BRC 2021-22 omgång 1

gokartarenan.se 2 BRC.png


Förta ingången i tunneln på BRC 1:2/24 min

Säsongspremiär

Premiärerna dem senaste säsongerna har i stort sett alltid inneburit blöt bana men 2021-2022 blev ett undantag. Vi bjöds på perfekta förhållanden rent vädermässigt och ”preppning” med nya däck och ny vikt-tabell där viktningsnivån sänkts från 90 kg till 87 kg inbjöd verkligen till att det skulle gå undan under kvällen.

Snabbast av alla var Dick Pettersson i Norrköpings Rörtjänst som formligen flög fram och noterade kvällens snabbaste varvtid på 40.67 sekunder. Även teamkollegan Gustav Käcker hade några riktigt snabba var på 40.8-nivåer…

I övrigt så noterade topplagen i A-heat sina bästa noteringar fr 41.0 – 41.2!!! Motsvarande siffror i B-heat var 41.2-41.5!!

B-heat

Fyra nya lag på årets startlinje där samtliga lag har förare som varit med tidigare, antingen i lagserien eller i individuella serien. Därav var det ingen jätteöverraskning att denna kvartett nya lag knep bra med poäng och tex hade 4 av dem 6 första platserna i både halvlek 1 och 2 i premiären.

 

Flest poäng körde Quality Office Racing in med 38 av 40 möjliga. En otroligt bra start för Filip Eriksson och hans kompisar som åker nästan 40 mil tur o retur fr STHLM för att köra i gokartserien hos oss i Norrköping. Nästa gång blir det dock tuffare då dem efter kvällens succé ligger 2a i totalen efter Titab och alltså får starta nästa race som 9e bil och hela 16 sekunder efter laget som startar i ”pole”.

Även fjolårs-rookien Work System tillsammans med Gsons Åkeri, A-laget och J2 Motorsport är lag som nästa omgång kliver upp i A-heat och får känna på motståndet där.

Domar-duon hade en relativt lugn kväll fram till det att Jimmy Pettersson fr Gsons Åkeri och Fredrik Jeansson fr Rookie-laget Koopa Tropas körde ihjäl varandra in i ”tunneln” när det återstod 1 minut av totalt 39 minuter i 1a halvlek vilket kostade både placeringar och poäng för båda lagen. Lite upprörda känslor efter racet, där domarna som vanligt hade helt fel beroende på vem av förarna man pratade med. Varken Fredrik eller Jimmy är kända som några ruffiga förare men är det premiär så är det och då kan ibland adrenalinet ta över för mycket.

 Vi hade en liknande situation nån timma senare i A-heat där mästarlagets JRR:s kapten Jocke Skullman låg på 3e plats bakom Titab och Måleriservice. Jocke hade kört ifatt båda dessa lag och var precis i rygg när vi gick ut på dem två sista varven. Jocke agerade lugnt och sansat och backade vid flera tillfällen tillbaka fast han egentligen hade fina omkörningsmöjligheter på Titabs Antons Wicksell som i det läget låg 2a. Lagkapten Skullman konstaterade lugn efteråt att det inte var värt att gå för det med en minut kvar av loppet och det han ev kunde tjäna på en omkörning var 1 ynka poäng. Om han däremot hade misslyckats hade det kunnat kosta dyrbara poäng både för JRR och Titab genom att dem isf blivit passerade av lagen bakom vid en ev ”kamp” liknande Gsons och Koopa Tropas i B-heat.

Jocke konstaterade lugnt efteråt:

-          Grundserien är som en lång NHL-säsong, man kan inte köra som att det är ett folkrace-heat på 4 varv.    

 Han vet vad han pratar om som regerande mästare, där man ifjol körde hem grundserien helt överlägset och även senare vann finalracet.

 Vi skriver några rader om detta (framförallt för nya lag/förare) att det är väldigt nyttigt att titta och se hur dem rutinerade topplagen agerar. Dem ger sig väldigt sällan in i några chansningar utan dem jobbar lugnt och metodiskt genom racen och är framförallt väldigt bra på att ”riskminimera” sina race. Spelar ju liksom ingen roll vems fel det är om två lag kör ihjäl varandra, båda är ju ändå förlorare i tabellen.

 

A-heat

Titab har genom åren sakta men säkert jobbat sig uppåt i tabellen. Dem har alltid varit otroligt snabba på att byta och även varit snabba på banan, men hade dem första åren stora problem med ovan beskrivna ”riskminimering” då dem ofta var inblandade i massa krascher till höger och vänster. Nu känns det som dem har fått ihop hela ”paketet” och det känns som att dem kommer att vara med ända in i kaklet denna säsong. NU har dem:

1.       Snabba förare

2.       Grymma byten

3.       Lärt sig att ”riskminimera” och är inte längre inblandade i några race-krascher som genom åren lätt till både ett och två personliga samtal med domar-duon.

