INDI omgång 2



Dellas referat:

 

97kg

Till att börja med hälsar vi välkommen till Björn Gustavson med ett gediget racingintresse och mycket racingerfarenhet från landet racingbanor. Björn kommer att köra resten av säsongen på den plats där Anton Pettersson var anmäld. Riktigt kul att Björn anlänt till serien och han visade att han varvtidsmässigt hänger med redan nu. Sen tröt kanske orken på slutet men får Björn några träningspass innanför västen kommer han smälta in bra i detta härliga gäng.

Serieledaren Jocke Ekblad fick tyvärr lämna wo pga covid till denna omgång men vi hoppas Jocke är tillbaka starkt till nästa omgång.

Tidskval

Det gäller verkligen att använda träningen och första delen av tidskvalet på rätt sätt för det är i andra halvan av kvalet allt avgörs. DÅ gäller det att ha hittat rätt däckstemperatur och positionerat sig rätt i fältet. Kan man hitta draghjälp med ”lagom” snabb förare framför så har man skaffat sig rätt förutsättning för att få ut max av sin prestation.

Topp 1-6 i detta kval körde fr 21.27 till 21.52. Kval P7-8 strax bakom på 21.60-61. Skillnaden mellan P6 i kvalet och P2 kan vara så liten som ovan nämnda detaljer.

6 av 8 förare körde sin kvaltid på ngt av dem två sista försöken, dvs varv 14 eller 15.

Håkan Larsson går urstarkt just nu och tog ännu en ”pole” tätt följd av Thomas Bergström med Alfred Jacobsson som stark 3a.

 

Sprintrace

Björn Gustavson fick starta i pole i sitt första sprintrace ”ever” och lyckades köra hem segern och fylla på med sina 5 första poäng i serien.

Kvalvinnaren Håkan Larsson gick starkt med 13 av 15 poäng på sina tre heat.

Jonas Jacobsson blir bättre och bättre för varje race som går och börjar nu köra in betydligt fler poäng än förra säsongen. Även varvtidsmässigt går Jonas fr klarhet till klarhet under denna säsong och körde nu pers på 97 kg med 21.41 i racet. Riktigt bra jobbat Jonas!!

 

Final

30 varv och alla på varvtider, fr 21.23-25 på Thomas Bergström och Alfred Jacobsson ner till 21.43-44 på Björn Gustavsson och Hasse Johansson.

Dem som lyckades ta placeringar i finalen var Filip Tapper, Jonas Jacobsson och Hasse Johansson.

 

I toppen är en ”formtoppad” Håkan Larsson just nu nästan helt omöjlig att rå på. Thomas Bergström och Alfred Jacobsson jagade ”febrilt” bakom utan att va riktigt nära. Bergström 44 hundradelar efter Larsson i mål över 30 varv och vi skriver att det ändå inte är nära visar vilken kvalitet det är i denna serie. Alfred 1,2 sekunder bakom men vi vill ändå gratulera Alfred till sin bästa placering i en A-final och fortsätter han så här så kommer första segern att komma under denna säsong. Utvecklingskurvan går hela tiden stadigt uppåt och nu är dessutom ”tittabakåt-syndromet borta” och han ger sig dessutom inte in i några dåliga racefajter. Naturligtvis hänger detta ihop med farten. Har man inte farten hamnar ofta i dåliga racefajter. Nu har Alfred farten och då är allt så mycket lättare.

 

87 kg

Tidskval

Kör en ”copy paste” på texten från 97kg:

Det gäller verkligen att använda träningen och första delen av tidskvalet på rätt sätt för det är i andra halvan av kvalet allt avgörs. DÅ gäller det att ha hittat rätt däckstemperatur och positionerat sig rätt i fältet. Kan man hitta draghjälp med ”lagom” snabb förare framför så har man skaffat sig rätt förutsättning för att få ut max av sin prestation. Ser man att ngn konkurrent söker ens rygg kanske man ska slå av och gå åt sidan. Inte köra i ”alternativet” och smutsa ner däcken inför dem avslutande delen av kvalet. Helt enkelt göra allt för att maximera sina förutsättningar för att nå bästa tänkbara ”performance”. Den här serien är just nu så bra att dessa små detaljer är skillnaden mellan pole och en 12 plats i ett kval.

