INDI omgång 3



Della referat

 

97 kg-klassen:

Tidskval:

Kvällen inleddes med ett rafflande kval i tunga klassen där ”ung-tuppen” i startfältet Alfred Jacobsson knep sin första ”pole” någonsin. Verkligen roligt för Alfred som under denna säsong verkligen har förbättrat sig, både varvtidsmässigt men framförallt strategiskt och skaffat sig rutinen för när man ska ta en racefajt eller ej. Ibland kan man ta en 2a plats och vara nöjd, plocka hem 14 poäng in på kontot istället för att ”strida” för än poäng till, hamna i krasch och förvandla sina 14 säkra poäng till ex 8p. Det är det som kallas rutin och det har Alfred skaffat sig nu. Han blir farligt i kommande race. Bara en tidsfråga innan första segern kommer.

Sprintrace

Serieledaren Håkan Larsson gick tillsammans med Jocke Ekblad bäst i sprintdelen då båda körde in 12  av 15 möjliga pinnar. Thomas Bergström, Linus Axman och Alfred Jacobsson bakom på tio inkörda.

Final

Eftersom vi bara är 9 förare kvar i årets serie körde vi alla i en enda stor final. Alfred fr pole blev direkt satt under tryck från tvåan Jocke Ekblad som även tog sig förbi och skapade en liten lucka. Under dem 5 sista varven täppte dock Alfred till luckan och var när mållinjen skars efter 25 varv endast 62 hundradelar efter. 21.09 på Alfreda och 21.17 på Jocke. Bakom tätduon hade 3an Håkan Larsson en fin fajt med 4an Filip Tapper där det också bara skiljde 67 hundradelar efter 30 körda varv.

Hasse Johansson gjorde en fin final då han kunde hitta en fin rygg bakom 5an Thomas Bergström, Hasse följde Thomas och var endast 61 hundradelar efter. Linus Axman, Björn Gustavson och Jonas Jacobsson avslutade fältet men mer än väl godkända prestationer.

 

Nästa gång kör vi utomhus och då får vi se vem som kommer igång bäst i detta härliga gäng där det alltid är nära till ett skratt…

87 kg-klassen:

Tidskval 1:

Fullt ös direkt då topp 8 i serietabellen direkt brakar loss ut på kvalet. Micke G snabbast på 20.98 och ner till 7an Mikael Mild var det endast 10 hundradelar. När båda kvalheaten var körda visade det sig att det behövdes 21.035 för att knipa 6e och sista A-finalsplats, helt otrolig kvalitet.

Tidskval 2:

Förarna som ligger fr 9-15 plats i totalen kör i detta heat och här lyckades återigen Josefine Pantesjö köra till sig en A-finalsplats på fina 21.034 som innebar att hon stod 5a på gridden.

Dick Pettersson på 21.079 precis utanför A-finalen och total 8a i kvalet tre tusendelar efter 7an Jimmy Knudsen som noterade 21.076.

Sprintrace:

Micke Gustavsson, Christer Lang och Dick Pettersson noterade samtliga 13 inkörda poäng och blev poängbäst. Daniel Wester och Jossan Pantesjö på 12 poäng, Knudsen på 11,

Daniel Sandberg, Ludde Gustafsson och Lucas Wicksell samtliga på 9 pinnar.

Här provade vi för första gången att ”blanda” kartnr med datorns hjälp, ngt som vi tyckte föll mycket väl ut. Det gamla systemet med att köra i nummerordning och flytta ett nummer per heat har sina brister och from nu så kommer vi att köra med datorns hjälp.

B-Final

8 förare som körde om två runner-up platser till A-finalen.

Jimmy Knudsen fr pole och Dick Pettersson från ”gridd-plats” 2 kunde hålla sin positioner genom samtliga 20 varv och knipa åt sig A-finalsplatserna. Stark körning av Ludde Gustafsson som hittade mer o mer rätt ju längre kvällen gick, körde upp sig från startplats 5 och var när mållinjen skars var han endast 26 hundradelar bakom 2an Dick.  

Vi säger grattis till trotjänaren Mikael Mild som i denna B-final sprängde vallen och satte nytt pers på 20.987.

A-final

Serieledaren Michael Gustavsson i ”pole” på gridden kunde väl bara sluta på ett sätt…eller…!? ack så fel man kan ha. När 30 varv var körda hade Micke fallit till en 7e plats men då ska man inkludera ett ”drive-through”…7a i mål men ändå bara 4.27 sek efter segraren visar vilken oerhörd kvalitet det finns i detta fält. Sju förare på varvtider fr 20.92-21.01 och åttonde kart på 21.08 är ytterligare ett!

