Indi 2020-21 omgång 4
Della referat
Det var en trött ”tävlingsledare” som gjorde tabellen på natten mellan tisdag och onsdag. Blev några små missar som nu är korrigerade. Vi tackar alla förare som uppmärksammade detta och hörde av sig så vi snabbt kunde fixa till detta.
97+
Kvällens ”flash 1”:
Ordförande i ”förarföreningen”, Thomas Bergström lyckas övertala tävlingsledningen om att vi ska ha en ”5 laps to go” flagga i finalerna.
Kvällens ”flash 2”:
”Rookien” Johan Sjöblom är på väg mot sin första seger någonsin i ett sprintrace. Han är i ledning på väg mot mål och ser att Jemsö tar fram målflaggan då han kommer på att han missat det obligatoriska ”alternativet”…Svartflagg och 0 poäng istället för en första seger…
Kval
Hubbe tillbaka i pole före Tapper och Larsson. Övriga ca 20-40 hundradelar bakom denna topp-trio.
Sprintrace
Filip Tapper körde genom en bra strategi med ”alternativet” genom samtliga sina tre race in 13 av 15 möjliga.
Final
Håkan Larsson startar 3a på ”gridden” men kör om 2an Tapper redan i kurva 2 på första varvet. Sen ligger Larsson på Hubbe i ledningen genom hela racet. Larsson är lite snabbare men det räcker ändå inte riktigt till för en omkörning. Efter flera bra försök hamnar till sist hela topptrion helt parallellt i bredd över bron upp mot kurva 2. Hubbe i skitspår längst till vänster, Larsson i mitten och Tapper i idealspår till höger. Tapper tar då det genialiska beslutet att istället för att fortsätta fajtas gå in i ”alternativet” och eftersom både Hubbe och Larsson inte ligger i idealspår in mot kurva 2 och dessutom fortsätter fajtas även efter kurva 2 så blir naturligtvis detta varv väldigt dåligt varvtidsmässigt något som passar Tapper perfekt. När sen Larsson och Hubbe senare i loppet måste ta sina ”alternativ” är redan Tapper i en säker ledning med Larsson som 2a och Hubbe som 3a i mål.
Stark körning av Alfred Jacobsson som var ”best of the rest” med en fin 4e plats. Alfred är en riktigt snabb förare men får stora problem när han har ngn bakom sig pga att han då börjar vrida på huvudet bakåt minst 5 gånger/varv vilket då sinkar hans varvtider ngt oerhört. Kan han bygga bort detta ”ticks” så kommer han inom kort att vara ändå närmare dem där framme…Det är det första man får lära sig när man tar gokartlicens, TITTA ALDRIG BAKÅT!! Men det finns fler än Alfred som har problem med detta och vi försöker ”tjata” och påminna om detta för att hjälpa till men för en del är det väldigt svårt att få bort denna fula ovana när den väl satt sig.
87+
Kvällens ”flash 1”:
Legendaren fr Stigtomta Matz ”Z” Zetterqvist höll på att göra det ingen annan har gjort förut, nämligen att gå fullt poängmässigt. Han hade allt som i en liten ask ända tills det dök upp en ”lagkamrat” (från deras BRC-lag Yngve Skuv Racing) i röd overall när det återstod ett halvt varv av A-finalen.
Kvällens ”flash 2”:
Mycket upprörda känslor direkt efter målgång av A-finalen. Micke G klev ur bilen som ett ”åskmoln” och gick med raska steg mot tävlingsledare Jemsö för att diskutera varför han fick en ”gul-flagg” i duell med Matza Z. Han fick inte mycket gehör över sin upprördhet av tävlingsledare Jemsö och hade en kvart senare lugnat ner sig och förstod situationen…
Tim Bjärud var också upprörd över hur han blev behandlad av Adde Karlsson på sista varvet. Timpas och Addes syn på situation var naturligtvis varandras totala motsats som det nästan alltid är i såna här situationer. Vi i domarteamet kan som vanligt konstatera att det är väldigt hög risk att åka tre bilar i bredd in i en kurva oavsett om du gör rätt eller fel.
