BRC 2020-21 omgång 8 Serifinal


BRC Final 2020-2021

 

Då var ännu en säsong till ända och finalkvällen bjöd på fint väder vilket verkligen gav perfekta förhållanden för spännande racing.

 

B-final

Rookielaget WF Racing Team startade från ”pole” efter en fin första säsong i serien. Laget har varit ”flitiga” på lördagsträningarna och framförallt fått jobbat hårt med att köra med 21 kg bly i bilen då samtliga förare i laget är väldigt lätta. Träning ger färdighet och man har under säsongen putsat sina tider rejält även med ”lastad” bil men det är som många vet, väldigt svårt att ha så mycket bly i ”ryggsäcken”. Hur som helst gick laget ut 2 sekunder före Yngve Skruv som i sin tur gick ut 2 sekunder före NA:s Allservice. Det visade sig dock ganska snabbt att det var mellan Yngve och NA:s som fajten om ”runner-up” platsen till A-finalen skulle stå.

 

Yngve-grabbarna som till finalkvällen fått tagit in Jimmy Knudsen som reserv för att ersätta sin legendariske teamchef Matz ”zäta” Zetterqvist, som tyvärr var bortrest denna kväll, gjorde ett mycket starkt race, trots att NA:s förare var individuellt lite snabbare i varje ”stint”. Lagen var i stort sett inom nån sekund genom hela racet och när tävlingsledaren Magnus Jemsö signalerade för det 8e och sista bytet visade det sig att allt skulle avgöras. NA:s Micke Mild byter först och gör ett stabilt byte och lämnar över till Tommy Andersson. Jimmy Knudsen kommer in varvet efter och lämnar över till Micke Dahlberg, bytet tar dock alldeles för lång tid och man kommer ut ca 20 meter bakom NA:s och loppet var avgjort.

 

NA:s körde senare upp sig från 12e ruta till en slutlig 9 plats i A-finalen. Helt enkelt en mycket lyckad kväll för teamet. Grattis!!

 

A-final

JRR Racing vann grundserien i stor stil på 236 poäng denna säsong. Övriga 10 lag som var direktkvalificerade till A-final körde in fr 200 ner till 182 poäng på dem sju grundserieomgångarna. Tack vare segern i grundserien fick JRR välja kart först och även en 2 sekunders ledning i starten före serietvåan och dem regerande mästarna Ap-X. 2 sekunder kan låta lite när man ska köra en final på 69 minuter men i detta startfält där alla håller en oerhört hög nivå så är det en väldigt stor fördel att dels få två sekunders ledning men framförallt att få fri luft bakom sig och kunna fokusera framåt utan att känna sig uppvaktad bakifrån. JRR förvaltade detta helt perfekt och vann väldigt stabilt 11 sekunder före Norrköping Rörtjänst (i det segrande laget ingick bröderna Rasmus och Robin Pettersson samt Joakim Skullman). Rörgänget gjorde ett mycket starkt race då man startade som 4a, 2 sekunder bakom Lindéns Bygg och ytterligare 2 sekunder bakom Ap-X men väldigt stabilt tog sig uppåt i fältet.

Sista medaljen gick till Tyrax fr Valdemarsvik som startade 5a men även dem ”plockade” två placeringar och kan stoltsera med teamets bästa placering någonsin. Grattis till bronsmedaljen.

Medaljtrion körde 98 varv något som också 4e placerade Lindéns Bygg och 5e placerade Måleriservice gjorde. Övriga lag fr 6e placerade Titab och neråt, som för kvällen åkte på ”mittfältet” körde 97 varv något som enkelt kan förklaras med att det är tufft att ligga i ”mittfältet” där det blir mycket racefajter och positionsbyten som naturligtvis kostar enormt mycket sekunder jämfört med om man kommer loss framme i täten och kan åka helt fritt loppet igenom.

 

All fakta och statistik fr finalkvällen finns som vanligt under ”heat-resultat”.

 

Söderbergs Bil hade otur med att dem fick en liten spricka i tanken vilket medförde ett kartbyte. Alltid tråkigt när det strular med ngn kart men vad jag kan komma ihåg rent spontant så var det första gången under denna säsong som ngt lag fick byta kart. Naturligtvis tråkigt att det skulle ske just i finalen men samtidigt ett kvitto på det fantastiska jobb som Magnus Jemsö gör i garaget inför varje race.

