0,5 meter till 2 meter fram till ledande Dick. Micke gjorde ett försök med en ”under-cut” genom att efter halva loppet ta sin ”alternativet-spårsrunda”. Dick berättade efter loppet att han noterade på ”score-boarden” att Micke körde alternativet på snabba 23,5 vilket gjorde att han tog beslutet att även själv ta alternativet på varvet efter. När då Dick kom klämde till med 23,4 genom alternativet och kom ut i ledning så kunde han därefter kontrollera dem sista 12-13 varven in mot mål. Om man nu kan snacka om ”kontroll” när man har en jagande förare ca 0,5 – 1 meter bakom hela tiden. Minsta lilla misstag så hade Gustavsson slagit till men Pettersson behöll lugnet och höll avståndet konstant ändå till målflaggan togs!!!

 

Grattis och tack för showen allihopa…ses tisdag 2 mars då vi kör race 2. Glöm inte att anmäla er till lördagsträning som körs den 27e feb.

Boka er plats redan idag på https://gokartarenan.se/boka-traning

Tack för denna gång,

Della/Jemsö/Nilsson

 

Tisdag 2 februari

Premiär för 87+. Notera att det är ”lagom” att komma ca 15-20 minuter före avsatt starttid för träning och kval. Denna tid är avsatt för invägning och omklädning. Det kommer att finnas möjlighet för ombyte i ord omklädningrum, receptionsdel på bottenplan med vi kommer även att ha öppet ”en trappa upp” vilket innebär att vi har ca 15-20 kvm/förare. Handsprit, rentvättade balaklavor och engångshandskar finns som vanligt tillgängligt för dem som vill.  

 Startnummer för sprintrace samt gridposition: Indi Sprint

87 +

Samling ca 18:00

18:20-18:40 Träning + tidskval (grupp 1)

Christer Lang

Matz Zetterqvist

Andreas Karlsson

Dick Pettersson

Dennis Nilsson

Victor Gil

Per Josefsson

Jakob Öhrn

 

18:40-19:00 Träning + tidskval (grupp 2)

Michael Gustafsson*

Tim Bjärud*

Jimmy Knudsen*

Josefine Pantesjö*

Henrik Wilhelmsson* 

Oscar Larsson*

Erik Nordenberg*

*Nya förare för säsongen = välkomna på introkväll via anmälan sms till 0708252797

 

19:10-20:10 (Sprintrace 1-9)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

20:20 (B-final)

20 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 8-15 fr kvalet, runner-up till A-final för segraren

20:40 (A-final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 1-7 fr kvalet, plus segraren fr B-final

 

Onsdag 3 februari

Premiär för 97+. Notera att det är ”lagom” att komma ca 15-20 minuter före avsatt starttid för träning och kval. Denna tid är avsatt för invägning och omklädning. Det kommer att finnas möjlighet för ombyte i ord omklädningrum, receptionsdel på bottenplan med vi kommer även att ha öppet ”en trappa upp” vilket innebär att vi har ca 15-20 kvm/förare. Handsprit, rentvättade balaklavor och engångshandskar finns som vanligt tillgängligt för dem som vill.  

 

87 +

Samling ca 18:00

18:20-18:40 Träning + tidskval (grupp 1)

Jesper Hubner

Filip Tapper

Mikael Wallberg

Linus Axman

Thomas Bergström 

18:40-19:00 Träning + tidskval (grupp 2)

Hans Johansson

Rickard Frost

Håkan Larsson*

Alfred Jacobsson*

Jonas Jacobsson*

*Nya förare för säsongen = välkomna på introkväll via anmälan sms till 0708252797

19:10-19:50 (Sprintrace 1-6)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

20:00 (B-final)

20 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 3-10 fr kvalet, runner-up till A-final för 1-6, 7-8 har kört färdigt för kvällen.

20:40 (A-final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 1-2 fr kvalet, plus 1-6 från B-final

 

Varmt välkomna till dessa härliga racekvällar.

Della/Jemsö/Nilsson

Föregående
Föregående

Indi 2020-21 omgång 2

Nästa
Nästa

Indi 2019-20 omgång 4