Topp 1-8 i detta kval körde fr 21.01 till 21.14. Skillnaden mellan att ta pole och att inte ens gå till A-final är alltså 13 hundradelar i kvalet.

 

7 av dem topp 8 i kvalet sätter också sin varvtid på ngt av dem tre sista försöken, dvs varv 13, 14 eller 15.

 

Dick Pettersson var tillbaka efter att ha fått lämna wo till Race 1 i december pga skada. Dicken kommer naturligtvis inte ha med totalen att göra iom sitt wo i december men det var ändå en spänning i luften när kval 1 var kört…detta var inte på långa vägar avgjort då herr Pettersson körde i heat 2 pga sin sistaplacering i totaltabellen.

 

1an i kvalet från grupp 1 Daniel Sandberg 21.042 och 2an Michael Gustafsson 21.043 hade 15 varvs fokusering på monitorerna där dem efter 10 varv kunde notera 21.059 på Dicken. På det 14e varvet hittade Dick ytterligare några hundradelar och kunde med tiden 21.018 ta pole.

 

Josefine Pantesjö kvalade in som fin 6a på 21.109 och var därmed för första gången klar för A-final.

Grattis Jossan, det var du väl värd då det varit så oerhört nära många gånger.

 

Sprintracen

Många som imponerade i SR-delen. Två förare noterade 14 av 15 poäng och det var Mikael Mild och Michael Gustavsson. Tätt följda av Jimmy Knudsen på 13 poäng. Vill ändå nämna den ”smartness-taktik” som Mikael Mild använder sig av då han undviker all form av race-fajter i dessa sprintlopp. Tar fruktansvärda bra beslut gällande ”alternativ-spåret” och han tar 14 av 15 möjliga poäng i stort sett utan att behöva köra om en enda förare denna kväll. Eller som han själva sa:

-  Bättre att låta dem andra bråka med varandra å hålla sig så långt bort fr allt strul som möjligt.

Verkade ju alla fall denna kväll varit en bra taktik!

 

B-final

Christer Lang och Mikael Mild tampades om ”runner-up platsen” där det till sist blev Christer som gick segrande ur striden. Skiljde 92 hundradelar i mål efter 20 varv och Christer fick ladda om batterierna till A-final medan kvällen var över för Mild och dem övriga i B.

 

A-final

Vilken final, vilka omkörningar. Alla förare på gridden fr 21.01-21-10 i kvalet. Regerande mästaren Gustavsson fr Linköping på gridd 3. Nye Daniel Sandberg som 2a. Segraren i race 1, Ludde Gustafsson på gridd 5. Omkörningspecialisten Wester fr Åtvid på gridd 7.

 

Gustavsson kör om Sandberg och inleder jakten på Dick längst fram. Efter 25 av 30 körda varv är han ifatt. Då har ändå Dicken dunkat låga 21.0 genom hela racet, problemet för Dicken är att Gustavsson bakom noterat 8 varv på 20.9 nivå vilket gör att han till sist är ifatt.

 

Efter racet säger Dicken:

-  Jag hade inte klarat att hålla honom bakom mig i många varv till.

 

Gustavsson får väl en rejäl chans att köra om. Han får Dick att driva ut lite ut ur 2an vilket innebär dåligt spår in i 3an med mycket rattvridning och dålig acceleration ut ur 3an som följd. Gustavsson ligger dock för nära ut ur 3an för att kunna gå på attack  ner mot sista kurvan utan istället omsätts Gustavssons högre fart i en liten knack bak på Pettersson som med facit i hand rädda Dicken från att bli omkörd i nästa kurva.

 

Dicken vinner racet 42 hundradelar före Micke och båda förarna ler stort och tar varandra i handen på hemvarvet till depån.

 

Bakom tar Daniel Sandberg en fin skalp genom att komma 3a 4.39 sekunder bakom Dicken, Sandberg som kör i Linköpings lag-serie börjar allt mer växa in i kostymen här i Norrköping. Kul!!

 

Daniel Wester startar 7a och tar 3 placeringar och kör upp sig till en 4e plats. Den mannen kan verkligen köra om. Även Christer Lang som startade på 8e och sista rutan plockar 3 kartar och slutar 5a. Mycket bra kört!! Christer kunde ta rygg på Wester och på så sätt ”följa med” i nån eller tom några av dem omkörningar Wester gjorde. Mycket smart av Christer att gå med som tågvagn bakom loket. Ytterligare sån där ”smartness” som jag tidigare beskrev i kval-delen.

