INDI omgång 1

gokartarenan.se 2 indi.png


INDI-SERIEN 2021-2022

Referat

 

Indipremiären 2021-2022 kördes under tisdagskvällen när vädergudarna slog till med en omfattande kallfront över hela landet. Temperaturen visade på -11 grader och med GokartArenans tilluftssystem på 36.000 m3 friskluft/timma medförde detta att vi fick en halltemperatur på ca +11,5 grader att jämföra med det normala börvärdet där vi brukar ligga mellan + 13-15 grader i drifttemperatur.

 

97+

Fjolårsmästaren Jesper Hubner har tillsammans med Richard Frost och Johan Sjöblom lämnat serien och in har tre stycken Linköpingsförare kommit i form av Jocke Ekblad, Magnus Ek och Anton Pettersson. Övriga förare i serien är samma gäng som ifjol. Vi hälsar våra nya förare välkomna till Indi-kart Serien 2021-22.

 

Tidskval

Topp 5 kvalade inom fem hundradelar från Håkan Larsson som tog pole på 21.468 ner till Magnus Ek 21.527. Filip Tapper strax bakom på 21.585, Linus Axman 21.74 och Hasse Johansson tillsammans med Jonas Jacobsson landande båda på samma hundradel på 21.80…

 

Vi kan redan nu konstatera att avståndet mellan förarna har krympts ytterligare fr fjolårssäsongen och det kommer vara oerhört små marginaler i årets kval.

 

Sprintrace

Även om Filip Tapper bara kvalade som sexa (dock endast 11 hundradelar fr pole) visade totaltvåan fr fjolårssäsongen direkt sin kvalitet när sprint-rundorna kördes. Tapper körde in flest poäng av samtliga och noterade 13 av tot 15 möjliga i denna kategori. Hela fem förare landade på 9 poäng i sprintdelen: Håkan Larsson, Thomas Bergström, Hasse Johansson, Alfred Jacobsson och Jonas Jacobsson. Jocke Ekblad 11, Magnus Ek på 10,  och Linus Axman på 8 pinnar.

 

B-final

Pga att Anton Pettersson fick lämna wo till race 1 pga sjukdom så var det endast Håkan Larsson som var direktkvalificerad till A-final, övriga åtta förare fick åka B-final om sju stycken runner-platser.

 

Efter ett välkört race på 20 varv där topp 5 låg inom 4 sekunder blev det till sist Jonas Jacobsson som fick ge sig och missade A-final. Vi noterar dock att Jonas har hittat några tiondelar jämfört med fjolåret och även kvällens poäng-skörd på totalt 16 pinnar bådar gott inför kommande race.

 

A-final

Jocke Ekblad och Håkan Larsson dominerade den 30 varvs långa finalen där till sist Ekblad gick segrande ur striden 1.19 sekunder före Håkan. Från trean Thomas Bergström ner till åttan Alfred Jacobsson skiljde det endast 2,5 sekunder. Unge Alfred blir vassare för varje race han kör, tyvärr blev han inblandad i en liten racefajt och fick ta en straffrunda, annars hade tom en 3e plats varit inom räckhåll.

 

Jocke Ekblad leder totalserien på 26 poäng, Filip Tapper på 24, Håkan Larsson 23 och Thomas Bergström och Magnus Ek på 22 poäng.

 

87+

15 förare i klassen, som består av sex nya förare, plus comeback av mästaren fr 2019-2020 Daniel Wester fr Åtvid och resterande åtta förare från fjolårets startfält.

Dem nya förarna bidrar verkligen med kvalitet där samtliga kört serie-gokart eller tävlingskarting antigen i Norrköping eller Linköping.