 

Ska bli grymt kul att följa laget denna säsong. För vad sägs om 39 av 40 möjliga inkörda poäng i premiären.

Vinst i 1a halvlek, vinst i byteskategorin (som alltid) och en 2a plats bakom Måleriservice i 2a halvlek endast 29 hundradelar efter. Dessutom väldigt rutinerat kört på slutet där Anton Wicksell körde ifatt Måleriservices Erik Jämtheden och hade bra ”slagläge” på seger dem sista varven. Trots lite bättre fart säkrade han hem andraplatsen och ”bankade” in 10 fina poäng på ”kontot” istället för att gå för segern och ev få 11 poäng. Hade det varit för 3-4 år sedan hade det förmodligen varit ”all-in” på 11 pinnar med en ofta dålig utgång av ”situationen”. Det är på detta sätt man bygger en ev ”serieseger!!!

 

I övrigt så visar samtliga lag i A-heat upp en enorm ”speed”, det kommer gå ännu lite snabbare för många lag iom den nya viktning-systemet. Mycket kommer att avgöras med ”smartness” men framför allt strategi och genomförande av byten.

 

Regerande mästarna JRR Racing visade upp en enorm styrka redan i premiären. Trots att Robin Pettersson med sent varsel fått ”kasta in handduken” åtminstone fram till jul så visar man att man ändå kommer att bli svåra att handskas med. Igår var det Filip Tapper som kom in på Robins plats och han visade verkligen fina takter och byten mm satt direkt. Att som fjolårsmästare få starta sist med 9 bilar framför sig och hela 18 sekunder upp till WF-Racing Team och ändå köra upp sig genom hela fältet och bli 2a i 1a halvlek PÅ 39 minuter visar på klass. När man sen dessutom i omstarten i 2a halvlek får starta 9a och på 24 minuter kör upp sig till en 3e plats endast 49 hundradelar från seger så ser man hur otroligt duktiga man är på att ta sig fram i fältet utan att hamna i trubbel på vägen.   

 

NU laddar vi för Race 2 som körs på utomhusbanan tisdag 26 oktober.

 

OBS!! För er som vill träna så kör vi en morgonträning med 12 bilar lördagen den 23 oktober. Anmälan till detta träningspass gör ni online på:

https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tack för denna gång, nu är säsongen 2021-2022 igång!!!!

 

Della/Jemsö/Nilsson


PREMIÄR!!!!

BRC 2021-22 ny.png

I regelverket hittar ni all info om upplägget och vi vill särskilt uppmärksamma på den nya viktningen mot 87 kg i snitt jämfört med 90 kg tidigare. Notera även att förare över 97 kg ger laget viktningsimmunitet oavsett snittvikt på laget. Detta i kombination med 3 bytesvarv på utomhusbanan är årets nyheter i regelverket.

Race 1 Utomhus

Tisdag 12 oktober, utomhusbanan

”B-heat” med samling 17:20, racetid ca 17:40-19:10

1.      Gsons Åkeri

2.      Yamatörerna

3.      Östgöta Mobilkranar

4.      PSN Frakt

5.      Work System

6.      LA Takvård

Platserna 7-10 kommer att ”lottas” ut mellan dem nya lagen

A-laget

J2 Motorsport

Koopa Troopas

Quality Office Racing

 

”A-heat” med samling 19:20, racetid ca 19:40-21:20

1.      JRR Racing

2.      Norrköpings Rörtjänst

3.      Lindéns Bygg

4.      Måleriservice

5.      Titab Pac

6.      Ap-X

7.      Silverdalen Racing

8.      Klövern

9.      Söderbergs Bil

10.    WF Racing Team


Anmälda lag (rankning efter slutresultat 2020-21):

  1. JRR Racing

  2. Norrköpings Rörtjänst

  3. Lindéns Bygg

  4. Måleriservice

  5. Titab Pac

  6. Ap-X

  7. Silverdalen Racing

  8. Klövern

  9. Söderbergs Bil

  10. WF Racing Team

  11. Gsons Åkeri

  12. Yamatörerna

  13. Östgöta Mobilkranar

  14. PSN Frakt

  15. Work System

  16. LA Takvård

  17. A-Laget (Nya)

  18. J2 Motorsport (Nya)

  19. Koopa Troopas (Nya)

  20. Quality Office Racing (Nya)

  21. Vakant

  22. Vakant

Föregående
Föregående

BRC 2021-22 omgång 2

Nästa
Nästa

BRC 2020-21 omgång 8 Serifinal