 

Jimmy Knudsen gjorde ett dåligt omkörningsförsök i 2an med stop mot ap-x sargen som följd och föll fr gridd 4 ner till P8 och därmed sist i finalen.

 

Domartrion noterar fler och fler omkörningar då förarna nu börjat titta mer på varandra och mer och mer börjar förstå hur man tar sig fram i ett fält där 8 kartar kör inom en tiondel. Det är flera som kommer att misslyckas med sina försök men man måste ändå försöka för att utvecklas till nästa nivå. Det viktiga är att man också förstår hela situationen vid ett omkörningsförsök.

 

Jag pratade med Dicken efter racet om situationen med Gustafsson med 5 varv kvar till mål som jag beskrev ovan och att vi domare hade släppt igenom den om Gustavsson kört om Dick i sista kurvan även om det varit med lite kontakt, omkörningen hade då skett pga att dicken hade börjat få problem ut ur 2an, problem in i 3an och problem ut ur 3an. Om det sen hade varit så att Gustavsson kört om Dicken med lite kontakt i sista kurvan så hade vi släppt det för att dicka hade haft problem hela vägen. Problem som uppstått pga av hans eget misstag ut ur 2an…

Om det däremot är så att två förare ligger kloss i idealspår ut ur 2an, in i 3an, ut ur 3an och att sen föraren som ligger bakom gör ett dyk in i sista kurvan som med kontakt leder till omkörning så bedöms det på ett helt annat sätt. Dvs med penelty (förmodligen) ”drive thru”. Vi vill på detta sätt beskriva skillnaden mellan dessa två scenarier.

 

Dicken var helt med på noterna gällande detta och svarade att om han inte fått den där lilla knuffen av Micke ut ur 3an hade han varit ”stenkörd” in i 4an. Det är när alla förstår det här som serien är fulländad! Vi känner att vi börjar närma oss den punkten för förarna tolkar hur vi vill att ni ska bete er på banan lite bättre för varje race! Riktigt kul att se, framför allt med att lämna plats, missar man ut ur 2an lämnar man en kartbredd ut mot räcket in mot 3an…Fortsätt så, det är då det blir så grymt bra racing!!!

 

Tack för denna gång.

 

Träning lördag 26 feb och lördag 12 mars. Boka era platser redan nu på https://gokartarenan.se/boka-traning

 

Nästa Indi körs tisdag 15 mars.

    

Mvh

Della/Jemsö/Nilsson


Raceomgång 2

Inomhusbanan tisdag 15 februari,

Vi kör 97+ från kl 17:30-19:30 och därefter 87+ fr 19:40-22:00.

Träna inför racet!??

Vi har 3 av 24 platser kvar på ”lördagsträningen” nu på lördag 12 februari. Boka er plats online viahttps://gokartarenan.se/boka-traning

 

Tisdag 15 februari 

Startnummer till sprintrace: Sprintrace omg 2

97 +

Samling ca 17:15

17:30-17:50 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Joakim Ekblad

Filip Tapper

Håkan Larsson

Thomas Bergström

Magnus Ek

 

Samling ca 17:35

17:50-18:10 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Linus Axman

Hasse Johansson

Alfred Jacobsson

Jonas Jacobsson

Björn Gustafsson

 

18:20-18:50 (Sprintrace 1-6)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår 

 

19:00-19:10 (B-final)

20 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

19:15-19:30 (A-final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

Tisdag 15 februari

87 +

Samling ca 19:25

19:40-20:00 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Ludvig Gustafsson

Daniel Wester

Michael Gustafsson

Jimmy Knudsen

Christer Lang

Daniel Sandberg

Fredrik Jeansson

Andreas Karlsson

 

20:00-20:20 (6 min träning + 15 varv tidskval)

Mikael Mild

Lukas Wicksell

Jonas Weber

Josefine Pantesjö

Per Josefsson

Erik Nordenberg

Dick Pettersson

 

20:20-21:10 (Sprintrace 1-9)

6 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

 

21:30 (B-final)

20 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår, runner-up till A-final för segraren

21:45 (A-final)

30 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår

Föregående
Föregående

INDI omgång 3

Nästa
Nästa

INDI omgång 1