 

Tidskval

Ett brutalt tajt kval där topp 11 låg från 21,134 – 21.272 och det krävdes 21,231 för att bli direktkvalificerad för A-final där Christer Lang blev sjätte och sista förare in. Jimmy Knudsen precis utanför A-finalen på 21,237…

 

Fjolårets dominant Michael Gustafsson fick nöja sig med en 5e plats i kvalet på 21,182 och framför honom hittade vi ex-mästaren Daniel Wester på 21,176, rookien Daniel Sandberg 21.163, rookien Ludvig Gustafsson 21.144 och i pole-position slog rutinerade Andreas Karlsson fr Sonstorp till med en 21.134 på det 15e och sista kvalvarvsförsöket.       

 

B-final

Åtta förare som gjorde upp om två runner-up platser. Racet kontrollerades av en trio från BRC-laget Koopa Troopas bestående av Jimmy Knudsen, Fredrik Jeansson och Josefine Pantesjö. Ut på det sista varvet hade ingen i  trion tagit sitt alternativ. Knudsen och Jeansson tog det på sista men Jossan missade tyvärr helt (och därmed blev svartflaggad) samt att Mikael Mild via en smart strategi, med ett tidigt taget alternativ, kunde klämma sig in mellan Knudsen och Jeansson och med 32 hundradelars marginal ta den sista A-finalsplatsen på bekostnad av Jeansson.

 

A-final

Rookien Ludvig Gustafsson kunde efter 30 varvs final pusta ut som segrare efter en mycket fin styrning genom hela finalen. Ludvig var genom samtliga 30 varv satt under hårt tryck av både tvåan Daniel Wester (16 hundradelar efter vid målgång) och Michael Gustafsson (54 hundradelar efter vid målgång). Både Wester och Gustafsson gjorde även dem fantastiska race från 4e resp 5e startruta och duon var snabbast varvtidsmässigt i finalen på 21,115 rep 21,120.

Bakom topptrion skar trion Christer Lang, Jimmy Knudsen och Andreas Karlsson mållinjen inom 53 hundradelar. Denna trio var under stora delar av loppet en kvartett där även Daniel Sandberg ingick. Daniel gjorde dock ett allt för våghalsigt omkörningsförsök genom ett ”dyk” in i kurva 4 vilket resulterade i bestraffning med en straffrunda som så här i efterhand blev väldigt dyrbar då det  poängmässigt kostade 4-5 poäng i totalen. Hade Daniel varit lite kallare hade han varit med i den absoluta toppen i total-tabellen och kunde tom legat 2a bakom ledande Ludvig Gustafsson. Nu föll han ner till en 6e plats i totalen hela 7 pinnar bakom Ludvig och det där är poäng som är oerhört svårt att nöta ifatt. En besviken Sandberg lämnade arenan väl medveten om att det där blev en kostsam attack.

 

I totaltabellen hittar vi Ludvig Gustafsson på 27 inkörda poäng i ledning före trion Daniel Wester, Micke Gustafsson och Jimmy Knudsen, samtliga på 25. Christer Lang ensam 5a på 24 och sen ett litet hopp ner till nämnda Sandberg på 20.

   

I A-finalen hade vi fem förare på varvtider inom 21,232-21,261, Mikael Mild som hade 20 varvs B-final innanför västen på 21,328 (notera även att Mild åker med 4 kg övervikt jämfört med övriga startfältet och ändå når A-final) och sen Daniel Wester 21,115 och Michael Gustafsson 21,120. Imponerande!!!

 

NU laddar vi för lördagträningar den 18e december, då båda morgon-heaten redan är fullbokad med 8 kartar/heat har vi på allmän begäran lagt upp ett 3e heat med 8 platser kl 15:00-16:00. Ni bokar dessa platser online påhttps://gokartarenan.se/boka-traning

 

Nästa omgång av BRC körs 21-22 december och sen tar GokartArenan lite vinteruppehåll och öppnar återigen igen upp portarna lördag 29 januari.

 

Tack för denna gång

Della/Jemsö/Nilsson

 

Föregående
Föregående

INDI omgång 2

Nästa
Nästa

Indi 2020-21 omgång 5