Nu låter det kanske som det var ett ”ruffigt” race men man måste ha med i beräkningen att alla förare kör i stort sett exakt lika fort i en final som denna (typ inom 15 hundradelar) och då uppstår det naturligtvis situationer. I det stora hela är det oerhört disciplinerat och bra racing. Något som många förare nästan alltid ”feedbackar” om bara dem får lugna ner sig lite även om man varit inblandad i ngn ”situation” och är upprörd direkt efter racet.
Kval
Matza Zäta kvalar ut Micke G med 7 tusendelar och tar ”pole”…
Sprintrace
Matza Zäta är kvällens ”kung” och tar tre raka segrar med maximala 15 poäng
Final
Matza Zäta går från ”pole” och är nära att göra det ingen annan gjort, nämligen att gå fullt och ta maximala 30 poäng under en racekväll. Han har en ”episk” fajt med Micke G om segern där båda förarna kör om varandra flera gånger. Till sist blir Zäta av med Micke då Gustavsson får en gul-flagg för en ”knuff i ryggen” på Matz. Ut på sista varvet har Matz bara ”alternativet” kvar för att fullborda triumfen…men när han kommer ut ur alternativet märker han att lagkamraten- / kollegan från Yngve Skruv Racing, Christer Lang helt plötsligt är i ledning. Christer har genom en smart strategi, där han tog alternativet tidigt, åkt helt solo utan fajter genom hela racet och kunde på detta mycket smarta sätt ”bärga” segern i denna final.
Christer hade faktiskt näst sämst ”varvtid” av samtliga förare i denna final men ändå vinner han racet. Smart strategi helt enkelt!! Christer hade nog inför finalen ”gnuggat” geniknölarna lite extra eftersom han tidigare under kvällen ”kammat” 0 i ett sprintrace då han missade alternativet…Skön revansch på denna ”blunder”…
Vi tror att både Micke G och Matza Z kommer att ha en helt annan strategi nästa gång dem hamnar i en liknande fajt!!
Tack för denna gång, nästa gång är det omgång 5 och därmed sista racet för året. Notera datumet tisdag 25 maj redan nu…
Della/Jemsö/Nilsson
Raceomgång 4
Utomhusbanan tisdag 27 april,
Pga rådande situation med pandemin fortsätter vi att vara extra försiktiga. Kom friska, håll avstånd!!! Vi kör 97+ från kl 17:30-19:20 och därefter 87+ fr 19:30-22:00 för att hålla ner antalet förare som är här samtidigt.
Tisdag 27 april
97 kg-klassen. Notera att det är ”lagom” att komma ca 15-20 minuter före avsatt starttid för träning och kval. Denna tid är avsatt för invägning och omklädning. Det kommer att finnas möjlighet för ombyte i ord omklädningrum, receptionsdel på bottenplan med vi kommer även att ha öppet ”en trappa upp” vilket innebär att vi har ca 15-20 kvm/förare. Handsprit, rentvättade balaklavor och engångshandskar finns som vanligt tillgängligt för dem som vill.
Startnummer till sprintrace: Sprintrace omg 4
97 +
Samling ca 17:15
17:30-17:50 Träning + tidskval
Jesper Hubner
Thomas Bergström
Filip Tapper
Richard Frost
Linus Axman
Alfred Jacobsson
Hasse Johansson
Håkan Larsson
Jonas Jacobsson
Johan Sjöblom
18:00-18:50 (Sprintrace 1-6)
3 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår
19:00 (A-final)
18 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår
Tisdag 27 april
87 +
Samling ca 19:15
19:30-19:50 Träning + tidskval (grupp 1)
Michael Gustafsson
Dick Pettersson
Jimmy Knudsen
Tim Bjärud
Matz Zetterqvist
Christer Lang
Andreas Karlsson
Jakob Öhrn
19:50-20:10 Träning + tidskval (grupp 2)
Dennis Nilsson
Josefine Pantesjö
Henrik Vilhelmsson
Per Josefsson
Erik Nordenberg
Victor Gil
Oscar Larsson
20:20-21:20 (Sprintrace 1-9)
3 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår
21:30 (B-final)
12 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 8-15 fr kvalet, runner-up till A-final för segraren
21:45 (A-final)
18 varv med ett ”obligatorisk” alternativspår för förare 1-7 fr kvalet, plus segraren fr B-final