Christer Lang som startade tvåa gjorde det länge så bra och var uppe i ledning i delar av loppet. Mot slutet av loppet hade han teoretiskt ledningen då inte framförvarande Daniel Sandberg och Fredrik Jeansson ännu tagit alternativet, då ”racern” fr Åtvid, Daniel Wester sakta men säkert jobbat sig uppåt i fältet från startplats 6. Daniel kör om Christer i sista kurvan men det blir ändå tajt ner mot flaskhalsen där Christer väljer att chansa på att kunna gå på insidan av Wester genom kurva 1 vilket leder till att Wester blir ”fish-tailad” och jag som domare tar beslutet att dela ut ”drive-through” till Christer. Det bar lite emot att bestraffa den gode Christer som jag denna kväll verkligen tycker var värd en podium-plats. Samtidigt så är vi alltid domare skoningslösa i vår bedömning och denna gång var helt enkelt känslan att Christer skulle ”backat” av då inte Wester hade en chans att se att Christer kanske hade 5 cm uppe på Westers höger bak som sen ledde till halv-krasch för båda. Daniel som också är en riktig ”gentlemen-racer” och i stort sett aldrig har dragit på sig ngn form av bestraffning hos oss på Klinga kanske även ”tappade” segern pga av detta då det fanns stora chanser att han hade passerat både Jeansson/Sandberg iom att dem hade sina alternativ kvar vilket Daniel redan var klar med.

NU blev det istället en fajt om segern under dem sista fem varven mellan två förare som aldrig tidigare vunnit en A-final. Daniel Sandberg i ledning med Fredrik Jeansson tätt bakom. Dem ligger i stort sett ”kloss” och alla förväntar sig givetvis att Sandberg i ledningen ska ta sitt ”alternativ” på 30 och sista varvet. Så även Fredrik Jeansson, för när Sandberg överraskar med att gå på det 29e varvet (då givetvis Jeansson redan bestämt sig för att gå för att kunna göra en ”under-cut”), hinner helt enkelt inte Jeansson ställa om utan han får åka genom ”alternativet” bakom Sandberg och där försvann givetvis den stora chansen.

Om Sandberg gjorde detta med ”flit” så var det enormt listigt och en sådan där manöver som vi i tävlingsledningen bara älskar. Hur som helst säger vi stort grattis Till Daniel Sandberg för sin första (och garanterat inte den sista) segern i en A-final.

Tack för en grym kväll önskar vi i ”crew-gänget” som denna kväll bestod av Della/Nilsson/Elmy

Nästa Indi körs på utomhusbanan tisdag den 12 april.

 

Lördagsträning körs den 9 april och det har redan börjat fylla på rejält med Indi-förare till denna träning.

 

Ni bokar er plats online på https://gokartarenan.se/boka-traning


Raceomgång 3

Inomhusbanan tisdag 15 mars,

Vi kör 97+ från kl 17:30-19:30 och därefter 87+ fr 19:40-22:00.

Träna inför racet!?? Tyvärr redan fullbokat!

Kommande ”lördagsträningar” blir på utomhusbanan 9/23 april, 7 maj och 18 juni.

Säkra er träningsplats redan idag på: https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tisdag 15 mars 

Startnummer till sprintrace: Sprintrace omg 3

97 +

Samling ca 17:20

17:40-18:00 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Håkan Larsson

Thomas Bergström

Filip Tapper

Linus Axman

Alfred Jacobsson

Samling ca 17:40

18:00-18:20 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Joakim Ekblad

Hasse Johansson

Jonas Jacobsson

Björn Gustafsson

 

18:30-19:00 (Sprintrace 1-6)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår 

  

19:10-19:25 (Final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

Tisdag 15 mars

87 +

Samling ca 19:20

19:40-20:00 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Michael Gustafsson

Daniel Wester

Ludvig Gustafsson

Christer Lang

Jimmy Knudsen

Daniel Sandberg

Mikael Mild

Fredrik Jeansson

 

Samling ca 19:40

20:00-20:20 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Dick Pettersson

Andreas Karlsson

Lukas Wicksell

Josefine Pantesjö

Jonas Weber

Per Josefsson

Erik Nordenberg

 

20:20-21:10 (Sprintrace 1-9)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

21:30 (B-final)

20 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår, runner-up till A-final för segraren

21:45 (A-final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

Föregående
Föregående

INDI omgång 4

Nästa
Nästa

INDI omgång 2