Samtliga lag har ändå kört totalt 8 race på 69 minuter styck och med snabb huvudräkning att det är 22 lag som deltagit i årets serie så blir det 12 144 raceminuter i fullt racetempo. Du gör ett grymt jobb Magnus och både jag och förarna ger en varm applåd för allt du levererar till denna serie.

Om Magnus är min högra hand så är min vänstra hand Mr Nilsson en klippa med allt övrigt. Det är han som har hand om det tekniska, web, videoproduktioner, statistisk och sist men inte minst så har han i stort sett i varje raceomgång fått rycka in som reserv och kört racen då lagen ibland varit en ”gubbe kort”…Utan denna ”duo” kunde vi låsa dörren och kasta nyckeln. Tack för ett grymt engagemang under ännu en säsong.

 

Till sist vill jag tacka alla team och förare som för varje år gör denna serie lite bättre. Nu när ”lördagsträningarna” växer för varje månad som går så ska det bli mycket intressant vilka team som kommer att bildas och hur lagen kommer att ”byggas” om inför nästa säsong som inleds i oktober 2021.

 

Anmälan till gokartserien 2021-2022 inleds under vecka 33 och ni som deltagit denna säsong kommer att ha 1 veckas ”förtur” innan vi släpper ut plasterna till allmänheten.

 

F1-loppet kommer att köra i början på september och vi kommer inom kort att släppa startplatserna via vår onlinebokning på nätet (ni meddelas via våra sms-utskick fr nr 72018 när det är möjligt att anmäla sig). Vi gör i år ett försök att köra ett F1-lopp i 87 kg och ett i 97 kg och hoppas på att vi kan fylla båda klasserna.

 

Lördagsträningarna kommer att starta i slutet på augusti och köras var 4e lördag fram tom december för att sen återstarta from feb-juni 2022.

 

Indi-serien kommer att starta i december och avslutas i maj 2022.

 

 

Trevlig sommar!

Mvh

Fredrik ”della” Delborn


Race 8 Final

Utomhusbanan,

Tisdag 22 juni kl 17:30-21:30…

Då är det äntligen dags för årets final i BRC. Finalen körs med 11 bilar i B-final där segraren via en ”runner-up-plats” avancerar till A-final och startar fr ruta 12. Enklare förtäring i form av kaffe och macka (som på lördagsträningarna) serveras under kvällen.

Lite nyheter inför årets final:

1. Val av kartar i A-finalen sker löpande under veckan fram emot final. Lagen kontaktas via sms fr della och man har sen 12 timmar på sig att välja vilken kart man vill ha. Har laget inte svarat väljer tävlingsledningen kart åt laget så vi kan gå vidare i listan. Laget väljer ett 1a val och ett 2a val på de kartar som finns tillgängliga då det blir er tur då vi kommer att kontakta två lag åt gången. Kartnr uppdateras löpande på hemsidan.

2. Finalracen förlängs fr 63 minuter till 69 minuter för att vi ska kunna uttöka ”bytesfönstret” från 2 till 3 varv för att öka säkerheten. Ngt som behövs då vi till denna säsong kör 11 kartar/race mot 7 eller 8 som det var förut.

3. Stinterna går enl följande: Stint 1: (9 + 7 + 7) Stint 2: (7 + 9 + 7) Stint 3: (7 + 7 + 9).

4. Starten sker fr depån i grundserietabellordning med 2 sekunder mellan varje kart.

5. Kartar tillgängliga för val i A-finalen är: 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44.

Tisdag 22 juni, utomhusbanan

”B-final” med samling 17:10, racetid ca 17:30-19:10

1.     WF Racing Team

2.    Yngve Skruv Racing

3.    NA:s Allservice

4.    Yamatörerna

5.    Gsons Åkeri

6.    PSN Frakt

7.    Östgöta Mobilkranar

8.    Work System

9.    Lundgrens El

10.   LA Takvård

11.   STM Sweden

”A-final” med samling 19:20, racetid ca 19:40-21:20

1.    JRR Racing #33

2.   Ap-X #40

3.   Lindéns Bygg #42

4.   Norrköpings Rörtjänst #34

5.   Tyrax Racing #38

6.   Titab Pac #41

7.   Silverdalens Racing #36

8.   Atlas Sol #44

9.   Måleriservice #37

10.  Klövern #39

11.   Söderbergs Bil #32

12.  Segrare B-final #35

 

Välkomna till en härlig finalkväll,

Della/Jemsö/Nilsson

Föregående
Föregående

BRC 2021-22 omgång 1

Nästa
Nästa

BRC 2020-21 omgång 7